دروغ شاخداری به بزرگی جمهوری اسلامی ایران

روزنامه جمهوری اسلامی چاپ تهران نوشته است که دختران شیعه در بازار های افغانستان خرید و فروش می‌شوند

روزنامه جمهوری اسلامی پیش از این نیز دروغ‌های شاخ‌دار زیادی گفته و گاف‌های خنده‌داری داده است - telegramnewsiran

روزنامه «جمهوری اسلامی» در روز دوشنبه، ۱۹ مهر، در مطلبی با عنوان «تصویری که باید دنیا را تکان دهد اما...» در مورد خریدوفروش کودکان شیعه در افغانستان نوشته است: «در گوشه‌ای از دنیا برده‌فروشی و خریدوفروش غلام و کنیز از نو شروع و زنده شده است؛ نه در فیلم‌های هالیوودی بلکه در میدان برده‌فروشی شهری در افغانستان؛ آن هم با اعلام نرخ به صورت مزایده! هرکس پول بیشتری داد، دخترک و پسرک به او فروخته می‌شود. سخنگوی طالبان علنا اعلام می‌کند که برده‌داری در اسلام حلال و مجاز است. آغاز فروش دختربچه‌های خردسال در محدوده سنی یک تا ۱۰ سال به عنوان کنیز (برده زن) در بازارهای برده‌فروشی استان‌های غزنی و ننگرهار توسط امارت اسلامی افغانستان! سخنگوی طالبان عنوان کرد که در آغاز سال نو شمسی خریدوفروش کنیز به مسلمانان ساکن کشورهای اسلامی در منطقه نیز با تعهد به رعایت موازین شرعی، انجام خواهد پذیرفت!»

روزنامه جمهوری اسلامی پیش از این نیز دروغ‌های شاخ‌دار زیادی گفته و گاف‌های خنده‌داری داده است اما این بار بزرگی این دروغ به اندازه خود جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا اولا تصویری که برای این متن انتخاب شده، که دختری ۱۳-۱۲ ساله را نشان می‌دهد که صورت خود را با دستانش پوشانده و در میان جمعی از مردم ایستاده است، ربطی به این روزها و داستان خودساخته روزنامه جمهوری اسلامی ندارد و مربوط به ۱۰ سال قبل است و این عکس را وحدت افغان، عکاس خبرگزاری رویترز، گرفته است. دوم اینکه کسانی که اطراف این دختر ایستاده‌اند، نه برده‌فروش‌اند نه خریدار برده بلکه معترضانی‌اند که به حملات شبانه آمریکا که باعث کشته شدن خانواده این دختر شده است، واکنش نشان داده‌اند.

با این حال، روزنامه جمهوری اسلامی با یک تیتر دهان پرکن، این تصویر را به بازار برده فروشان در غزنی و ننگرهار افغانستان ربط داده است.

در اینکه طالبان در افغانستان و به خصوص در قبال اهل تشیع و هزاره‌ها، جنایت‌های ضدانسانی مرتکب‌ شده‌اند، شکی نیست. طالبان در دایکندی و بامیان مردم را به کوچ اجباری وادار کرده‌اند و خشونت طالبان در مواجهه با اهل تشیع بیشتر از بقیه فرقه‌های مذهبی است اما این مسئله در حدی نیست که کودکان هزاره و شیعه به بردگی گرفته شوند و در بازارهای آزاد در ملاعام به فروش گذاشته شوند.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی ایران با سرخوردگی ناشی از باخت در سیاست امروز افغانستان، درصدد فضاسازی برای حرکت بعدی خود است. این کشور در سال‌های اخیر به‌شدت پشت طالبان ایستاد و حمایت‌های بی‌دریغ خود را به سوی طالبان سرازیر کرد. هدف جمهوری اسلامی ایران این بود که حتی در صورتی که در افغانستان یک حکومت ائتلافی ایجاد شود، طالبان به عنوان حافظان منافع این کشور، جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در معادلات سیاسی داخلی افغانستان همچنان تثبیت شده نگه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پیشروی سریع طالبان به سوی کابل، جمهوری اسلامی ایران هم منافع خود را تقریبا محقق شده می‌دانست. به همین دلیل رفت‌وآمد چهره‌های موثر سپاه در خارج از افغانستان به سوی افغانستان و قطر بیشتر شد؛ اما در نهایت جمهوری اسلامی ایران از طالبان رودست سختی خورد. با هدایت سازمان استخباراتی پاکستان، قدرت اصلی در افغانستان به شبکه حقانی که با جمهوری اسلامی ایران خصومت و دشمنی دارد، رسید و فرماندهان نزدیک به جمهوری اسلامی ایران مانند ملا فاضل و صدر ابراهیم از موقعیت‌های تصمیم‌گیری دور نگه داشته شدند و ورق آن گونه که جمهوری اسلامی ایران می‌خواست، به نفع آنان برنگشت.

پس از آن، لحن جمهوری اسلامی ایران درباره طالبان به طرز ملموسی تغییر کرد و تا حدی پرخاشگرانه شد. سخنرانی رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست‌های خبری تاییدکننده این تغییر رویکرد بود.

جمهوری اسلامی ایران از طراحی پروپاگاندا و گفتن دروغ‌های شاخ‌دار جز تهییج احساسات شیعیان در افغانستان به‌خصوص هزاره‌ها، هدف دیگری ندارد. این کشور از رهبران سنتی اهل تشیع افغانستان چون محقق، خلیلی و دانش دوری گزیده است. این چهره‌ها هم وقتی از افغانستان خارج شدند، به جمهوری اسلامی ایران، پناهگاه سنتی خود، نرفتند. آنان راه ترکیه را در پیش گرفتند و این مسئله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران روی رهبران قدیمی اهل تشیع خط کشیده و در پی ایجاد موجی تازه است.

از طرفی، جمهوری اسلامی ایران با طرح دروغ‌هایی چون خریدوفروش دختران شیعه به عنوان کنیز و برده سعی می‌کند لشکر فاطمیون را بیشتر تحریک کند و به طالبان پیام بفرستد که تمکین نکردن از خواسته‌های این کشور، دخالت فاطمیون را به دنبال خواهد داشت.

البته به نظر نمی‌رسد که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بخواهد فاطمیون را به افغانستان وارد کند . جمهوری اسلامی ایران در سوریه ضربات سختی خورده است و زمان می‌برد تا خود را دوباره بازسازی کند. لشکر فاطمیون هم برای بسیج بیشتر به انگیزه‌های بسیار قوی‌تری نیاز دارند و یکی از این انگیزه‌ها باید در جغرافیای افغانستان شکل بگیرد.

جالب است که این دروغ شاخ‌دار روزنامه جمهوری اسلامی از چشم خبرگزاری‌های داخل ایران هم دور نمانده است. خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان «گاف بزرگ روزنامه جمهوری اسلامی درباره افغانستان و اصرار به بازی ناشیانه در زمین آمریکا» نوشته است که روزنامه جمهوری اسلامی بدون تحقیق و بررسی عکسی را از اینترنت گرفته و آن را به عنوان مدرک برده‌فروشی در افغانستان منتشر کرده است.

جدا از دروغ بزرگ روزنامه جمهوری اسلامی در مورد این عکس، این گونه خبرها می‌تواند تبعات فاجعه‌باری هم داشته باشد. ایجاد نفاق در میان مذاهب مختلف در جهان اسلام حوادث خونینی را به وجود آورده است. هنوز خون صدها هزار سوری که به دلیل همین نفاق‌های مذهبی در این کشور کشته شدند، خشک نشده است و هزاران عراقی هم در پی همین تنفر دینی قتل‌عام شده‌اند. عامل چنین کشتارهایی مطالبی این‌چنین‌اند که ذهنیت بخش عمده‌ای از مردم را که به درست بودن حرف رسانه‌ها باور دارند، گمراه می‌کنند.

برای جمهوری اسلامی ایران دامن زدن به نفاق میان اهل مذاهب یکی از راهبردهای اصلی است ولی اینکه چه تعداد انسان بر اثر چنین نفرت‌پراکنی‌هایی جان خود را از دست می‌دهند، برای جمهوری اسلامی ایران کوچک‌ترین ارزشی ندارد.    

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه