واکنش رئيس سازمان زندان‌ها به خبر ضرب و جرح زندانیان سیاسی

«زندان محفل فرهیختگان نیست، بلکه محفل مجرمان است و اختلاف و تنش بین آن‌ها دور از انتظار نیست»

رئيس سازمان زندان‌های ایران، در خصوص خبر ضرب و جرح زندانیان سیاسی به دست محکومان جرایم خشن، آن را «غیر دقیق» دانست.

محمد مهدی حاج محمدی، روز شنبه ۱۷ مهرماه در توییتی نسبت به خبر ضرب و جرح زندانیان در زندان تهران بزرگ گفت: «زندان محفل فرهیختگان نیست، بلکه محفل مجرمان است و اختلاف و تنش بین آن‌ها دور از انتظار نیست.»

او ضمن تایید ضمنی خبر درگیری با زندانیان سیاسی در تیپ دو زندان تهران بزرگ، مدعی شد که برای مراقبت و رعایت بهتر تفکیک و طبقه‌بندی، بیش از ۵۰ درصد ظرفیت در بند «مجرمان امنیتی» خالی است وزندانی دیگری حضور ندارد.

روز گذشته پایگاه خبری حقوق بشری هرانا  خبر داد که شماری از زندانیان تیپ دو زندان تهران بزرگ، از سوی برخی زندانیان متهم به جرایم خشن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

در آن گزارش آمده بود که در جریان آن رخداد، شاپور احسانی‌راد، پویا قبادی، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، و اکبر فراجی آسیب دیده‌اند و تعدادی از آنان ربرای درمان به بهداری زندان منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زندانیان سیاسی پیش‌تر در دیدار با مسئولان زندان، از اجرا نشدن اصل تفکیک جرایم انتقاد کرده بودند و خواهان انتقال به بندهای دیگر شده بودند.

بنا به این گزارش، شاپور احسانی‌راد، فعال کارگری، دوران محکومیت ۶ ساله خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند و به‌رغم وضعیت نامساعد جسمی، از اعزام به مرخصی درمانی محروم مانده است.

پویا قبادی، زندانی سیاسی که محکومیت ۵ ساله خود را در زندان تهران بزرگ می‌گذراند، اواخر مرداد امسال به اتهام «محاربه» در دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد.

اسماعیل گرامی، فعال کارگری، چندی پیش به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

 اکبر باقری در سال ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب تهران جمعا به ۹ سال حبس محکوم شد.

در همان سال، اکبر فراجی نیز به دلیل فعالیت در فضای مجازی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.