انتخابات عراق در حال برگزاری است

طبق قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری از میان کردها، رئیس مجلس از میان اهل سنت و نخست‌وزیر از میان شیعیان انتخاب می‌شود

قرار است تکلیف نمایندگان ۳۲۹ صندلی مجلس، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر آینده با این انتخابات روشن شود-SAFIN HAMED / AFP

انتخابات عراق از امروز هجدهم مهرماه در ۱۸ استان عراق، در حال برگزاری است. قرار است تکلیف نمایندگان ۳۲۹ صندلی مجلس، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آینده با این انتخابات روشن شود.

بنا به گزارش کمیسیون مستقل انتخابات عراق، تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن در این کشور حدود ۱۴ میلیون نفر است و شهروندان عراقی باید از میان ۳۲۴۰ نامزد، نماینده خود را انتخاب کنند.

از صبح امروز، سران و مقام‌های عراقی نیز پای صندوق‌های رأی حضور یافتند.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق پس از رأی دادن در کنفرانس مطبوعاتی به خبرگزاری عراق (INA) گفت: «انتخابات زودهنگام اکتبر یک روز تاریخی و یک خواسته مردمی برای حرکت به‌سوی زندگی باعزت است.»

وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور گسترده همه شهروندان عراقی در انتخابات گفت: «ما قول دادیم که انتخابات زودهنگام برگزار کنیم و به وعده خود عمل کردیم.»

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم در انتخابات زودهنگام رأی خود را به صندوق انداخت.

الکاظمی پس از رأی دادن گفت: «ترجیح می‌دهد اولین کسی باشد که رأی خود را به صندوق انداخته و به قول خود به مردم عمل کرده است.»

او با اشاره به اینکه «این انتخابات برای اولین بار است که بدون منع آمد و شد و بدون مشارکت نخست‌وزیر به‌عنوان نامزد در آن برگزار می‌شود» ، افزود: «همه باید در تغییر عراق سهیم باشند.»

از دیگر چهره‌های مهم صحنه سیاسی عراق، مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر است که او نیز با حضور در یکی از شعب رأی‌گیری در نجف، در انتخابات شرکت کرد.

او پیش‌تر نسبت به دخالت کشورهای خارجی در انتخابات عراق هشدار داده و اعلام کرده بود که انتخابات مجلس عراق یک اقدام داخلی است و نباید هیچ طرف خارجی در فرایند این برنامه ملی دخالت داشته باشد.

او تاکید کرد که کشورهای همسایه و سایر کشورها به هیچ شکلی نباید در امور داخلی عراق مداخله کنند؛ نه مردم عراق را تشویق به مشارکت در انتخابات کنند و نه آن‌ها را از حضور در پای صندوق‌های رأی بترسانند، در غیر این صورت، «ما در آینده به همان شیوه با آن‌ها رفتار خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل حق که به ایران نزدیک است، پس از رأی دادن با بیان اینکه «عراق مستحق آینده‌ای بهتر است» تاکید کرد: «ما بر اهمیت تأثیر نتایج الکترونیکی و فرآیند شمارش و مرتب‌سازی دستی بر نتایج نهایی تمرکز می‌کنیم.»

به نظر می‌رسد که روند انتخابات بدون مشکل و نگرانی امنیتی پیش می‌رود.

در همین رابطه، حمید الشطری، معاون وزیر امنیت ملی عراق، با اشاره به اینکه هیچ تخلف چشمگیری رخ نداده است، تاکید کرد که متخلفان را به دادگاه معرفی می‌کند.

در انتخابات پیش رو دو ائتلاف بزرگ شیعه رقیب اصلی یکدیگرند. ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری.

ائتلاف گروه‌های ملی که از اتحاد عمار حکیم و حیدرالعبادی شکل گرفته، سومین ائتلاف مهم شیعیان در این انتخابات است. حسین مونس نیز که رهبری جریان حقوق را برعهده دارد و نیروی سیاسی کتائب حزب‌الله است چهارمین گروهی است که پیش‌بینی می‌شود کرسی‌های قابل توجهی در پارلمان به دست آورد.

کارزارهای انتخاباتی گروه‌های شیعه برای انتخابات مجلس جدی‌تر و پرشورتر از سنی‌ها و کردها است. طبق قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهور از میان کردها، رئیس مجلس از میان اهل سنت و نخست‌وزیر از میان شیعیان انتخاب می‌شود. همین موضوع سبب شده تا رقابت میان گروه‌های شیعه در انتخابات مجلس، بسیار حیاتی باشد. همه گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا در انتخاب نخست‌وزیر و ترکیب دولت دست بالاتری داشته باشند.

بیشتر از جهان