رئیس پلیس فتا: ۱۰۰ نفر از اراذل و اوباش فضای مجازی دستگیر شدند

به نظر می‌رسد نگاه امنیتی به فضای مجازی موضوعی است که در سطح سران حاکمیت در آن اتفاق نظر وجود دارد

داوود معظمی گودرزی - عکس از ایلنا

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه «با افرادی که قصد دارند در فضای سایبری فرهنگ اوباش‌گری و نوچه‌پروری را اشاعه دهند به شدت برخورد می‌کنیم» گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از این متهمان را امسال دستگیر کرده و در اختیار قانون قرار داده‌ایم.

به گزارش ایلنا، داوود معظمی گودرزی با تاکید بر اینکه «مجموع دنبال‌کنندگان این افراد بالغ بر ۱۱ میلیون فالوئر بوده است» افزود: این افراد ضدفرهنگ‌ها را ترویج می‌دهند و کماکان اقدامات پلیسی برای این افراد در حال انجام است.

حضور نیروهای نظامی برای کنترل فضای مجازی از مدت‌ها پیش کلید خورده است. نگرانی از آن جهت است که افراد با فالوئر بالا در مواقع حساس بتوانند با انتشار خبر یا مواضع مخالف با مشی حکومت، جریان‌سازی کنند. از این رو سعی می‌شود تا این بخش نیز در کنترل نیروهای نظامی باقی بماند.

در همین رابطه، پیش‌تر محمد رضا آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حضور ستاد کل در بخش پیام‌رسان‌ها، از آن استقبال کرد و گفت: «ستاد کل نیروهای مسلح برای توسعه برخی زیرساخت‌های مربوط به موتور جست‌وجو به ما پیشنهاد کمک داد که آن را پذیرفتیم و همکاری در این زمینه شکل گرفت.»

اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز که وی را عامل اصلی ناآرامی‌های سال ۹۶ ایران معرفی کردند و بازداشت ۴۵۰ تن از مدیران شبکه‌های اجتماعی به اتهام «فعالیت ضد امنیت اخلاقی» در سال ۲۰۱۶ توسط سپاه پاسداران که مدیر کانال وزیر اطلاعات نیز در جریان آن بازداشت شد، بخش دیگری از اقدام‌های دستگاه امنیتی برای کنترل فضای مجازی در این سال‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد نگاه امنیتی به فضای مجازی موضوعی است که در سطح سران حاکمیت در آن اتفاق نظر وجود دارد.

در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و به دنبال آن گسترش و تسهیل دسترسی به اطلاعات در فضای مجازی، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با ادعای «نفوذ دشمن» و سلطه فرهنگی دشمن از طریق اینترنت در تلاش برای محدودسازی دسترسی شهروندان به فضای مجازی است. رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها خواستار نظارت و کنترل فضای مجازی شده است و شبکه‌های اجتماعی را «قتلگاه نوجوانان و جوانان» عنوان کرده است.

از خلال صحبت‌های مسئولان می‌توان دریافت که منظور از حکمرانی دیجیتال، تحول و پیشبرد سیاست‌های ناظر به تعامل با دنیا و تسهیل دسترسی شهروندان به اینترنت نیست بلکه حکمرانی دیجیتال به مثابه نفوذ و نظارت سخت بر کاربران است. بسیاری از شهروندان بر این باورند که حاکمیت با ایجاد شبکه ملی اطلاعات به دنبال صیانت و حفاظت از داده‌های کاربران نیست، بلکه این بستر بیشتر به کار نظارت و سرکوب سخت می‌آید؛ تا اینکه ابزاری باشد برای رقابت در عرصه قدرت نرم!