بنت: ایران دارد پشت مرز ما در جولان ارتش می‌سازد

نخست‌وزیر اسرائیل گفت جمعیت ساکنان اسرائیلی جولان را دو تا چهار برابر می‌کند 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل- Abir Sultan/Pool via REUTERS

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه هشدار داد که ایران می‌خواهد ارتشی در نزدیکی مرزهای اسرائیل و منطقه اشغالی بلندی‌های جولان برپا کند. آقای بنت بر حق حاکمیت اسرائیل بر آن منطقه پافشاری کرد و گفت با حضور تهران مقابله می‌کند. او گفت اسرائيل اقدامات ایران را دقیقا و «به شدت از نزدیک» دنبال می‌کند. 

بلندی‌های جولان طبق قانون بین‌المللی جزو خاک سوریه است، اما از سال ۱۹۶۷ در اشغال اسرائیل قرار دارد. اسرائیل این منطقه را در سال ۱۹۸۱ به خاک خود الحاق کرده است و از آن پس بارها تاکید کرده که آن‌را بخشی از خاک خود محسوب می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، برای تاکید بر این موضع، یکی از جلسات کابینه خود را در جولان برگزار کرد. دولت ترامپ در سال ۲۰۱۹ حاکمیت اسرائیل بر جولان را پذیرفت تا آمریکا تنها کشور جهان باشد که چنین می‌کند. 

آقای بنت که در نشست روزنامه «ماکور ریشون» درباره توسعه اقتصادی این منطقه کوهستانی صحبت می‌کرد، گفت: «بلندی‌های جولان بخشی از اسرائیل است. همین و بس.»

این روزنامه محافظه‌کار و راست‌گرا متعلق به جریان صهیونیسم مذهبی است و  مالکیت آن به روزنامه «اسرائیل هایوم» تعلق دارد که شلدون ادلسون، میلیاردر جنجالی آمریکایی، حامی مالی اصلی آن بود. مالکیت «اسرائيل هایوم» در حال حاضر متعلق به میریام ادلسون، همسر آقای ادلسون است که خود در سال جاری درگذشت. 

اسرائیل مدعی است که حضورش در بلندی‌های جولان ضرورت راهبردی دارد، به‌خصوص پس از در گرفتن جنگ داخلی سوریه و حضور گسترده نیروهای حکومت ایران و حزب‌الله لبنان در خاک سوریه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بنت گفت: «ایران نیروهای نیابتی فرستاده و لشکرهایی برپا کرده تا دولت اسرائیل را احاطه کند و می‌خواهد لشکر دیگری هم در مرز بلندی‌های جولان بسازد. ما در هر جایی و هر زمانی که لازم باشد، به ابتکار خود و هر روز، دست به عمل می‌زنیم تا جلو حضور ایران در سوریه را بگیریم. آن‌ها دلیلی برای حضور در این‌جا ندارند.»

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «ماجراجویی در مرزهای شمالی ما باید خاتمه پیدا کند. این‌گونه هم صلح ساکنان بلندی‌های جولان را تضمین می‌کنیم و هم صلح کل شهروندان اسرائیل را.»

سخنان بنت پس از آن ایراد شد که اسرائیل در حمله‌ای هوایی یک پایگاه هوایی در مرکز سوریه را هدف قرار داد. در آن حمله (که مطابق رسم معمول، اسرائیل رسما آن‌را به عهده نگرفته است) دو جنگنده خارجی متحد با دولت بشار اسد کشته و چند نیروی سوری زخمی شدند. «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (نزدیک به اپوزیسیون سوریه) کشته شدن این دو جنگجو در «پایگاه تی ۴» را تایید کرد، اما گفت ملیت آن‌ها هنوز مشخص نیست. به گفته این نهاد مستقر در بریتانیا، هدف از آن حمله نابود کردن پایگاهی از پهپادها بوده است. 

بنت در عین آن که با حضور در این نشست در خاک جولان خواسته بود اهمیت آن منطقه را نشان دهد، افزود که موضع اسرائیل درباره حاکمیت بر این منطقه ربطی به اهمیت امنیتی آن ندارد. او گفت: «بگذارید یک موضوع را به صراحت بگویم. موضع ما راجع به بلندی‌های جولان ربطی به اوضاع سوریه ندارد.»

او افزود: «اوضاع وحشتناک امروز سوریه نشان می‌دهد که بهتر است جولان در دست اسرائیل بماند تا به رفاه برسد، نه آن که جای دیگری مملو از کشتار و بمباران باشد. اما حتی در صورتی هم که جهت‌گیری جهان نسبت به سوریه یا حکومت بشار اسد عوض شود، هیچ ربطی به بلندی‌های جولان ندارد.»

بنت همچنین تاکید کرد که توسعه جولان هدفی راهبردی برای دولت او است و وعده داد که جمعیت ساکنان آن منطقه را دو یا حتی چهار برابر کند. جمعیت کنونی جولان در حال حاضر ۲۷ هزار نفر است و بنت گفت می‌خواهد آن‌را به ۱۰۰ هزار برساند. 

قرار است دولت بنت شش هفته دیگر طرحی ملی برای جولان تصویب کند که شامل سرمایه‌گذاری در توسعه، زیرساخت، اقتصاد، و انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ما اکنون در حال تکمیل طرحی هستیم که چهره بلندی‌های جولان را عوض خواهد کرد.»

کنفرانس «ماکور ریشون» در شهرکی در جولان به نام «هسپین» برگزار می‌شد که یک «موشاو» (نوعی مزرعه که با مزارع اشتراکی موسوم به «کیبوتز» تفاوت دارد) است.

از جمله برنامه‌های دولت بنت، ساخت دو شهرک جدید در جولان است. 

آقای بنت در ادامه تاکید کرد که دولت بایدن در آمریکا سیاست ترامپ در قبال جولان را ادامه داده است. بر آن اساس، آمریکا همچنان تنها کشور جهان است که حاکمیت اسرائیل بر آن منطقه را به رسمیت می‌شناسد.

بنت گفت: «دقیقا ۴۰ سال پیش بود که دولت اسرائیل تحت رهبری مناخیم بگین تصمیمی بسیار شجاعانه و مهم گرفت: کاربست قانون اسرائیل در بلندی‌های جولان. قریب سه سال پیش بود که خبر تحول مهم دیگری به ما رسید: تصمیم دولت قبلی آمریکا برای به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل؛ درکی که دولت کنونی نیز ادامه داده است.»

پس از تصمیم ترامپ، شهرکی به نام «بلندی‌های ترامپ» («رامات ترامپ» یا «ترامپ هایتز») در جولان به نام او گشایش یافت.

در ماه ژوئن شایعاتی درگرفته بود که دولت بایدن می‌خواهد با تغییر موضع ترامپ، اعلام کند که آمریکا دیگر جولان را به عنوان خاک اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد، و باعث نگرانی‌های بسیاری در اسرائیل شده بود. اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آن شایعات گفت: «سیاست آمریکا در رابطه با جولان عوض نشده است و گزارش‌هایی که چنین می‌گویند، غلط هستند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پیش از آن در ماه فوریه گفته بود که اسرائیل باید همچنان آن منطقه را حفظ کند، به‌خصوص تا زمانی که بشار اسد سرکار است. بلینکن گفته بود: «از نظر عملی، جولان برای امنیت اسرائیل اهمیت بسیاری دارد.»