شیوع بحران انرژی در جهان؛ این بار نوبت چین و هند است

در حالی که جهان خود را آماده می‌کند تا با گذر از بحران کرونا اقتصاد را احیا کند، کمبود انرژی در جهان به بحران دیگری برای جلوگیری از رشد اقتصادی بدل شده است

هند هم به مانند اروپا و چین با کمبود منابع انرژی روبرو شده است- Hector RETAMAL / AFP

در بحبوحه افزایش تقاضای انرژی در سراسر جهان که منجر به کمبود گاز اروپا شده است، چین هم با بدترین بحران برق خود در یک دهه اخیر روبرو شده است. این موضوع باعث خاموشی برخی شهرها و تعطیلی کارخانه‌ها شده است.

به نوشته گاردین، پس از کاهش ابتلا به کرونا و افزایش قیمت زغال سنگ، بحران کمبود منابع انرژی در چین آغاز شد. دلیل این افزایش هم بازگشایی کارخانه‌ها و نیاز بیشتر به زغال سنگ بود. اما میزان عرضه نسبت به تقاضای بازار کمتر از حد نیاز بوده است. این موضوع باعث شده تا برآوردهای پیشین درباره رشد اقتصادی در چین با تردید روبه‌رو شوند.

از سوی دیگر، تحلیلگران هشدار می‌دهند که تعطیلی کارخانه‌ها در چین، بر زنجیره تأمین جهانی کالا که پس از همه‌گیری کووید دچار مشکل شده است، تأثیر منفی می‌گذارد. زیرا جهان برای تأمین بسیاری از کالاهای مصرفی خود به تولیدات در چین وابسته است.

اگرچه قطع برق در استان گوانگدونگ جنوبی گزارش شده است، اما بیشترین مشکل در قطب‌های اقتصادی هیلونگ جیانگ، جیلین و لیائونینگ در شمال شرقی چین است. گفته می‌شود مغازه‌داران مجبور شده‌اند در میان خاموشی سه روزه اخیر که باعث اختلال در شبکه‌های تلفن همراه هم شده است، محل کار خود را با شمع روشن کنند. تصور می‌شود که ۱۶ استان دیگر هم به دلیل کمبود عرضه، انرژی را سهمیه‌بندی کنند. این تنها راه برای جلوگیری از خاموشی کامل است.

در واکنش به این بحران، مقامات «ژانشی» به‌عنوان بزرگترین منطقه تولیدکننده زغال سنگ چین، به ۹۸ معدن زغال سنگ خود دستور دادند تا ظرفیت تولید سالانه خود را ۵۵.۳ میلیون تن افزایش دهند. ژانشی همچنین از ۵۱ معدن زغال سنگ که با حداکثر ظرفیت تولید می کردند خواستند تا سقف تولید را حفظ کنند.

در مغولستان داخلی که دومین منطقه مهم تولید زغال سنگ چین است، به ۷۲ معدن دستور داده شد که با ظرفیت بالاتر کار کنند، البته به شرطی که از تولید ایمن اطمینان حاصل کنند.

روزنامه مونگولیا دیلی گزارش داد: «دولت باید از معدنچیان بخواهد که بدون هیچ‌گونه محدودیتی تولید خود را افزایش دهند و همچنین شرکت‌های تولیدکننده نیز باید تضمین کنند که تقاضای برق و گرمایش زمستانی را برآورده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به نظر می‌رسد با شرایط فعلی دولت ناچار است همچنان برای اطمینان از توازن بازارهای زغال سنگ و تولید برق در طول زمستان، سهمیه‌بندی اعمال کند.

این در حالی است که هند هم به مانند اروپا و چین با کمبود منابع انرژی روبرو شده است و گفته می‌شود این کشور نیز با خاموشی مواجه خواهد شد.

وضعیت انرژی در بریتانیا هم خوب نیست. به مصرف‌کنندگان بریتانیایی هشدار داده شده که ممکن است قبوض گاز خانگی از سال ۲۰۲۲ به ۲۰۰۰ پوند در سال افزایش یابد. در حالی که قیمت تمام شده محصولات مصرفی روزمره نیز با افزایش هزینه‌های تولید، افزایش می‌یابد. حتی گفته می‌شود با کمبود عرضه انرژی، ممکن است خاموشی نیز در این کشور رخ دهد.

اگرچه دولت می‌گوید بریتانیا برای تأمین تقاضا از منابع انرژی کافی برخوردار است و خاموشی‌های زمستانی رخ نخواهد داد. اما میزان ذخیره این کشور به پایین‌ترین حد خود طی شش سال گذشته رسیده است.

در حالی که جهان خود را آماده می‌کند تا با گذر از بحران کرونا اقتصاد را احیا کند، کمبود انرژی در جهان به بحران دیگری برای جلوگیری از رشد اقتصادی بدل شده است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۶ درصد بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، افزایش قیمت انرژی باعث ایجاد تنش در اروپا در رابطه با گذار سبز می‌شود، زیرا احتمال دارد کشورهای اتحادیه اروپا در دیدگاه‌های خود نسبت به سیاست‌های تغییر آب و هوا دچار شک و تردید شوند.

کشورهای ثروتمند می‌خواهند فشار خود را برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را ادامه دهند. اما کشورهای فقیر که نگران هزینه مصرف‌کننده هستند، محتاطانه برخورد می‌کنند

بیشتر از جهان