تنها شبکه ورزشی افغانستان فعالیت‌ خود را متوقف کرد

شبکه «۳سپورت» یگانه برنامه تلویزیون خصوصی و ورزشی در افغانستان بود که پس از به قدرت رسیدن طالبان به فعالیتش پایان داد         

شبکه ۳سپورت، یگانه تلویزیون خصوصی ورزشی در افغانستان به شمار می‌رفت که نزدیک به یک دهه در بخش ورزش (داخلی و خارجی) فعالیت کرد و سرانجام به دلیل وضع محدودیت‎‌‌ها شدید بر رسانه‌های افغانستان از سوی طالبان، این رسانه نیز با مشکلات مالی مواجه شد و به فعالیتش پایان داد.

شفیق‌الله پویا، رئیس تلویزیون ۳سپورت، نیز دلیل توقف فعالیت‌ آن شبکه را وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان و مشکلات اقتصادی عنوان کرد.  

آقای پویا گفت:«عمده‌ترین دلیل توقف فعالیت شبکه ورزشی سه، وضع بعضی از محدودیت‌ها بر رسانه‌ها بود که این محدویت‌ها باعث مشکلات بیش‌تر گردید و شبکه سه نتوانست به فعالیت‌اش ادامه بدهد.»

او در ادامه افزود:«تلویزیون ورزشی سه، نزدیک به یک دهه در گذشته برای تقویت ورزش در افغانستان فعالیت کرد، اکنون با بسته شدن آن تمام کارمندانش بیکار شدند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از فعالان رسانه‌‌ای و نهادهای پشتیبان رسانه‌ها در افغانستان نیز از افزایش مشکلات‌ فراراه رسانه‌های آن کشور و خبرنگاران آن ابراز نگرانی کرده‌اند و تاکید دارند که اگر وضع موجود ادامه یابد، سایر رسانه‌های فعال نیز ممکن است با مشکلات مالی مواجه شوند و دست از فعالیت بردارند و اگر به مشکلات رسیدگی نشود، در روزهای آینده فعالیت بیش‌تر رسانه‌ها متوقف خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد که پس از رسیدن طالبان به قدرت سیاسی در افغانستان و تحمیل محدودیت‌هایی بر رسانه‌ها، فعالیت بیش از ۱۵۰ رسانه (صوتی- تصویری یا چاپی) متوفق شده است و کارکنان آن‌ها خانه‌نشین شده‌اند و یا برای تامین معاش و ادامه زندگی خود و خانواده‌هاشان مجبور به یافتن مشاغل دیگری شده‌اند. 

سید محمد ابرار، خبرنگار افغان که در شبکه تلویزیونی خصوصی خورشید کار می‌کرد و اکنون بیکار شده است، به ایندپندنت فارسی می‌گوید:«حدود ۱۵ خبرنگار و بیش از ۱۰۰ اهل رسانه با ما کار می‌کرد که ۹۵ درصدشان سرپرست خانواده‌های خود بودند. با بسته شدن رسانه‌ ما، همه بیکار شدند و اکنون روزگار بدی دارند. من نیز ماهانه چند روپیه به‌دست می‌آوردم و حداقل نیازهای خود را برطرف می‌کردم. حالا بیکار و بی‌‌درآمد شده‌ایم و حتی کارهای شاقه هم یافت نمی‌شود.»   

گفته می‌شود که گذشته از شبکه ورزشی سه، تلویزیون‌های خصوصی خورشید، میوند، و میترا نیز در کابل به فعالیت‌ خود پایان داده‌اند و تمام کارمندان آن‌ها هم خانه‌نشین شده‌اند.

طالبان پس از قدرت‌گیری در افغانستان، دست به وضع محدودیت‌هایی بر رسانه‌های آن کشور زد و نشر شماری از مطالب و برنامه‌های آن‌ها را متوقف کرد و در کنار آن، خبرنگاران افغان را نیز از پوشش رویدادهای خبری منع کردند و حتی شماری از آنان بازداشت، یا مضروب شدند. این وضعیت باعث شد که شمار زیادی از رسانه‌ها به فعالیت‌های خود در زمینه اطلاع‌رسانی پایان دهند. وضع محدودیت‌ها و پیگرد خبرنگاران تاثیرات منفی و عمیقی بر رسانه‌های افغانستان گذاشته است و ممکن است که در هفته‌های آینده شمار دیگری از رسانه‌های کشور نیز دست از ادامه فعالیت بردارند.

بیشتر از ورزش