مدیر زندان زنان در هرات پس از بازگشت به محل کارش مفقود شده است

«طالبان با حیله و نیرنگ کارکنان پیشین نهادهای امنیتی را به کار دعوت می‌کنند و سپس آنها را بازداشت می‌کنند»

عالیه عزیزی، مدیر بخش زنان زندان هرات، روز سوم اکتبر پس از از بازگشت به محل کار خود در پی تماس تلفنی از سوی یک مقام محلی طالبان، ناپدید شده است. تا کنون که یک هفته از ناپدید شدن عالیه می‌گذرد، همه تلاش‌های خانواده و دوستانش برای یافتن او بی‌نتیجه مانده است.

محمد عارفی، برادر عالیه عزیزی، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که روز شنبه سوم اکتبر از سوی مسئولان محلی طالبان در هرات با عالیه تماس گرفته شده بود و از او خواسته بودند که به کارش برگردد. او به قصد ادامه کار به زندان هرات رفت، اما از ساعت دوازده ظهر همان روز، زمانی که قصد داشت به خانه برگردد، دیگر نشانی از او یافت نشده است. عارفی می‌گوید که همه تلاش‌های آنان برای یافتن سرنخی از عالیه بی‌نتیجه مانده است و مسئولان محلی طالبان نیز در این مورد همکاری نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای محمد عارفی، خواهرش عالیه عزیزی دانش‌آموخته آکادمی نظامی هرات است و  از ده سال قبل در بخش‌های مختلف فرماندهی پلیس هرات کار کرده است. در پی فروپاشی حکومت افغانستان و هرج و مرجی که به منجر به آزادی همه زندانیان از سوی طالبان شد، برخی از زندانیان آزاد شده او را تهدید به مرگ کرده بودند. افرادی از میان زندانیان آزاد شده بارها به عالیه تماس گرفته و هشدار داده بودند که از او انتقام خواهند گرفت. با این حال، محمد عارفی می‌گوید که او به چند دلیل، از جمله این‌که در کار خود مجرب و آموزش دیده بود و مسئولان محلی طالبان نیز به او وعده‌ عفو و مصونیت داده بودند، با دلگرمی به محل کار خود بازگشت.

اکنون که یک هفته از مفقود شدن عالیه می‌گذرد، خانواده‌اش بیش از همه از سهل‌انگاری طالبان شاکی‌اند و نحوه برخورد آنان با این ماجرا، احتمال دخالت طالبان را در مفقود شدن عالیه مطرح می‌کند.

خانواده عالیه عزیزی همه اسناد و شواهد موجود را در پیوند با تهدیدها از جانب زندانیان آزاد شده به مسئولان محلی طالبان داده‌اند، اما طالبان تا کنون هیچ اقدامی در آن زمینه نکرده‌اند. هرچند خانواده عالیه به دلایل مختلف، از جمله احتمال پیامدهای بدتر، در مورد نقش طالبان در مفقود شدن عالیه سخنی نمی‌گویند، یکی از همکاران پیشین عالیه عزیزی پیش‌تر به ایندیپیندنت فارسی گفته بود که طالبان با حیله و نیرنگ کارکنان پیشین نهادهای امنیتی را به کار دعوت می‌کنند و سپس آنان را بازداشت می‌کنند. این همکار پیشین عالیه عزیزی که خود او نیز تحت تعقیب طالبان است، گفته بود که او و شماری دیگر از کارکنان دولت پیشین، همواره تماس‌هایی از سوی طالبان دریافت می‌کنند و به آن‌ها وعده داده می‌شود که به کار برگردند.

عالیه عزیزی در حالی مفقود شده است که در سطح جامعه نگرانی‌های عمیقی از انتقام‌جویی طالبان و زندانیان آزاد شده، از کارکنان دولت پیشین، خصوصاً افسران، سربازان، قاضی‌ها، و دادستان‌ها حس می‌شود.