بیست قدرت اقتصادی جهان، یک میلیارد یورو به افغانستان کمک می‌کنند

روشن نیست برای این که کمک مالی مورد سوء استفاده طالبان قرار نگیرد چه تدبیری اندیشیده شده است

نشست گروه بیست برای کمک به افغانستان - عکس از حساب توییتر G20 Italy 

اعضای گروه بیست در جلسه‌ای که روز سه شنبه به صورت مجازی برگزار شد، در مورد چگونگی کمک به افغانستان و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و وقوع فجایع بشری در آن کشور تصمیم گرفتند. ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، میزبان این نشست و اشتراک کنندگان در مورد حمایت فوری بشردوستانه از مردم افغانستان، مبارزه با تروریسم، آزادی در داخل کشور و باز شدن مرزهای افغانستان صحبت کردند.

اورسولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، در این نشست، بسته‌ی کمکی شامل یک میلیارد یورو را به افغانستان ارائه کرد. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت این مبلغ به مردم افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان که در زمینه مهاجران افغان کار می‌کنند داده می‌شود. رییس اتحادیه اروپا گفت: «باید آنچه در توان داریم انجام دهیم تا از از فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در افغانستان جلوگیری کنیم.» این مبلغ برای حمایت از حقوق بشر، ایجاد سرپناه، تهیه واکسن و رسیدگی به مهاجران هزینه خواهد شد.

تصمیم کمک یک میلیارد یورویی به افغانستان در حالی گرفته شد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه گفته بود که اقتصاد شکننده‌ی افغانستان در حال فروپاشی است و کشورهای یاری رسان باید برای پیشگیری از این اتفاق، به افغانستان پول نقد کمک کنند. او در نیویورک به خبرنگاران گفت که ذخایر بانک‌های افغانستان در حال ته کشیدن است، حقوق کارکنان دولت پرداخت نشده و قیمت مواد غذایی به شدت در حال افزایش است. به گفته گوترش، این بحران دست‌کم هیجده میلیون انسان را که نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با برگزاری نشست گروه بیست و ارائه‌ کمک یک میلیارد یورویی به مردم افغانستان، هیئتی از اعضای بلندپایه کابینه طالبان به ریاست مولوی امیرخان متقی در دوحه پایتخت قطر مشغول مذاکره با هیئت هایی از کشورهای اروپایی است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، شامگاه سه شنبه در اطلاعیه ای گفت که متقی به نمایندگی از طالبان با هیئت هایی از کشورهای اروپایی در دوحه ملاقات کرده و کوشیده است که حمایت و کمک کشورهای اروپایی را از افغانستان جلب کند. متقی در ملاقات با هیئت های آمریکایی و اروپایی تاکید کرده است که کمک‌های بشردوستانه باید از مناسبات سیاسی جدا باشد و کشورهای جهان به کمک‌هاشان به مردم افغانستان ادامه دهند. نمایندگان کشورهای اروپایی که تا اکنون با هیئت طالبان در قطر ملاقات کرده اند، جزئیاتی از گفت‌وگوهای شان ارائه نکرده اند. بنا به گزارش ها، موضوع صحبت‌های میان هیئت های اروپایی با هیئت طالبان، مسائل زنان، حقوق بشر، آزادی‌های اجتماعی و خروج سلامت شهروندان خارجی است، از جمله افغان‌هایی که می‌خواهند کشور را ترک کنند.

با این حال تا کنون گروه بیست، اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای کمک کننده به افغانستان، مشخص نکرده اند که مبلغ اختصاص داده شده به مردم افغانستان، از چه طریقی و با چه سازوکاری  به مصرف می‌رسد، چرا که پیشتر نگرانی‌های زیادی از حیف و میل کمک‌های کشورهای خارجی به مردم افغانستان از سوی طالبان مطرح شده است.