شیرین‌کننده‌های رژیمی اشتها را زیاد می‌کند؟

سوکرالوز، همان شیرین‌کننده نوشابه‌های رژیمی، می‌تواند به افزایش اشتها منجر شود

نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی باعث ایجاد احساس گرسنگی در مغز می‌شود که مصرف بیشتر کالری را به دنبال دارد - pexels

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که مصرف نوشابه‌های رژیمی و سایر غذاهای شیرین‌شده با شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکن است میل به غذا را در برخی افراد افزایش دهد و این تاثیر در زنان و افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

این مطالعه که در مجله پزشکی جاما نتورک اوپن منتشر شد، با رصد کردن فعالیت پاداش در مغز، به این نتیجه رسید که سوکرالوز، همان شیرین‌کننده نوشابه‌های رژیمی، می‌تواند به افزایش اشتها منجر شود.

برای تعیین تاثیر مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، محققان ۷۴ شرکت‌کننده ۱۸ تا ۳۵ ساله را برای این مطالعه انتخاب کردند که همگی از نظر وزن ثابت بودند و پیشینه اختلالات خوردن و دیابت نداشتند. این شرکت‌کنندگان نوشیدنی‌های شیرین‌شده با سوکرالوز و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مصرف کردند.

سپس پاسخ‌های شرکت‌کنندگان با استفاده از تصاویر ام‌آر‌ای، نمونه‌های خون برای اندازه‌گیری قند خون و هورمون‌های متابولیک و میزان خوردن آنها در بوفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گزارش رادیوی ان‌پی‌آر آمریکا، به نقل از کاتلین پیج، پزشک متخصص چاقی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده این مقاله، این آزمایش «نشان داد که زنان و افراد مبتلا به چاقی پس از مصرف شیرین‌کننده مصنوعی، فعالیت پاداش مغزی بیشتری داشتند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالیت بیشتر پاداش مغز به این معنی است که افراد در این گروه‌ها پس از مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شیرین‌کننده مصنوعی این علامت را در مغز دریافت می‌کنند که گرسنه‌اند و این به نوبه خود ممکن است منجر به مصرف کالری بیشتر شود.

به گفته وب‌سایت وب‌‌ام‌‌دی، دکتر پیج در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: «برای این گروه‌ها، نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین‌شده مصنوعی ممکن است باعث ایجاد احساس گرسنگی در مغز شود که به نوبه خود منجر به مصرف بیشتر کالری می‌شود.»

جالب است بدانید که این مطالعه نشان داد که مردان و کسانی که وزن سالم دارند، واکنش گرسنگی بالایی ندارند و از خوردن شیرین‌کننده‌های مصنوعی به همان شکل تاثیر نمی‌پذیرند.

محققان همچنین گفتند که یافته‌های آن‌ها در ادامه مطالعات دوپهلوی پیشین درباره شیرین‌کننده‌های مصنوعی است. در برخی از این مطالعات مزایای استفاده از جایگزین‌های قند گزارش شده است، در حالی که برخی دیگر شیرین‌کننده‌ها را با افزایش وزن یا دیابت مرتبط دانسته‌اند.

این مطالعه نتیجه گرفت که «یافته‌های ما نشان می‌دهد زنان و افراد مبتلا به چاقی و به ویژه زنان مبتلا به چاقی ممکن است نسبت به واکنش عصبی ناشی از سوکرالوز در مقایسه با مصرف سوکروز [همان شکر] حساسیت بیشتری داشته باشند» و افزود که نتایج بر اهمیت «در نظر گرفتن عوامل بیولوژیکی فردی در مطالعات تحقیقاتی و به طور بالقوه در توصیه‌های رژیم غذایی در خصوص استفاده از [شیرین‌کننده‌های مصنوعی] و اثر آن در مدیریت وزن بدن» انگشت می‌گذارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی