آزمون دشوار نظام برابر قهرمان جهان

سعید مولایی دیگر نمی‌خواهد زیر پرچم ایران مسابقه بدهد

Mladen ANTONOV / AFP

شکست خودخواسته سعید مولایی در مسابقات قهرمانی جودوی جهان، توکیو ۲۰۱۹،  به دلیل رویارویی با حریف اسرائیلی، بدل به ماجرایی شد که در چند روز اخیر بازتاب جهانی بسیاری داشت. صفحه رسمی فدراسیون بین‌المللی جودو در توییتر، نام خود را به  ISuportMollaei# تغییر داد و با منتشر کردن گزارشی مفصل درباره ماجرای سعید مولایی و باخت‌های اجباری او در مسابقات قبلی و هم‌چنین این دوره از مسابقات بیشتر و جدی‌تر از هر زمان دیگری فدراسیون جودو ایران را در مخمصه گذاشت. 

ناگفته پیداست که تصمیم برای مبارزه ورزشکار ایرانی مقابل ورزشکار اسراییلی تصمیمی نیست که آرش میراسماعیلی، قهرمان سابق جهان و رییس فعلی فدراسیون جودو ایران، اراده‌ای برآن داشته باشد. فدراسیون جهانی جودو در گزارش خود به افشاگری علیه اقدامات غیرورزشی فدراسیون جودوی ایران پرداخته و اعلام کرده که مستندات بسیاری را به کمیته المپیک فرستاده تا بررسی شود. مدارکی که نشان می‌دهد سعید مولایی در مسابقات قبلی خود به عمد باخته تا با حریف اسراییلی روبرو نشود. فدارسیون جهانی می‌گوید مدارک بسیار مستدلی در این زمینه دارد و در صورت اثبات می‌تواند موجبات تعلیق ورزش ایران را باعث شود. یعنی نه تنها جودوکاران بلکه کل ورزشکاران ایرانی مسابقات مهمی چون المپیک ۲۰۲۰ توکیو را از دست بدهند که می‌تواند فاجعه‌ای بزرگ و بی‌مانند در تاریخ المپیک باشد. فدراسیون جهانی جودو به سعید مولایی قول داده که تا حد ممکن به او کمک کند تا او بتواند زیر پرچم تیم پناهندگان در المپیک توکیو مبارزه کند. 

سعید مولایی در مصاحبه‌یی که با فدراسیون جودو انجام داد از مشکلات خود و اجبار به باخت در مسابقه نیمه‌نهایی گفت و هم‌چنین خواست که به او کمک شود تا به آرزوی دیرینه‌اش یعنی قهرمانی در المپیک برسد. حالا او به آرزویش نزدیک‌تر شده است. 

مولایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال گفت که نمی‌خواهد در کشور آلمان پناهنده شود بلکه فقط می‌خواهد زیر پرچم تیم پناهنده‌ها در مسابقات المپیک شرکت کند. این یعنی تقریبا ناممکن است او را زیر پرچم ایران در المپیک ۲۰۲۰ ببینیم. کسی که بی‌شک یکی از اصلی‌ترین بخت‌های کسب مدال المپیک برای ایران بود و حالا بخت نخست مدال برای تیم پناهنده‌ها. 

ماجرای سعید مولایی با حکایت دیگر عضو ایرانی تیم جودو پناهنده‌ها یعنی محمد رشنونژاد متفاوت است. رشنونژاد نزدیک دوسال پیش در کشور هلند پناهنده شد و در شرایطی بسیار دشوار به تیم پناهنده‌ها رسید و در همین مسابقات جهانی شرکت کرد. خواسته سعید مولایی اما کمی متفاوت است؛ او شرایط زندگی در آلمان را دارد و به گفته خودش نمی‌خواهد پناهنده شود. این موضع‌گیری سعید مولایی  مسئولین ورزش ایران را در وضعیتی دشوار قرار داده است. از طرفی نمی‌توانند به راحتی تصمیمی خودمختارانه بگیرند و بدون دریافت دستوری از بالاترین سطوح نظام مجوز مبارزه برابر ورزشکاران اسراییلی را صادر کنند و از طرفی با خیل زیادی از ورزشکاران حرفه‌ای روبرو هستند که تمام زندگی‌شان تلاش برای مبارزه در المپیک است و نمی‌خواهند قربانی قانون نانوشته‌یی شوند که می‌تواند تمام زندگی‌شان را نابود کند. حدس زدن واکنش مسئولین ایرانی کار دشواری خواهد بود اگر سعید مولایی در مسابقات المپیک ناچار به مبارزه با قهرمان اسراییلی شود و روی تاتامی برود. اتفاقی که هیچ بعید نیست در فینال المپیک رخ دهد. 

به‌نظر می‌رسد یکی از پایه‌های ظاهرا سفت‌وسخت نظام جمهوری اسلامی، یعنی به رسمیت نشناحتن کشور اسراییل، از مسیر ورزش در حال ترک برداشتن است. اتفاقات چندگانه‌یی دست به دست هم داد تا ماجرای سعید مولایی برای مسولین بیش از یک اتفاق معمولی و تکراری حیاتی شود؛ تشکیل تیم تازه تاسیس پناهندگان توسط فدراسیون جهانی جودو و پیگیری‌های مستمر این این فدراسیون درباره دلیل باخت‌های مکرر و عامدانه سعید مولایی باعث شد تا کل جامعه ورزش‌دوست متوجه آن شوند و بازتاب‌های جهانی آن جای هیچ راه فراری برای مسولین ورزش باقی نگذاشت. هرچند که تا اینجای کار مسولین فدراسیون جودوی ایران می‌گویند تمامی اقدامات فدراسیون جهانی فتنه‌افکنی‌ست و تمامی اقدامات فدراسیون از پیش طراحی شده بوده است. 

بی‌شک این ماجرا سطوح بالاتری از فدراسیون جودو و حتی مقامات ورزش ایران را درگیر خود می‌کند و باید منتظر واکنش‌های مسئولین دیگر سیاسی و ورزشی هم باشیم. اگر نظام راهی پیدا کند تا همین‌طور کج‌دار‌و‌مریز به ضرب دروغ و باخت مصلحتی به راهش ادامه دهد و یا حتی اگر سرمواضع خود باقی بماند و از حضور در مسابقات المپیک محروم شود بازهم نخواهد توانست راهی برای جبران کشتن رویای المپیک در صدها نفر پیدا کند.

بیشتر از ورزش