«ایران در حال هسته‌ای شدن است»؛ هشدار لاپید به سالیوان

وزیر امور خارجه اسرائیل از لزوم طرح جایگزین برای برجام سخن گفت

جیک سالیوان (سمت راست) و یائیر لاپید-@JakeSullivan46

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در دیدار عصر سه‌شنبه با جیک سالیون، مشاور امنیت ملی آمریکا در مورد «هسته‌ای شدن ایران» هشدار داد. عبارتی که به مفهوم دستیابی یک کشور به سلاح هسته‌ای به کار می‌رود.

روز سه‌شنبه نیز نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل درباره نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته بود ایران را پاسخگو کند.

به گزارش تایمز اسرائیل در بیانیه دفتر وزیر امور خارجه اسرائیل آمده است که لاپید در مورد لزوم یافتن طرح جایگزین برجام با سالیوان صحبت کرده است. موضوعی که مقامات دیگر اسرائیل نیز به آن اشاره کرده‌اند.

کارشناسان با اشاره به پیشرفت‌های انجام شده در فعالیت‌های هسته‌ای ایران این نکته را مطرح می‌کنند که با توجه به دانش فنی به دست آمده و گستره فعالیت‌ها، بازگشت به برجام در چارچوب قبلی بی‌معنی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که آمریکا همچنان بر دیپلماسی و احیای برجام تاکید دارد. آمریکا در ماه‌های اخیر بارها از ایران خواسته به میز مذاکرات احیای برجام بازگردد.

با این حال سالیوان به لاپید اطمینان داده است که دولت بایدن به بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای متعهد است.

در عین حال دو طرف بر سر ادامه رایزنی‌ها و مشاوره‌ها در مورد مساله هسته‌ای ایران و فعالیت‌های آن در منطقه توافق کرده‌اند.

دیدار وزیر امور خارجه آمریکا با همتای آمریکایی‌اش در آستانه ملاقات او با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی و سپس میزبانی نشست سه‌جانبه آمریکا، اسرائیل و امارات انجام شده است.

نشستی در حمایت از پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نگرانی مشترک اسرائیل و اعراب درباره تهدید‌های ناشی از ایران، نقش مهمی در امضاء پیمان ابراهیم داشته است.

توافقی که اکنون مقامات آمریکایی ابراز امیدواری می‌کنند در حل مساله فلسطین موثر باشد.