قاتل سربازان استرالیایی از حبس خانگی در قطر آزاد شد

دولت استرالیا با خانواده‌های سربازانی که به دست حکمت‌الله کشته شده‌اند، ابراز همدردی کرد

خبر آزادی حکمت‌الله، عضو پیشین نیروهای امنیتی افغانستان که در اوت سال ۲۰۱۲، سه سرباز استرالیایی را هنگام ورق‌بازی در شهر ترینکوت، مرکز ارزگان، تیرباران کرد، دولت استرالیا را ناامید و خشمگین کرده است.

حکمت‌الله در فوریه ۲۰۱۳، شش ماه پس از آن که استپان میلوشویچ (Stjepan Milosevic )، رابرت پوات (Robert Poate) و ساپر جیمز مارتین (Sapper James Martin) را تیرباران کرد و گریخت، در پاکستان دستگیر شد. دولت پیشین افغانستان، حکمت‌الله را در پیوند با آن پرونده محاکمه کرد و به دولت استرالیا وعده داد که عدالت در مورد او اجرا خواهد شد. حکمت‌الله هفت سال در کابل زندانی بود تا آن‌که در جریان مذاکرات صلح میان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان در قطر، در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، با چندتن از دیگر زندانیان طالبان از کابل به قطر منتقل شد تا در حبس خانگی بماند. در نتیجه‌ مذاکرات میان آمریکایی‌ها و طالبان، پنج‌هزار و پانصد زندانی طالب از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد شدند. یکی از زندانیانی که طالبان بر آزادی او اصرار کرد، حکمت‌الله بود. در آن زمان، دولت استرالیا به این موضوع اعتراض کرد و در پی آن، مذاکراتی بین مقامات استرالیایی، حکومت وقت افغانستان، و مقامات وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. دولت پیشین افغانستان در آن زمان اطمینان داد که بدون هماهنگی و موافقت دولت استرالیا حکمت‌الله هرگز از زندان آزاد نخواهد شد. اما فشارهای مقامات دولت پیشین آمریکا برای آزادسازی پنج‌هزار و پانصد زندانی طالب، باعث شد تا اشرف غنی با آزادی آنان موافقت کند.

حکمت‌الله از سپتامبر ۲۰۲۰ تا اوت سال جاری در قطر در حبس خانگی به‌سر می‌برد. به تازگی رسانه‌های استرالیایی گزارش داده‌اند که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، او نیز آزاد شده است و فرض بر این است که او به افغانستان برگشته است.

دولت استرالیا نیز آزادی حکمت‌الله را تایید کرده است و با خانواده‌های سربازان استرالیایی که به دست او کشته شده‌اند، ابراز همدردی کرده است. به گفته دولت استرالیا، حکمت‌الله از حبس خانگی آزاد شده است، اما محل اقامت او هنوز مشخص نیست.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا، سال گذشته و در جریان آزادسازی زندانیان طالبان از زندان‌های دولت پیشین افغانستان، گفت که دولت استرالیا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا حکمت‌الله در زندان بماند. گاردین به نقل از سخنگوی دولت استرالیا نوشته است که موضع دولت استرالیا همیشه این بوده است که حکمت‌الله باید محکومیتی عادلانه و متناسب با جنایات خود داشته باشد و آزادی یا عفو زودهنگام به او داده نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز، دوشنبه ۱۱ اکتبر، هیو جفری، معاون اول وزارت دفاع استرالیا، در مجلس سنای آن کشور گفت که وزارت دفاع استرالیا از آزادی حکمت‌الله مطلع شده است، اما به دلیل حساس بودن اطلاعات، نمی‌تواند در این مورد بیشتر اظهار نظر کند.

بازتاب گسترده خبر آزادی حکمت‌الله در رسانه‌های استرالیایی، باعث انتقاد شدید احزاب و نهادهای منتقد دولت شده است. جف توت، از مقامات وزارت خارجه استرالیا و رئیس پیشین ماموریت دیپلماتیک آن کشور در کابل، به گاردین گفته است که در دو سال اخیر بیش از ۱۸۰ دیدار دیپلماتیک در پیوند با موضوع حکمت‌الله میان دولت استرالیا و طرف‌های مرتبط با این موضوع صورت گرفته است تا از آزادی زودهنگام او جلوگیری شود.

حزب کارگر استرالیا که منتقد دولت آن کشور است، گفته است که نخست‌وزیر موریسون در قبال خانواده‌های سه سرباز کشته شده استرالیایی به دست حکمت‌الله مسئول است و باید پاسخ دهد که چه اقدامی با متحدان بین‌المللی خود برای روشن شدن محل اقامت حکمت‌الله انجام داده است.

در پی پیشروی جنگجویان طالبان به سمت شهرهای افغانستان که از اواسط ژوئیه سال جاری آغاز شد، فرماندهان این گروه در نخستین اقدام، هزاران زندانی را شامل اعضای گروه القاعده، داعش، باندهای تبهکار، و بزهکارانی که دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند، آزاد کردند. در میان این زندانیان، ده‌ها عضو ارشد طالبان و بقیه شبکه‌های تروریستی نیز بودند که مانند حکمت‌الله، در ترور و حمله بر نیروها و شهروندان خارجی در بیست سال اخیر در افغانستان دست داشتند.