جزئیات نهایی توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان در کابل

برقراری صلح پایدار خواست همه شهروندان افغانستان است

MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی، متن نهایی توافق‌نامه صلح میان طالبان و آمریکا را در یافت کرده‌اند تا دیدگاه‌ها و نظریات خویش را ارائه کنند.

زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از پایان دوره نهم مذاکرات صلح با طالبان وارد کابل شد و با رهبران حکومت وحدت ملی (غنی و عبدالله) دیدار کرد و جزئیات نهایی توافق‌نامه صلح را به آنها داد.

صدیق صدیقی، سخنگوی حکومت وحدت ملی افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت: «حکومت وحدت ملی، پس از مطالعه و بررسی توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان با در نظر گرفتن منافع ملی و خواست اکثریت مطلق شهروندان این کشور در مورد آن تصمیم خواهند گرفت و دیدگاه‌ها و نظریات‌شان را به آقای زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، ارائه خواهند کرد».

آقای صدیقی، از تلاش‌های جامعه جهانی برای حمایت از نقشه‌ی راه صلح حکومت افغانستان، قدردانی کرد و افزود:«برقراری صلح پایدار درافغانستان، خواست جدی همه شهروندان این کشور است اما باید یادآور شد که تلاش‌های متحدین افغانستان برای تامین صلح پایدار در این کشور، زمانی نتیجه خواهد داد که گروه طالبان حاضر شوند که با حکومت افغانستان مستقیم گفت‌وگو کرده و از خشونت و جنگ دست بکشند و آتش‌بس اعلام کنند».

سخنگوی حکومت وحدت ملی، تاکید کرد که نظام جمهوریت خط قرمز برای همه ماست و شهروندان افغانستان و جامعه جهانی در هجده سال گذشته در جنگ با طالبان، بهای سنگینی برای حفظ جمهوریت پرداخته‌اند و اکنون نیز با تمام قوت از این ارزش‌ها دفاع می‌کنند و به کسی اجازه نخواهند داد که این ارزش‌ها را نابود کنند.

آقای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان درمصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها در کابل داشت، مخالفت‌اش را با ایجاد دوباره «امارت اسلامی طالبان» ابراز کرد و گفت: «ایالات متحده آمریکا، برگشت به زور «امارت اسلامی» را در افغانستان نمی‌خواهد و این برای ما خط قرمز خواهد بود».

خلیل‌زاد تاکید کرد:« ما نمی‌خواهیم که «امارت اسلامی طالبان» به زور به مردم تحمیل شود، بلکه ما طرفدار نظامی هستیم که بر اساس مذاکره و گفتمان در افغانستان به وجود بیاید».

آقای خلیل‌زاد، گفته است در توافق‌نامه‌ای که به‌زودی‌ میان آمریکا و طالبان به امضاء می‌رسد، بیشتر در مورد خروج قوای خارجی از افغانستان، تضمین‌های منع دهشت‌افکنی از سوی طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی میان حکومت افغانستان و طالبان و آتش بس پایدار صحبت شده است. به گفته خلیل‌زاد اما موضوع اعلام آتش‌بس، مربوط به مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان است و امیدواریم که دو طرف هر چه زوتر به یک نتیجه مثبت دست یابند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان، در دیداری که با زلمی‌خلیل‌زاد، نمایند ویژه آمریکا، در قصر سپیدار داشت، در مورد متن نهایی توافق‌نامه صلح آمریکا وطالبان بحث و گفت‌و گو کردند. آقای عبدالله، همچنین اراده و تعهد شهروندان افغانستان را برای برقراری صلح دائمی در این کشور، اعلام نموده است.

سمیرخان کاکر، ساکن شهرکابل در مورد متن نهایی توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان می‌گوید: «زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، درمورد نتایج نهایی مذاکرات صلح و خواست اصلی گروه طالبان، نه به رهبران حکومت وحدت ملی و نه به شهروندان افغانستان، حقیقت را نمی‌گوید. شما اگر مصاحبه دیشب او را دیده باشید، از روز نخست می‌گفتند که برای صلح و آرامش مردم افغانستان با طالبان مذاکراه دارند، اکنون می‌گویند که ما مشکل خود را با این گروه (طالب) حل کردیم، حال مربوط به حکومت، سیاسیون و شهروندان این کشور است که با طالبان بنشینند و در مورد صلح صحبت کنند. باور کنید این گفته‌های وی برای همه ما گیچ کنند است. اینکه واقعیت موضوع چیست؟ بعدا معلوم خواهد شد که چه بلایی را به سر ما خواهند آوردند».

بیشتر از