چین وعده داد پیگیر اتحاد مجدد با تایوان است

شی جین‌پینگ در جمع سیاستمداران وعده داد «اتحاد مجدد» مسالمت‌آمیز با تایوان را دنبال خواهد کرد

از زمان جدایی تایوان از قلمرو اصلی چین در اواسط قرن بیستم، این دو سرزمین جداگانه اداره می‌شوند‌ـ GREG BAKER / AFP

به‌رغم افزایش تحرک نظامی پکن و تشدید تنش بین چین و همسایه‌اش تایوان، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، وعده داده است «اتحاد مجدد» مسالمت‌آمیز با تایوان را دنبال خواهد کرد.

در روز شنبه، آقای شی در سالگرد ۱۱۰ سالگی پایان آخرین سلسله امپراتوری چین، در جمع سیاستمداران وعده داد: «اتحاد مجدد ملت باید محقق شود و قطعا محقق خواهد شد.»

آقای شی نیروی «استقلال تایوان» را بزرگ‌ترین مانع برای اتحاد مجدد با سرزمین اصلی چین توصیف کرد و افزود: «کسانی که میراث خود را فراموش می‌کنند‌، به سرزمین مادری خود خیانت می‌کنند و به دنبال تجزیه کشورند‌، سرانجام خوبی نخواهند داشت.»

از زمان جدایی تایوان از قلمرو اصلی چین در اواسط قرن بیستم، این دو سرزمین جداگانه اداره می‌شوند. اما به‌رغم اینکه پکن هرگز بر تایوان حکومت نکرده است، این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی برنامه‌اش برای اتحاد مجدد را تحت سیاست «یک کشور دو نظام» ارائه کرد‌ـ تایوان با این تغییر ساختار به‌شدت مخالف است.

شی گفت: «افراد نباید عزم مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی را دست کم بگیرند. اتحاد مجدد کامل چین باید انجام شود و قطعا محقق خواهد شد.»

این سخنان چند روز پس از آن مطرح می‌شود که تایوان هشدار داد چین ممکن است تا سال ۲۰۲۵ دست به حمله‌ای «همه‌جانبه» بزند. تسای اینگ‌‌ـ‌ون، رئیس‌جمهوری تایوان، گفت که این کشور جزیره‌ای جنگ نمی‌خواهد اما در صورت لزوم، آماده دفاع از خود است.

او گفت: «تایوان به‌دنبال رویارویی نظامی نیست. این کشور به همزیستی مسالمت‌آمیز، پایدار‌، قابل پیش‌بینی و متقابلا سودمند با همسایگانش امیدوار است. اما تایوان برای دفاع از آزادی و شیوه زندگی دموکراتیکش هر کاری لازم باشد انجام خواهد داد.»

هفته گذشته، چین در مدت چهار روز، ۱۴۸ هواپیمای جنگی به منطقه پدافند هوایی تایوان فرستاد که بدترین تشدید تنش‌ها بین دو همسایه در چهار دهه گذشته توصیف شده است. تحول‌های اخیر نگرانی رهبران سراسر جهان را برانگیخته است. ایالات متحده آمریکا، استرالیا و ژاپن از چین خواسته‌اند که به راه‌حل مسالمت‌آمیز متعهد باشد.

تایوان یکشنبه آینده روز ملی‌اش را جشن می‌گیرد. جشن‌های امسال که روز یکشنبه مقابل ساختمان دفتر ریاست‌جمهوری در مرکز تایپه، پایتخت تایوان، برگزار می‌شود، با نمایش نادری از تجهیزات نظامی از جمله موشک و پرواز جت‌های جنگنده، همراه خواهد بود. این اولین بار در سال‌های اخیر و همچنین، اولین بار از زمان روی کار آمدن خانم تسای در سال ۲۰۱۶ است که ادوات نظامی در جشن‌های رسمی تایپه گنجانده شده است. کو یو‌ـ‌جن، کارشناس مطالعات دفاعی در موسسه تحقیقات سیاست ملی در تایوان، گفت پوشش رسانه‌ای محلی از مانورهای تمرینی برای این جشن، حرکت خودروهای بزرگ پرتاب موشک‌ در خیابان‌های تایپه را نشان می‌داد، اما خود موشک‌ها مستقیم قابل مشاهده نبودند. 

آقای کو افزود با «جسورتر شدن بیش از حد» پکن، تایپه احساس می‌کند «باید نشان دهد که تایوان توانایی جلوگیری از تهدید چین را دارد».

در سال‌های گذشته، جشن روز ملی با اجرای نمایش موتورسواری هماهنگ پلیس نظامی و پرواز هواپیماهای نیروی هوایی بر فراز جزیره همراه بود، اما موشک‌ها بخشی از این نمایش نبودند.

فن شی‌ـ‌پینگ، استاد علوم سیاسی در دانشگاه نشنال تایوان نرمال، در این زمینه گفت: «فکر می‌کنم هدف این کار بالا بردن روحیه مردم تایوان است.»

گزارش تکمیلی از اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان