سقوط تاریخی ارزش لیر ترکیه دربرابر دلار

با ادامه روند نزولی ارزش لیر ترکیه، قیمت هر دلار آمریکا در بازار ارز به بیش از ۹ لیر رسید

ارزش لیر ترکیه در ماه سپتامبر ۶.۵ درصد سقوط کرد و این روند نزولی در ماه اکتبر نیز درپی تصمیم ناگهانی بانک مرکزی آن کشور مبنی‌بر کاهش سود بانکی، ادامه پیدا کرد- Cagla Gurdogan/ REUTERS

با تقویت ارزش دلار آمریکا و تشدید نگرانی‌های درازمدت درمورد سیاست‌های پولی ترکیه، ارزش واحد ملی پول این کشور در سقوطی تاریخی بار دیگر به کمترین میزان خود در برابر دلار رسید.

درپی ادامه کاهش ارزش لیر ترکیه دربرابر دلار آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه، قیمت معامله هر دلار در بازارهای خرید و فروش ارز به ۹.۰۳ لیر رسید. 

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ارزش لیر ترکیه در ماه سپتامبر ۶.۵ درصد سقوط کرد و این روند نزولی در ماه اکتبر نیز درپی تصمیم ناگهانی بانک مرکزی آن کشور مبنی‌بر کاهش سود بانکی، ادامه داشت. 

بانک مرکزی ترکیه در ۲۳ سپتامبر به‌شکل غیرمنتظره‌ای نرخ بهره بانکی در آن کشور را با کاهش یک درصدی، به ۱۸درصد رساند. بسیاری از تحلیلگران کاهش نرخ بهره بانکی در ماه گذشته را تازه‌ترین نمونه دخالت‌های سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در سیاست‌گذاری‌های پولی آن کشور می‌دانند. اردوغان پیش‌تر خود را از دشمنان بهره بانکی توصیف کرده بود. 

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۶ مهرماه، به‌نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که اردوغان کمتر از هفت‌ماه پس از برکناری رئیس پیشین بانک مرکزی، اعتماد خود را به شهاپ کاوجی‌اوغلو، جانشین او نیز از دست داده، زیرا از نظر رئیس جمهوری ترکیه، کاهش نرخ بهره بانکی با تاخیر زیاد نسبت‌به زمان مورد نظر او انجام شده است. پس از آن، انتشار اظهارنظرهایی تاییدنشده درباره احتمال برکناری قریب‌الوقوع رئیس بانک مرکزی ترکیه، به تشدید سقوط ارزش لیر منجر شد. 

رئیس بانک مرکزی ترکیه طی یک‌سال گذشته دو مرتبه تغییر کرده است، اما به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از سه رئیس اخیر این نهاد، در اجرای خواسته‌های اردوغان در رابطه با کاهش نرخ بهره بانکی، موفق نبوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانک مرکزی ترکیه ماه گذشته اعلام کرد که پس از ارزیابی و تجزیه‌و‌تحلیل‌ شاخص‌های کلان اقتصادی، ازجمله تورم و عرضه و تقاضا، تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفته است، اما به گفته کارشناسان، این مسئله می‌تواند به افزایش تورم در ترکیه منجر شود که براساس آمارهای رسمی، میزان آن تا پایان ماه اوت گذشته بالای ۱۹ درصد بوده است. 

بنابر گزارش‌ها، لیر ترکیه در سال جاری تاکنون بیش از ۱۷ درصد از ارزش خود را دربرابر دلار از دست داده است.

در ماه‌های گذشته، نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازارهای ارز این کشور بوده است. با وجود تنش‌های پیشین حاصل از خرید تسلیحاتی ترکیه از روسیه که به فسخ قرارداد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا و همچنین اعمال تحریم‌هایی بر ترکیه منجر شد، اردوغان به‌تازگی اعلام کرد که مصمم به خرید  سری دوم سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه است. به این ترتیب، به نظر می‌رسد نگرانی‌ها درمورد روابط دو کشور، همچنان ادامه خواهد داشت.

عامل موثر دیگر بر کاهش ارزش لیر در برابر دلار، این است که ارزش دلار آمریکا روز دوشنبه به بالاترین سطح خود دربرابر ین ژاپن در طول سه سال گذشته رسید. 

علاوه‌بر این، نگرانی از افزایش تنش‌های منطقه‌ای نیز بر بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده است و هشدار رجب طیب اردوغان درمورد حمله نظامی احتمالی نظامی در شمال سوریه نیز عاملی برای ادامه روند کاهش ارزش لیر شد. 

رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه هشدار داد که «در رابطه با مزاحمت‌ها برای مرزهایمان و کشته‌شدن نظامیان در مرز با سوریه،‌ صبرمان سر آمده است». او افزود که ترکیه قصد دارد تهدیدهای رو به‌رشد در شمال سوریه را از بین ببرد.

بیشتر از اقتصاد