شهرام ناظری: صداوسیما ۴۰ سال به حقوق من تجاوز کرد

رادیو و تلویزیون حکومتی ایران آثار هنرمندان را بدون رعایت حقوق مادی و معنوی پخش می‌کند

شهرام ناظری پس از یک سال و نیم دوری از صحنه، در خرداد ‌۱۴۰۰، کنسرت آنلاین «آوای دوست» را در تالار وحدت اجرا کرد‌ـ عکس از همشهری آنلاین

شهرام ناظری، هنرمند و خواننده موسیقی سنتی ایران، گفته است در ۴۲ سال گذشته صداوسیما با پخش بدون اجازه آثارش، به حقوق او «تجاوز» کرده است.
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نهادی حکومتی است که زیر نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود و با همین پشتوانه، هیچ‌گاه در برابر عملکرد خود پاسخگو نبوده است. صاحبان آثار هنری بارها اعتراض کرده‌اند که رادیو و تلویزیون حکومتی ایران آثار آنان را بدون رعایت حقوق معنوی و مادی پخش می‌کند. اما صداوسیما تاکنون به این روند پایان نداده است.

در جریان اعتراض‌های مردمی سال ۱۳۸۸، وقتی‌ محمود احمدی‌نژاد معترضان را «خس‌و‌خاشاک» خواند و صداوسیما تصنیف‌هایی را که شجریان در سال‌های نخست انقلاب خوانده بود، روی تصاویر مربوط به انتخابات پخش کرد، محمدرضا شجریان در نامه‌ای به رئیس وقت صداوسیما اعلام کرد که این نهاد اجازه ندارد آثار او را پخش کند. او سپس برای پیگیری حقوق معنوی خود از صداوسیما، به مراجع قضایی شکایت کرد اما پس از چند ماه، دادگاه شکایت او را رد کرد و مدعی شد که پخش آثار شجریان از صداوسیما باعث شهرت او شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اعلام این خبر، شهرام ناظری، هنرمند پیشکسوت موسیقی، واکنش نشان داد و با اشاره به‌ حکم دادگاه گفت: «صداوسیما شاید در مشهور شدن آدم‌های دیگر تاثیر داشته باشد و بتواند افرادی بی‌مایه را عَلَم کند، ولی یک هنرمند سطح بالا به این چیزها نیازی ندارد.» شهرام ناظری در همان زمان، با بیان اینکه او نیز به دنبال طرح شکایت از صداوسیما است، به خبرگزاری ایلنا گفته بود: «۴۰ سال است که آثار مرا پخش می‌کنند و هیچ حق و حقوقی به من نداده‌اند، هیچ قراردادی نبسته‌اند و هیچ اجازه‌ای هم نگرفته‌اند. شهرِ زور چگونه است؟ اینجا هم زورگیری است و جز از این هم انتظاری نمی‌رود.»

حالا در آستانه ۱۶ مهر، نخستین سالگرد درگذشت محمدرضا شجریان، بار دیگر شهرام ناظری این گفته‌ها را تکرار کرده است. ناظری که او را «شوالیه آواز ایران» می‌نامند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «صداوسیما ۴۲ سال است که بی‌اجازه من و بدون رعایت حق و حقوق من، از نظر کپی‌رایت و از نظر انسانی، به تجاوز خود ادامه داده است.» او همچنین تاکید کرد که تاکنون به هیچ‌یک از اعتراض‌هایش ترتیب اثر داده نشده است.

شهرام ناظری پس از یک سال و نیم دوری از صحنه به‌دلیل همه‌گیری کرونا، در خرداد ۱۴۰۰، کنسرت آنلاین «آوای دوست» را در تالار وحدت اجرا کرد. این برنامه، که از تلویزیون اینترنتی لنز پخش شد، به‌دلیل نشان ندادن تصویر سازها واکنش‌ گسترده شرکت‌کنندگان را به دنبال داشت.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، هرگونه محتوای تصویری در فضای مجازی باید با مجوز صداوسیما تولید شود و تلویزیون‌های اینترنتی هم مشمول این قانون‌اند. تلویزیون اینترنتی لنز نیز به‌دلیل نداشتن مجوز از صداوسیما، از پخش تصاویر سازها خودداری کرد.

ناظری پس از اجرای کنسرت، گفت اگر می‌دانست قرار است تصویر سازها نمایش داده نشود، با اجرای آن مخالفت می‌کرد. او همچنین با تاکید بر اینکه هیچ‌‌گونه همکاری با صداوسیما نداشته است، گفت: «عملکرد این‌جانب در این سال‌ها به‌وضوح نشان می‌دهد که به‌دلیل همین نظرها و اختلاف‌سلیقه‌ها که با صداوسیما داشته‌ام و اینکه در تلویزیون سازها را پشت اجسام مختلف پنهان می‌کنند، در این دهه‌ها هیچ‌گونه همکاری با رادیو و تلویزیون نداشته‌ام و حتی حق و حقوق طبیعی خودم را از صداوسیما دریافت نکرده‌ام.»

بیشتر از موسیقی