بزرگ‌ترین رسانه پورن، کارزار زیست‌محیطی راه می اندازد

شرکتی که اخلاقا جایگاه مشکوکی دارد، در مقابله با تغییر اقلیم جدی‌تر از دولت‌هاست

YOUTUBE/PORNHUB

هفته گذشته، پورن‌هاب، که با بیش از 40 میلیون بیننده جهانی در روز، بدنام‌ترین رسانه‌ پورنوگرافی دنیاست، فیلمی پورنو به نام «کثیف‌ترین پورن تاریخ» درباره آلودگی محیط زیست به پلاستیک منتشر کرد. از آنجا که بیشتر ما می‌دانیم که عنوان فیلم‌های پورن اغلب پر از گزافه‌گویی است، این پرسش پیش می‌آید که «چرا انتشار این فیلم، خبرساز شد؟» دلیل واقعی، کارزار موجود در پس آن است.

در این فیلم، زوجِ «آماتورِ» پرطرفدار، لیولولو، بازی کرده‌اند که در اینستاگرام 151 هزار فالوئر دارند. آنها در حال اعمال جنسی در ساحل دریا دیده می‌شوند،  ساحلی که یکی از بدترین آلودگی‌های پلاستیک در جهان را دارد. هر بار که این فیلم تا آخر تماشا شود، پورن‌هاب می‌گوید که اعانه‌ای به سازمان غیرانتفاعی اوشن پلیمرز می‌دهد – سازمانی که تخصص آن یافتن راه‌حل‌هایی برای گردآوری و فراوری زباله پلاستیکی از اقیانوس‌های دنیاست. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Pornhub (@pornhub) on

کوری پرایس، معاون پورن‌هاب، در بیانیه‌ای گفت: «ما اینجا در پورن‌هاب، کثیف هستیم، ولی سواحل‌مان نباید کثیف باشند. در اعماق اقیانوس‌های ما 12 میلیون تن پلاستیک یافت می‌شود. اما شاید تکان‌دهنده‌تر این که دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تنها ظرف 30 سال آینده، مقدار پلاستیک اقیانوس از تعداد ماهی‌ها بیشتر خواهد شد. آلودگی اقیانوس چنان افزایش یافته که به یکی از مسائل چشم‌گیر جهانی در طول حیات ما بدل شده و در حال بدتر شدن هم هست. برای همین ضروری است که ما از امکانات خود برای افزایش آگاهی و تشویق به تغییر استفاده کنیم – نه فقط برای زمان حال، بلکه برای نسل‌های آینده».

از دید من، همین که یک امپراتوری اخلاقا مشکوک پورنوگرافی – که با استثمار بازیگران پورن و تسهیل نقض حقوق مالکانه، و همچنین توسعه تکنولوژی مورد استفاده در قانون سوال‌برانگیز منع پورنوگرافی در بریتانیا سروکار دارد – آماده است که به وضعیت کنونی محیط زیست اذعان کند، نشان می‌دهد که این شرکت دل و جرات بیشتری از بسیاری دولت‌های جهان دارد.

در ضمن، شایان ذکر است که این نخستین اقدام پورن‌هاب در زمینه کنشگری نیست. این شرکت ابتکار امدادی مستمری به نام «پورن‌هاب اهمیت می‌دهد» (بله، جدی می‌گویم) دارد که در چند سال گذشته، سعی در افزایش آگاهی درباره گرده‌افشانی زنبورها از طریق کارزاری موسوم به «بی‌سکسوال» (Bee-Sexual) داشته و در همین راستا، کانال تازه ای پر از «پورن زنبور» به راه افتاده ‌است. این کانال حاوی ویدیوهایی از زنبورهای گردآورنده غذاست که بازیگران پورن روی آن صدا گذاشته‌اند. در سال 2014، این شرکت در کارزاری به نام «پورن‌هاب به آمریکا درخت می‌دهد»، به ازای هر 100 ویدیویی که در بخش «آلت‌های بزرگ» وبسایتش تماشا می‌شد، یک درخت می‌کاشت.

اگر موضوع فقط تظاهر باشد، مشکلی نیست. اما تازه‌ترین کارزار این شرکت نشان‌دهنده تمایل آن به تبلیغ فضایل مورد نظر خودش با مصادره به مطلوب اهداف زیست‌محیطی است – بدون هیچ نشانی از آن که بکوشد حتی بنیادی‌ترین مسائل مربوط به زوال محیط زیست را حل کند.

ویدیوی 11 دقیقه‌ای «کثیف‌ترین پورن تاریخ» افرادی را با لباس‌های سرهم با مارک پورن‌هاب نشان می‌دهد که تل‌های پلاستیکی را که موج به ساحل آورده، جمع می‌کنند، در حالی که زوج خوش‌اندام، سفیدپوست و دگرجنس‌گرا مشغول انواع مختلفی از اعمال جنسی‌اند. ولی این فیلم در عین حال نشان‌دهنده سطحی بودن جنبش لابی زیست‌محیطی در غرب است. چرا؟ چون، با آن که ویدیو در سواحل کارائیب فیلم‌برداری شده، مثل تقریبا تمامی رسانه‌های جریان اصلی در غرب، هیچ اشاره‌ای به این واقعیت نمی‌شود که رنگین‌پوستان در اردوگاه جنوب جهانی احتمالا بیشترین آسیب را از زوال محیط زیست خواهند دید. 

بالا آمدن سطح دریاها به دلیل گرمایش جهانی می‌تواند بسیاری از جزایر گرمسیری کم‌ارتفاع – از قبیل آن که در فیلم دیده می‌شود -- را به کلی محو کند، و کل جمعیت آنها را آواره کند. ما هم‌اکنون شاهد این تاثیرات هستیم، از جمله توفان‌هایی مثل ایرما که تغییرات اقلیمی را تشدید کرده است. پورن‌هاب می‌توانست به‌سادگی در فیلم به این عامل مهم اشاره کند. در عوض، به تبلیغ چیزی می‌پردازد که – گرچه پرطرفدار است -- از نظر تاثیر بر محیط زیست حتی تاثیری سطحی هم ندارد. 

از دید من، اگر پورن‌هاب در مشارکت در لابی اهداف زیست‌محیطی صادق بود، به جای تلاش برای گرفتن کلیک‌های بیشتر، به برخی از عوامل ریشه‌ای آلودگی  پلاستیک می‌پرداخت.

«دی کولونایزینگ کانتراسپشن» (استعمارزدایی از پیش‌گیری بارداری)، یک گروه غیرانتفاعی است که رنگین‌پوستان مشغول در امور بهداشت جنسی و تولیدمثل تشکیل داده‌اند؛ جنبشی است که بحث درباره تاریخ جنسیت و بهداشت تولیدمثل را در جوامع سابقا استعمارزده ترویج می‌کند. هر گاه صحبت از طیف کامل جنسیت انسان باشد، ما مرتبا از نابرابری‌های اعمال شده بر گروه‌های به حاشیه رانده شده صحبت می‌کنیم. این امر شامل اخلاقیات پورنوگرافی هم می‌شود.

به عنوان یک جامعه، ما باید قادر باشیم محتوای پورنوگرافیک را درست مانند دیگر محتوای رسانه‌ای نقد کنیم. در حال حاضر، تابوهای اجتماعی حاکم بر بحث درباره پورنوگرافی مانع آن می‌شود که استعاره‌ها و کلیشه‌های نژاد‌پرستانه، ضدزن، و ترنس‌هراسی را که دائما در این ژانر بازتولید می‌شوند زیر تیغ انتقاد بگیریم. 

گسترش سریع پورن‌هاب و شهرت جهانی آن کاملا مستند شده ‌است. هم‌اکنون می‌دانیم که محتوای این وبسایت، چنان حجم عظیمی از مصرف‌کننده دارد که آژانس‌های بازاریابی برای تحلیل روندهای کلی‌تر کاربرد جهانی اینترنت، عملا نظرسنجی‌های سالانه پورنوگرافی هم انجام می‌دهند. 

این یعنی که کنشگریِ جسته و ‌گریخته پورن‌هاب، دست‌کم مخاطبانی پیدا می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، «کثیف‌ترین پورن تاریخ»  1290340 بیننده داشته است. یادتان باشد که من این فیلم را تماشا کردم تا شما مجبور نباشید تماشایش کنید.

https://www.independent.co.uk/voices

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه