مردم به خرید پیمانه‌ای برنج روی آورده‌اند

دولت رئیسی پول‌های بلوکه شده نفت را با برنج شکسته هندی تهاتر می‌کند؟

قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار از مرز ۵۰ هزار تومان گذشته است-عکس از موج‌نیوز

مشاور انجمن واردکنندگان برنج، از فروش «برنج پیمانه‌ای» خارجی در برخی سوپرمارکت‌ها خبر داد و دلیل آن را کاهش قدرت خرید مردم دانست. به گفته علی شفاهی، در حال حاضر هر کیلو برنج هندی، با قیمت ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد اما در بازار به قیمت بیشتر هم عرضه می‌شود.
قیمت هر کیلو برنج ایرانی در بازار از مرز ۵۰ هزار تومان گذشته است. قیمت تنظیم بازاری برنج هندی نیز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در بازار با قیمت حدود هر کیلو ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. بررسی‌های میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو برنج تایلندی نیز از مرز ۱۶ هزار تومان عبور کرده است. 
این قیمت‌ها علاوه بر اینکه نشان می‌دهد قیمت برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، حکایت از آن دارد که در برخی سوپرمارکت‌های مناطق کم‌برخوردار و حتی متوسط شهرها نه‌تنها تقاضایی برای خرید برنج ایرانی وجود ندارد، بلکه برنج خارجی نیز به‌صورت «پیمانه‌ای» به فروش می‌رسد.

این در حالی است که به گفته علی شفاهی، پیش از این فروش برنج خارجی که کیسه آن باز شده باشد، ممنوع بود اما حالا هم‌زمان با کاهش قدرت خرید مردم، برخی سوپرمارکت‌ها کیسه برنج‌های خارجی را باز کردند و برنج خارجی را پیمانه‌ای به مردم می‌فروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


درحالی‌که قدرت خرید مردم برای تهیه برنج‌ خارجی نیز کاهش یافته است، افزایش قیمت آن همچنان ادامه داد. پیش‌تر جمیل علیزاده‌ شایق، دبیر انجمن برنج ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از «افزایش نجومی» قیمت برنج ابراز تعجب کرده بود. او با بیان اینکه برنج هندی قیمت جهانی و مشخص دارد، گفته بود که برنج وارداتی به ایران از نوع درجه ۲ و ۳ است اما هیچ نهاد و سازمانی جواب نمی‌دهد که دلیل گرانی برنج وارداتی چیست.
برنج غذای پرمصرف خانوارهای ایرانی است اما در سال‌های اخیر سرانه مصرف آن در کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. پیش‌ازاین کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، در گزارشی اعلام کرده بود که سرانه مصرف برنج که در سال ۱۳۹۰ برای هر نفر ۴۴ کیلوگرم بود، در سال ۱۴۰۰ به ۳۳ کیلوگرم کاهش یافت و این رقم افت مصرف سرانه ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.
علاوه بر کاهش هفت کیلویی مصرف سرانه برنج، کیفیت آن را نیز باید مورد توجه قرار داد. به‌طوری‌که در سال‌های اخیر تقاضا برای خرید برنج ایرانی کاهش یافته است و بسیاری از مردم به مصرف برنج‌های هندی روی آورده‌اند. به نظر می‌رسد این روند با تهاتر پول‌های بلوکه شده نفت در هند با برنج هندی، افزایش نیز پیدا کند.
علی شفاهی، این خبر را در گفت‌وگو با پایگاه خبری تجارت‌نیوز اعلام کرد و گفت در صورت موافقت دولت، بخش خصوصی در نظر دارد تا واردات «برنج شکسته» را در دستور کار قرار دهد.
دولت رئیسی، تهاتر نفت با کالاهای غیرنفتی را در دستور کار قرار داده است و هفته گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از صادرات و تهاتر نفت با کالا صادر کرد. یکی از کالاهای موردنظر برای تهاتر نیز برنج هندی است.
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، استان گیلان با ۲۲۰ هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار، عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج در کشورند. علاوه بر این، در ۱۵ استان دیگر نیز در مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی کشت برنج وجود دارد. با وجود این، بسیاری از مردم ایران به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و به مصرف برنج‌ بی‌کیفیت هندی روی آورده‌اند و برای آن نیز مبالغ گزاف پرداخت می‌کنند.
حالا نیز کار از مصرف برنج درجه ۲ و ۳ هندی گذشته است. چراکه در صورت موافقت با درخواست انجمن واردکنندگان برنج و واردات برنج شکسته بسیاری از مردم ایران با توجه به اینکه توانایی خرید برنج داخلی را ندارند، در ازای پول‌های بلوکه شده نفت، به مصرف برنج شکسته یا «خرد» هندی روی خواهند آورد.