هادی العامری نتایج انتخابات پارلمانی عراق را ساختگی خواند

جریان‌های شیعی نزدیک به سپاه قدس به نتایج انتخابات پارلمانی عراق اعتراض کردند، آماده‌باش نیروهای نظامی تمدید شد

AHMAD AL-RUBAYE / AFP

با اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی عراق، «هادی العامری» رهبر جریان «فتح» در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که نتایج اعلام شده مورد قبول او نیست. نتایج اولیه شمارش‌ آرا از انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که جریان «صدر» به رهبری مقتدا صدر پیروز انتخابات شده است. با وجود اینکه هنوز از زمان اعلام قطعی نتایج خبری منتشر نشده است، آماده‌باش نیروهای نظامی در عراق که از روزهای قبل آغاز شده بود تا چهارشنبه ۱۳ اکتبر تمدید شد.

روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر، هادی العامری، رهبر جریان فتح در بیانیه‌ای نتایج انتخابات پارلمانی عراق را «ساختگی» خواند و گفت به هیچ‌ قیمتی آن را نمی‌پذیرد. او همچنین تاکید کرد که از رأی نامزدها و رأی‌دهندگان خود دفاع خواهد کرد. جریان شیعی فتح به رهبری عامری، ائتلاف سیاسی برآمده از نیروهای شبه‌نظامی «حشد الشعبی» است که مورد حمایت ایران قرار دارند.

بیانیه عامری در حالی منتشر شد که پیش‌ از آن نیز بیانیه «چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی» در اعتراض به نتایج انتخابات و خطاب به کمیساریای عالی انتخابات عراق، منتشر شده بود. چارچوب هماهنگ‌کننده احزاب شیعی، شامل ائتلاف‌های «الفتح»، «دولت قانون»، «عصائب اهل الحق»، «کتائب حزب‌الله» و دیگر جریان‌های شیعی است.

به گزارش خبرگزاری ناس، پیش‌تر نیز «ابوعلی العسکری»، سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله نیز از «جریان‌های مقاومت اسلامی» خواسته بود تا برای اعتراض به نتایج انتخابات عراق آماده شوند. او در بیانیه‌ای که نیمه‌شب دوشنبه ۱۱ اکتبر منتشر شد، ادعا کرد در انتخابات پارلمان عراق «بزرگ‌ترین تقلب» و «دور زدن مردم» اتفاق افتاده است و اعلام نتایج انتخابات، اعتبار برخی از احزاب را کاهش داد.

عسگری از «نیروهای بسیج مردمی» خواست که تصمیم خود را بگیرند و برای دفاع از موجودیت خود آماده شوند. همچنین خطاب به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، گفت: «برادران ما در حشدالشعبی نیروهای مسلح عراق بدانند که هدف اصلی قطعا آن‌ها هستند و آن‌ها قرار است به خاطر رسیدن عده‌ای به قدرت و صندلی نمایندگی پارلمان سر بریده شوند.»

بر اساس اعلام کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق، تاکنون «جریان شیعی صدر» ۷۳ کرسی را کسب کرده است. «ائتلاف سنی تقدم» ۳۸ کرسی، «ائتلاف دولت قانون» ۳۷ کرسی، «ائتلاف العزم» ۱۵ کرسی، «ائتلاف الفتح» ۱۴ کرسی، «جنبش امتداد» ۱۹ کرسی، «جریان حکمت ملی» ۲ کرسی، «ائتلاف النصر»، ۲ کرسی و «حزب دموکرات کردستان عراق» ۳۲ کرسی را به دست آورده‌اند.