رقابت شانه به شانه کُردها و اعراب سُنی بر سر کرسی ریاست‌جمهوری عراق

یکشنبه میلیون‌ها تن از شهروندان عراق به پای صندوق‌های رای می‌روند

«عراق تا رسیدن به آستانه برگزاری انتخابات از موانع و دشواری‌های بسیاری گذشته است» - Ali NAJAFI / AFP

پس از گذشت حدود دو سال از آغاز قیام مردمی عراق و تاکید معترضان بر لزوم برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس، فردا یکشنبه میلیون‌ها تن از شهروندان عراق به پای صندوق‌های رای می‌روند تا ۳۲۹ عضو جدید مجلس را از میان ۳۲۴۰ نامزد انتخاب کنند. بنا به گزارش کمیسیون مستقل انتخابات عراق، تعداد افراد واجد شرایط رای به ۱۴ میلیون نفر می‌رسد و قرار است شهروندان عراقی برای انتخاب نمایندگان خود در ۸۳ حوزه انتخاباتی در سراسر کشور، حضور یابند.

این در حالی است که مصطفی‌الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، ضمن اطمینان‌‌بخشی به مردم نسبت به تامین امنیت همه مراکز و حوزه‌های انتخاباتی، از ملت عراق خواست که برای ایجاد تغییر مثبت در کشور، آزادانه تصمیم بگیرند. او افزود که عراق تا رسیدن به آستانه برگزاری انتخابات از موانع و دشواری‌های بسیاری گذشته و چالش‌های بی‌شماری را پشت سر گذشته است، بنابراین دولت عراق از هیچ سعی و تلاشی برای اجرای آزادانه و شفاف روند رای‌گیری دریغ نخواهد کرد. مصطفی‌الکاظمی همچنان اظهار داشت که عراق «حیاط خلوت» هیچ طرفی نیست و باید ملت عراق سرنوشت خود را آزادانه و دور از هرگونه فشار و نفوذ خارجی تعیین کنند.

در حالی‌ که احزاب بزرگ و پرنفوذ سیاسی برای مشارکت موثر در انتخابات مجلس، ائتلاف‌های بزرگی را تشکیل داده‌اند و تعداد ائتلاف‌هایی که مشارکت آن‌ها در انتخابات فردا از سوی کمیسیون مستقل انتخابات عراق تصویب شده است به ۳۳ ائتلاف می‌رسد، شمار زیادی از نامزدها تصمیم گرفته‌اند شانس خود را به شکل مستقل بیازمایند.

با توجه به رقابت شدیدی که برای پیشتازی در انتخابات مجلس جریان دارد، ائتلاف‌های بزرگ سیاسی گفت‌وگوهای خود را برای انتخاب نامزدهای نخست‌وزیری، ریاست‌جمهوری و ریاست مجلس آغاز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال به نظر می‌رسد که کسب مقام نخست‌وزیری از جانب ائتلاف‌های شیعه یک امر قطعی و آشکار است، به ویژه این‌که اغلب کرسی‌های مجلس بعدی در اختیار شیعیان خواهد بود. هرچند بعید به نظر می‌رسد که در مورد سمت ریاست‌جمهوری که از ۱۸ سال به این سود در دست کُردها است و ریاست مجلس که متعلق به سُنی‌ها است تغییری حاصل شود اما محمد حلبوسی، رئیس کنونی مجلس، همچنان امیدوار است که می‌تواند خود را به مقام ریاست‌جمهوری عراق برساند.

محمود حلبوسی در آخرین بیانیه‌اش به عنوان رئیس مجلس، گفت که «سمت ریاست‌جمهوری نباید همواره در اختیار کُردها قرار داشته باشد»، اما کُردها اصرار دارند که این سمت متعلق به آن‌ها است و نباید هیچ تغییری در آن ایجاد شود. با این حال کُردها در مورد این‌که چه کسی از میان آن‌ها برای سمت ریاست‌جمهوری تعیین شود، اختلاف نظر دارند. به ویژه این‌که در گذشته رئیس‌جمهوری عراق همواره وابسته به اتحاد میهنی کُردستان بود اما در حال حاضر حزب دموکرات کُردستان به رهبری مسعود بارزانی تاکید دارد که نامزد ریاست‌جمهوری باید از حزب دموکرات کُردستان باشد.

در همین حال، ایالات متحده تاکید کرده است که نمی‌خواهد در عراق دولت ضعیفی به وجود آید که توانایی کافی برای ادای مسئولیت‌های بزرگ پیش ‌رو نداشته باشد و نتواند گروه‌های مسلح غیرقانونی که ثبات و امنیت عراق را تهدید می‌کنند، خلع سلاح کند.

البته در روز جمعه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۰، نخستین مرحله انتخابات مجلس عراق (رای‌گیری ویژه) انجام شد. در این مرحله افرادی مانند نیروهای مسلح، کارکنان بیمارستان‌ها، زندانیان و آوارگانی که حضور آن‌ها در روز رای‌گیری عمومی ممکن نیست، به پای صندوق‌های رای رفته و به نمایندگان مورد نظر خود رای دادند.

بیشتر از جهان