ماساژ می‌تواند بهبود عضلات آسیب‌دیده را سرعت ببخشد

«هرچه نیروی بیشتری در طول درمان اعمال شود، ماهیچه‌های آسیب دیده قو‌ی‌تر می‌شوند»

«هرچه نیروی بیشتری در طول درمان اعمال شود، ماهیچه‌های آسیب دیده قو‌ی‌تر می‌شوند» - Pexels

بر اساس مطالعه‌ای جدید، تنها اثر ماساژ دادن جراحات این نیست که حال بهتری پیدا کنید، بلکه ماساژ همچنین به بهبود سریع‌تر و قوی‌تر بدن نیز کمک می‌کند.

محققان دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که ماساژ می‌تواند سلول‌های التهاب‌زا و گلبول‌های سفید خون را از بافت ماهیچه‌ای آسیب‌دیده دفع کند، و این اثبات می‌کند که «ارتباط بسیار روشنی بین تحریک مکانیکی و عملکرد سیستم ایمنی» وجود دارد.

این تیم از موسسه «ویس» دانشگاه هاروارد و دانشکده مهندسی «جان پاولسون» معتقدند که کشف آنها نویدبخش بازسازی انواع مختلف بافت‌های بدن از جمله استخوان، مو و پوست بدون استفاده از دارو است.

این مطالعه که در مجله «ساینس ترنس‌لیشنال مدیسین» منتشر شد، بهبود بافت‌های عضلانی را در گروه‌های از موش‌ که با استفاده از سیستم رباتیک سفارشی ماساژ داده شدند، در مقایسه با گروهی که ماساژ داده نشدند، زیر نظر گرفت.

پس از ماساژ مداوم موش‌ها به مدت ۱۴ روز، این تیم تحقیقاتی دریافت که بافتهای عضلانی آسیب‌دیده هم در گروه تحت درمان و هم در گروه کنترل، کاهش یافته است.

با این حال، کاهش آسیب و میزان بافتهای بهبودیافته در عضلات گروهی که ماساژدرمانی دریافت کرد، بزرگ‌تر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان می گویند: «هرچه نیروی بیشتری در طول درمان اعمال شود، ماهیچه‌های آسیب دیده قو‌ی‌تر می‌شوند و این تاییدگر این است که ماساژدرمانی بهبود عضلات را پس از آسیب بهبود می‌بخشد.»

پروفسور کانر والش که به ساخت دستگاه ماساژ سفارشی کمک کرده است، گفت که یافته‌ها «قابل توجه است زیرا نشان می‌دهد که ما می‌توانیم عملکرد سیستم ایمنی بدن را به شیوه‌ای عاری از دارو و بدون درمان‌های تهاجمی تحت تاثیر قرار دهیم.»

«این انگیزه زیادی برای توسعه درمان‌های مکانیکی خارجی برای کمک به تسریع و بهبود درمان عضلات و بافت‌ها فراهم می‌کند که می‌توانند به سرعت به درمان‌های قابل استفاده در مراکز پزشکی تبدیل شوند.»

در طول تحقیقات خود، این دانشمندان همچنین کاهش التهاب بافت ماهیچه‌ای آسیب دیده را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند که پروتئین‌های التهابزا، معروف به سیتوسین‌ها، پس از سه روز در عضلات تحت درمان «به طور چشمگیری کاهش یافته است.» ماهیچه‌های تحت درمان همچنین دارای نوتروفیل‌های کمتری بودند که نوعی گلبول سفید خون است.

برای آزمایش اینکه آیا ماساژ واقعا موجب تخلیه این مواد التهابزا شده است یا خیر، این گروه مولکول‌های فلورسنت را به عضلات گروه تحت درمان تزریق کردند و دریافتند که نیروی دستگاه ماساژ عملا موجب دفع سیتوسین‌ها و نوتروفیل‌ها را به بیرون از سلسول‌ها می‌شود.

استفانی مک نامارا، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «در حالی که واکنش التهابزا برای بازسازی در مراحل اولیه بهبود مهم است، به همان اندازه مهم است که التهاب به سرعت برطرف شود تا فرآیندهای احیاکننده بتواند روند کامل خود را طی کنند.»

دان اینگبرت، مدیر موسس موسسه ویس، گفت که این مطالعه شکل جدیدی از درمان را آشکار می‌کند که «به طور بالقوه می‌تواند به اندازه درمان‌های شیمیایی یا ژنتیک قوی باشد، اما بسیار ساده‌تر است و کمتر تهاجمی است.»

وی گفت: «این فکر که نیروهای مکانیکی بر عملکرد سلول و بافت تأثیر می‌گذارد تا چند دهه پیش مسخره می‌شد، و در حالی که دانشمندان در اثبات پذیرش این حقیقت پیشرفت‌های زیادی کرده‌اند، ما هنوز درباره نحوه عملکرد این فرایند در سطح اندام‌ها اطلاعات کمی داریم.»

«این تحقیق اندرکنش متقابلی بین زیست-حرکتی  و ایمنی شناختی را که قبلاً ناشناخته بود، آشکار کرده است؛ امری که برای ترمیم بافت ماهیچه‌ای حیاتی است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی