جبهه مقاومت ملی افغانستان: ایستادگی در برابر طالبان سراسری می‌شود

«مردم افغانستان آماده‌اند که سلاح بردارند و در برابر طالبان ایستادگی کنند»

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در تلاش است تا یک قیام ملی در برابر طالبان راه‌اندازی کند - Ahmad SAHEL ARMAN / AFP

میثم نظری، سخنگو و مسئول روابط خارجی جبهه‌ مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، در مصاحبه‌‌ای که با رادیو بین‌المللی فرانسه داشت از مقاومت سراسری مردم افغانستان علیه طالبان در روزهای نزدیک خبر داد و گفت: «تا چند هفته آینده مقاومت در برابر طالبان در افغانستان گسترش می‌یابد و مردم علیه این گروه جنگ مسلحانه را آغاز خواهند کرد.»

آقای نظری در ادامه گفت: «جبهه مقاومت ملی افغانستان یک راهبرد نظامی روشن دارد و مقاومت مسلحانه از اندراب و استان پنجشیر به سراسر افغانستان گسترش خواهد یافت.»

استان پنجشیر و روستای اندراب بغلان دو منطقه در شمال افغانستان‌اند که هم‌اکنون مبارزان جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در آن مناطق مقابل طالبان می‌جنگند. آنان در این مدت توانسته‌اند به طالبان تلفات سنگینی وارد کنند و این در حالی است که طالبان بارها تلاش کرده‌اند که مبارزان جبهه مقاومت را در این دو منطقه شکست بدهند، اما با وجود تلفات سنگین موفق به انجام این کار نشده‌اند.

فرمانده صالح محمد ریگستانی رهبری جبهه مقاومت پنجشیر را به عهده دارد و همراه با هم‌سنگرانش در کوهپایه‌های این استان حضور دارد و علیه طالبان می‌جنگد. او بارها تاکید کرده است که مبارزه جبهه مقاومت در برابر طالبان تا آزاد‌سازی افغانستان از دست این گروه ادامه خواهد داشت و آنان دست از مبارزه بر نمی‌دارند.

فرمانده غنی اندرابی نیز با جمعی از هم‌سنگرانش در روستای اندراب بغلان در برابر طالبان می‌جنگند. فرمانده اندرابی نیز گفته است که تحت رهبری احمد مسعود به مبارزه‌‌اش علیه طالبان ادامه می‌دهد تا افغانستان به صلح و ثبات پایدار برسد و اشغال طالبان پایان یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی که گفته می‌شود در مکان نامعلوم و امنی در افغانستان به سر می‌برد نیز در تلاش است تا یک قیام ملی در برابر طالبان راه‌اندازی کند و افغانستان را از دست طالبان آزاد سازد.

آقای مسعود در حالی که جنگ جبهه مقاومت علیه طالبان را رهبری می‌کند و بر ادامه مقاومت تا شکست طالبان تاکید دارد، از جامعه جهانی خواسته است که دولت اعلام‌شده طالبان را به رسمیت نشناسد و از جبهه مقاومت ملی که نماینده تمام اقوام و اقشار افغانستان است، حمایت کند تا طالبان و سایر گروه‌های تروریستی که در این کشور تهدیدی برای جهان به شمار می‌روند، از بین بروند.

به نظر می‌رسد این درخواست احمد مسعود از جامعه جهانی تاکنون نتیجه‌بخش بوده است و تا امروز که بیش از یک‌ ماه از دولت اعلام‌شده طالبان می‌گذرد و این گروه تلاش‌های زیادی برای کسب مشروعیت جهانی‌ انجام داد‌ه است، اما هیچ کشور خارجی حتی پاکستان که حامی اصلی طالبان به شمار می‌رود، دولت جدید آنان را به رسمیت نشناخته است. اکنون باورها این است که اگر دولت جدید طالبان تا چند ماه آینده مشروعیت جهانی خود را کسب نکند و حمایت مالی نشود خودبه‌خود شکست خواهد خورد.

گفتنی است که جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود از ابتدا طرفدار جنگ مقابل طالبان نبود و رهبران این گروه را به گفت‌وگوهای صلح‌آمیز تا رسیدن به یک توافق سیاسی دعوت می‌کرد، اما طالبان پس از رسیدن به کابل جنگ را مقابل جبهه مقاومت آغاز کردند و هشدار دادند که با هیچ گروهی مذاکره و گفت‌وگو ندارند و کسی هم نمی‌تواند در برابر آنان ایستادگی کند. اکنون دیده می‌شود که طالبان با رد درخواست آقای مسعود، اشتباه بزرگ تاریخی دیگری را مرتکب شدند که در چند ماه آینده روشن‌تر خواهد شد.