واکسن اسپوتنیک روسیه با طرح به سرقت رفته از آسترازنکا ساخته شد؟

«هکرهای تحت حمایت دولت روسیه حملاتی را علیه شرکت‌های داروساز آمریکایی، بریتانیایی و کانادایی ترتیب داده‌اند»

روسیه: واکسن‌های داخلی به اندازه کافی جلوتر از سایر رقبا بودند و «نیازی» به سرقت نبود - Ted ALJIBE / AFP

بر اساس گزارش‌ها، جاسوس‌های روسی طرح اولیه واکسن ویروس کرونای آکسفورد/آسترازنکا را دزدیدند و از آن برای تولید واکسن اسپوتنیک‌وی خود بهره گرفتند.

به گزارش نشریه سان، ظاهرا سرویس‌های امنیتی به وزرا گفته‌اند اکنون مدرکی محکم در دست دارند که یک مامور اطلاعاتی حیاتی از جمله طرح اولیه واکسن را از شرکت داروسازی دزدیده است.

جیمز بروکنشایر، وزیر امنیت فقید بریتانیا، سال گذشته گفت این کشور «بیش از ۹۵ درصد مطمئن» است که هکرهای تحت حمایت دولت روسیه، حملاتی را علیه شرکت‌های داروساز آمریکایی، بریتانیایی و کانادایی ترتیب داده‌اند.

دامیان هیندس، وزیر کشور بریتانیا، روز دوشنبه، ۱۱ اکتبر، از تایید گزارش‌های جدید طفره رفت ولی اعتراف کرد حملات سایبری پیچیده‌تر می‌شوند.

او به ال‌بی‌سی گفت: «متاسفانه باید بگویم در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن فعالیت‌های دولتی برای مشارکت در جاسوسی صنعتی و اقتصادی‌ وجود دارد و  حملات سایبری و مواردی از این دست در آن اتفاق می‌افتد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«من درباره مورد مشخصی که شما اشاره کردید، اظهارنظر نخواهم کرد چون مطرح کردن جزئیات آن درست نیست، اما درست و منصفانه است که بگوییم ما با تهدیداتی از این نوع مواجهیم که متفاوت‌‌اند. آن‌ها از هرگونه تهدیدی که تا به حال وجود داشته است، پیچیده‌تر و گسترده‌ترند.»

او اضافه کرد: «چهره جاسوسی و تجسس امروز خیلی متفاوت از زمانی است که من و شما حین بزرگ شدن به یاد داریم و ما همواره باید قابلیت‌های خود را به‌روز کنیم. این‌ها اموری بسیار جدی‌اند.»

باب سیلی، نماینده حزب محافظه‌کار و متخصص در امور روسیه، به نشریه سان گفت بریتانیا باید «درباره جاسوسی روسیه و چین جدی وارد عمل شود».

او افزود: «چه سرقت طرح واکسن آسترازنکا باشد یا از طریق رژیم های استبدادی و تمامیت‌خواه، بر سر انرژی از ما اخاذی کنند، ما باید با آنها عاقلانه برخورد کنیم.»

روسیه به ادعاهای سال گذشته مبنی بر سرقت تحقیقات واکسن بریتانیایی کووید-۱۹ پاسخ داده و گفته بود واکسن‌های داخلی به اندازه کافی جلوتر از سایر رقبا بودند و «نیازی» به سرقت نبود.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در آن زمان گفت: «بریتانیایی‌ها می‌گویند درباره آنچه اظهار کرده‌اند تقریبا مطمئن‌اند، یا ۹۵ درصد به آن اطمینان دارند.  چرا ۹۶ درصد نیست؟ یا ۹۴ درصد؟ به نظر می‌رسد سازمان‌های امنیتی آنان روش‌های محاسباتی بسیار عجیب و غریبی دارند.»

هکرهای کره شمالی هم سال گذشته به هدف قرار دادن پروژه واکسن ویروس کرونای دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا متهم شدند.

به گزارش رویترز، این هکرها که در لینکدین و واتس‌اپ خود را کارشناسان استخدام جا می‌زدند، با پیشنهادهای شغلی جعلی به کارمندان آسترازنکا مراجعه کردند.

آن‌ها بعدا مدارکی ارسال کردند که ادعا می‌شد شرح وظایف شغلی‌اند، اما با کدهای بدافزاری برای دستیابی به کامپیوتر قربانی رمزگذاری شده‌ بودند.

تصور بر این است که تلاش‌ها برای دستیابی به اطلاعات محرمانه، تعدادی از پژوهشگران پروژه مذکور را هدف قرار داده ولی در نهایت ناموفق بوده است.

© The Independent

بیشتر از جهان