یک ایرانی به تلاش برای فروش صدها کیلوگرم هروئین در نیویورک متهم شد

ملک محمد بلوچ‌زهی، هفته پیش از کنیا به ایالات متحده مسترد شده بود

دادستانی آمریکا، بلوچ‌زهی را به تلاش برای صدور ۴۰۰ کیلو گرم هروئین به آمریکا متهم کرده است- Sarah Silbiger / POOL / AFP

دامیان ویلیامز ، دادستان منطقه جنوبی نیویورک ایالات متحده و آن میلگرام ، مدیر اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده (DEA) ، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه، از دستگیری ملک محمد بلوچ‌زهی، معروف به ملک خان خبر دادند.

این دو در اطلاعیه مشترکی اعلام کردند که ملک محمد بلوچ‌زهی به اتهام توطئه برای وارد کردن هروئین به ایالات متحده و توزیع آن در این کشور بازداشت شده است.

براساس این اطلاعیه، بلوچ‌زهی، که شهروند ایران است، پیشتر در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۲۱از کنیا به ایالات متحده مسترد شده بود.

بلوچ‌زهی صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ مهر، به سارا نتبورن قاضی دادگاه ایالات متحده معرفی شد.

دامیان ویلیامز، دادستان ایالات متحده گفت: «ملک بلوچ‌زهی متهم است که از هزاران کیلومتر دورتر برنامه واردات مقادیر زیادی هروئین به ایالات متحده را ترتیب داده است؛ ماده مخدر بسیار اعتیادآوری که پس از ورود به کشور ما می‌توانست پیامدهای بسیار مخربی داشته باشد.»

به گفته او، استرداد بلوچ‌زهی به ایالات متحده نتیجه مستقیم مشارکت موفقیت آمیز دفتر دادستانی با اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده ( D.E.A. ) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن میلگرام، از مدیران اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا نیز گفت: «این تحقیقات عزم جمعی ما را برای تعقیب جنایتکارانی نشان می‌دهد که این مواد خطرناک و اعتیادآور را قاچاق می‌کنند.»

او گفت: «در چند دهه گذشته ، همکاری DEA با شرکای مجری قانون ما در سراسر جهان، کلید محاکمه کسانی بوده است که جوامع ما را تهدید می‌کنند. DEA تمام آنچه را که باید برای مبارزه و شکست قاچاقچیان جنایتکار مواد مخدر که امنیت و سلامت آمریکایی‌ها را به خطر می اندازند، انجام می‌دهد.»

ملک محمد بلوچ‌زهی، روز سه‌شنبه در دادگاه متهم شد که این قاچاقچی ایرانی‌تبار هروئین و متافتامین تولید و توزیع می‌کند.

براساس کیفرخواست ارائه شده به دادگاه، بلوچ‌زهی در سپتامبر ۲۰۱۹ با افرادی ملاقات کرد تا زمینه صدور مقادیر زیادی هروئین به آمریکا و متافتامین به استرالیا را فراهم کند. این افراد، در واقع، همکاران و منابع اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده بودند.

در دسامبر ۲۰۱۹، بلوچ‌زهی به عنوان نمونه، دو کیلو گرم هروئین به این افراد در موزامبیک تحویل داد و بحث در باره صدور ۴۰۰ کیلوگرم هروئین به آمریکا را آغاز کرد.

طبق قوانین، بلوچ‌زهی، حداقل به ده سال و حداکثر به حبس ابد محکوم خواهد شد.

بیشتر از جهان