گسترش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در البوکمال سوریه  

شبه‌نظامیان تیپ ۴۷ کتائب حزب‌الله زیرنظر یک نظامی ایرانی با نام مستعار «حاج عسکر» بر بخش‌های زیادی از شهر البوکمال مسلط شده‌اند

منطقه البوکمال در مرز سوریه و عراق- AHMAD AL-RUBAYE / AFP

نشریه بریتانیایی «آبزرور» در گزارشی به ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و گسترش نفوذ خود در منطقه راهبردی البوکمال در مرز سوریه و عراق (به‌عنوان شاهراه اصلی گذرگاه جمهوری اسلامی از عراق و سوریه تا لبنان) پرداخته است.

البوکمال شهری در استان دیرالزور سوریه، در مرز کشور عراق و امتداد رود فرات است که بخشی از آخرین مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه بود. بنا به این گزارش، از سه سال پیش و زمانی که داعش در آخرین مقر خود در سوریه شکست خورد، البوکمال به صحنه رقابت نیروهای مختلف، از جمله اعضای گروه‌های شبه‌نظامی، گروه‌های نیابتی، مزدوران، و ارتش‌ کشورهای مختلف تبدیل شده است. 

براساس گزارشی که «آبزرور» روز شنبه، ۱۷ مهرماه، منتشر کرده است، البوکمال در حال حاضر به راهبردی‌ترین مکانی در منطقه تبدیل شده است که شبه‌نظامیان شیعه‌ای که از عراق، ایران و لبنان به منطقه آمده‌اند، مزدوران روسی، و نیز نیروهای قبایل سنی و ارتش سوریه در آن حضور دارند و نیروهای نظامی کُرد نیز از آن سوی رودخانه بر آنجا نظارت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پروژه‌ای قدیمی که از سال‌ها پیش یکی از برنامه‌های راهبردی قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، محسوب می‌شد، جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال گسترش نفوذ خود در گذرگاهی به‌شکل یک «هلال» از عراق و سوریه تا لبنان بود. بنا بر این گزارش، در سال‌های اخیر البوکمال به شاهراه اصلی این پروژه ۳۰ساله جمهوری اسلامی ایران در منطقه تبدیل شده است. درحالی‌که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران از این مسیر برای انتقال تسلیحات و پول از عراق به سوریه و لبنان استفاده می‌کنند، در طول سه سال گذشته، جنگنده‌های اسرائیلی مرتب پایگاه‌ها و کاروان‌های آن‌ها را در البوکمال و اطراف آن، و نیز در شهر قائم عراق در نزدیکی مرز، هدف حملات هوایی خود قرار داده‌اند. 

نشریه آبزرور نخستین ‌بار در گزارشی که سال ۲۰۱۶ منتشر کرده بود، به برنامه‌ جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد این گذرگاه راهبردی تا دریای مدیترانه پرداخته بود. بنا به گزارش جدید، از آن زمان تاکنون، به‌ویژه پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی در حمله نیروهای آمریکایی، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به این مسیر ارتباطی تشدید شده است. 

ساکنان البوکمال به خبرنگار آبزرور گفته‌اند که این شهر از زمان بیرون راندن نیروهای داعش تا کنون، با ورود گروه‌های شیعه ایرانی یا وابسته به ایران، تغییرات چشمگیری داشته است. به گفته یکی از ساکنان منطقه، «ایرانی‌ها با پول زیادی که برای خرج کردن در منطقه دارند، بر قبایل تأثیر گذاشته‌اند». 

سه تن از ساکنان البوکمال نیز در گفت‌وگو با آبزرور نظر تعدادی از مقام‌های اروپایی را درمورد نقش برجسته یک نظامی ایرانی با نام مستعار «حاج عسکر» در آن منطقه تایید کرده‌اند.

براساس این گزارش، شبه‌نظامیان تیپ ۴۷ کتائب حزب‌الله، نیروهای نیابتی وفادار به جمهوری اسلامی ایران که زیر نظر «حاج عسکر» فعالیت می‌کنند، بر بخش‌های زیادی از شهر البوکمال مسلط شده‌اند.  به گفته یکی از ساکنان البوکمال، نیروهای محلی استخدام‌شده در این گروه شبه‌نظامی شیعه «کسانی‌اند که شهر را به ایران فروخته‌اند و این کار را به قیمت بسیار ارزانی انجام داده‌اند»، و به «قاچاق» هم کمک می‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان البوکمال درمورد دگرگونی‌های سال‌های اخیر منطقه با حضور شیعیان، به خبرنگار آبزرور گفته است که در حال حاضر در این منطقه «مدارسی هست که تاریخ ایران را آموزش می‌دهند و رهبران مذهبی شیعه حضور دارند که بر جامعه تأثیر می‌گذارند»، و افزوده است: «آن‌ها در اینجا از ارتش بشار اسد قدرتمندترند.»