جنجال میان اسلام‌گراها و طرفداران جنبش مدنی عراق

مشاور نخست وزیر‌عراق جنبش مدنی‌ها را به ترویج بی‌اخلاقی متهم کرد

توییتر خانم آلا طالبانی 

از چند روز به این طرف، کشمکش سختی میان یکی از نمایندگان پارلمان عراق و مشاور نخست وزیر آن کشور، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در گرفته است که رقابت شدید میان اسلام سیاسی و جنبش مدنی را بازتاب می‌هد. 

جنبش مدنی در برابر اسلام سیاسی

از سال ۲۰۱۱ و همزمان با اوج گرفتن بهار عربی، جنبشی در عراق به وجود آمد که خود را «جنبش مدنی‌» می‌نامد. این جنبش، به احزاب سیاسی اسلامی انتقاد می‌کند که روشی را که پس از سال ۲۰۰۳ در پیش گرفته‌اند، سبب فروپاشی نهادهای دولتی شده است.

ناظران این کشمکش را در چارچوب اختلاف‌ها و جنجال‌های موجود، کشمکشی بین سکولاریسم و دین قلمداد می‌کنند. 

اعضای جنبش مدنی‌ به گونه‌ای مستقل یا در ائتلاف با گرایشات سیاسی دیگر که برخی از آن‌ها اسلامی بودند، در انتخابات پارلمانی اخیر شرکت کردند، ولی رای زیادی نیاوردند و هرچند میزان حضورشان در پارلمان بالا است، اما پررنگ نیست. از این جهت احزاب اسلامی را به تقلب و دست‌کاری در نتایج رای گیری، متهم می‌کنند.

حال، جنجالی در پارلمان عراق در گرفته که جنبش مدنی‌ها، احزاب اسلامی را به فساد مالی و اداری و تخریب نهادهای دولتی متهم می‌کنند و در مقابل احزاب اسلامی آن‌ها را به فساد اخلاقی و پخش فحشا متهم می‌سازند. 

جنبش مدنی‌ها متهم به ترویج بداخلاقی و شراب‌خواری

آخرین جنجال و کشمکش چند روز پیش، زمانی رخ داد که خانم حنان فتلاوی، مشاور عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در بخش امور زنان، حمله سختی بر جنبش مدنی عراق کرد و اعضای آن را به ترویج بد اخلاقی و شراب‌خواری، متهم کرد.

فتلاوی که دارای گرایش‌های دینی است، گفت: «جنبش مدنی‌ها، هیچ دستاورد سیاسی و اجتماعی ندارند، تنها کاری که می‌کنند سخنرانی و اظهارات آتشین است». وی همچنین آنها را متهم کرد که در سال‌های گذشته از اعتراضات و انتقادات مردمی بر ضد فساد و سو مدیریت در دولت، به نفع خود بهره‌برداری سیاسی کرده اند.

فتلاوی به ائتلاف مدنی‌ها با جریان مقتدی صدر اشاره کرده و افزود: «جنبش مدنی‌ها اگر از اعتماد به نفس و پشتیبانی مردم برخوردار بودند، هیچ‌گاه زیر چتر اسلام‌گراها نیامده و با آن‌ها ائتلاف نمی‌کردند».

وی مدنی‌ها را به «موج سواری» متهم کرده و افزود: «مدنی‌ها تا کنون نتوانسته‌اند حتی به تصویب یک قانون در پارلمان هم کمک کنند؛ آن‌ها در جهت ترویج بداخلاقی و شراب‌خواری کار می‌کنند و توجهی به حقوق مردم ندارند». 

خانم فتلاوی قبل از این هم اظهارات تند و جنجال برانگیزی بیان کرده است. وی از جمله گفته بود، اگر یک نفر شیعه بر اساس انگیزه‌های فرقه‌ای کشته می‌شود، باید یک نفر سنی را بر اساس همین انگیزه‌ها کشت.

اتهام ترویج فحشا به فتلاوی توسط یک نماینده  

در پیوند با اظهارات خانم فتلای، نماینده جنجالی پارلمان، فائق الشیخ واکنش نشان داده، وی را متهم به اداره چندین شبکه‌ فحشا در بیروت کرد. فائق الشیخ به نفوذ روحانیون در دولت اشاره کرده گفت: «مشاور نخست وزیر، دولتی می‌خواهد که توسط «حجاج» مدیریت شود». وی افزود: «فتلاوی یک زن هرزه و پست است که با حمایت بیرونی‌ها، بدگویی دیگران را می‌کند و دشنام می‌دهد».

اظهارات فائق الشیخ، با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد. تعدادی از نمایندگان و نویسندگان، گفتند این حرف‌ها شایسته یک نماینده پارلمان نیست. یک نماینده پارلمان به نام آلا طالبانی، اظهار داشت که حنان فتلاوی یک زن شجاع است و از وی خواست که مبارزه‌اش را ادمه دهد.

دخالت قبیله

قبیله‌ فتله، که خانم حنان فتلاوی متعلق به آن است، نیز در این مورد واکنش نشان داده، ضمن اعلامیه‌ای اظهار داشت: «ما با تاسف حرف‌های زشت و رکیکی را که یکی از نمایندگان پارلمان در صفحه شخصی‌اش نوشته و به شرافت زنان عراقی حمله کرده خواندیم. ما سکوت نخواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد که با چنین شیوه نامناسب به شرافت زنان عراقی تجاوز شود. ما از پارلمان عراق می‌خواهیم، در این باره موضعی بگیرد تا احترام پارلمان و شرافت و جایگاه زنان عراقی محفوظ بماند». 

در اعلامیه همچنین آمده است که: «قبیله ما هر گونه ترتیبات قبیله‌ای و قانونی مناسب را در برابر این نماینده مدعی مدنیت، انجام خواهد داد». 

رهبر قبیله یاد شده از جوانان قبیله خواست تا روشن شدن امور، خویشتن‌داری کنند. وی همچنین اظهار داشت: «فائق الشیخ باید از زن عراقی معذرت بخواهد وگرنه پی‌آمد خطرناکی خواهد داشت». 

از سوی دیگر شیخ علی ملمحا، به موضع عشایر اشاره کرده گفت: «فرهنگ عشیره‌ای بر غیرت، بلند همتی، ازخود گذشتگی، سخاوت و قهرمانی استوار است». وی در باره سیاستمدارانی که از خانم فتلاوی حمایت کردند، گفت: «زمانی‌که اعمال بد ایشان افشا شود، هم عراقی‌ها و هم جهانیان را از آن‌ها متنفر خواهد کرد و از نگاه مالی، اخلاقی و دینی به آنها آسیب جدی خواهد رسید. البته آن‌ها در کمین‌اند و همه ابزارهای تبلیغاتی و نیروهای انسانی تربیت شده را در اختیار دارند و بر ضد شما بسیج خواهند کرد». 

مزدوران ایران

شیخ علی، خطاب به مردم گفت: «با صراحت به شما بگویم که من تمام رسانه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی را دنبال کردم. همه کسانی که به من حمله می‌کنند، مزدوران ایران هستند. همین اکنون یکی از آنها با من تماس گرفت و مرا تهدید کرد که در صدد ساختن یک فیلم جنسی از من هستند».

در حالی که این کشمکش‌ها و جنجال‌ها جریان دارد، احزاب و گروه‌های اسلامی در‌عراق برای تقویت نفوذشان در نهادهای دولتی، از ایران کمک دریافت می‌کنند.

در همان حال که جنبش مدنی‌ها در باره احزاب اسلامی می‌گویند، گروه‌های اسلامی، برای تسلط بر کشور از ارعاب استفاده می‌کنند و به کمک و تحریک گرایشات بیرونی، عراق را وارد منازعات منطقه‌ای می‌کنند، احزاب اسلامی نیز در باره جنبش مدنی‌ها می‌گویند، آن‌ها در تلاش‌اند تا هویت شیعی عراق را نابود کنند و سعی دارند تا برای مقابله با ایران، با آمریکا روابط بر قرار کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia