رسانه‌های ایران: سپاه قایق‌های تندرو آمریکا را رهگیری کرد

سخنگوی پنتاگون گفت از هیچگونه برخورد غیرایمنی با ایران در دو روز گذشته خبر ندارد

رسانه‌های حکومتی ایران روز پنجشنبه پانزدهم مهرماه ۱۴۰۰ (هفتم اکتبر ۲۰۲۱)‌ خبر دادند که شناورهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قایق‌های تندرو آمریکایی در خلیج فارس را «رهگیری» کرده‌اند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه تصاویری را نشان داد که می‌گفت از روی یکی از قایق‌های تندرو سپاه گرفته شده و در آن شناوری با پرچم ایالات متحده و خدمه روی عرشه آن دیده می‌شدند و به نظر می‌رسید قایق سپاه در تعقیب آن است.

رسانه‌های وابسته به سپاه که نخستین بار این ویدیو را منتشر کردند، درباره تاریخ ضبط آن چیزی نگفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، تیموتی هاکینز، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، مستقر در بحرین، گفته است که از هیچگونه برخورد غیرایمنی با جمهوری اسلامی ایران در دو روز گذشته، خبر ندارد.

پنتاگون در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، اعلام کرده بود که در درگیری گارد ساحلی آمریکا و قایق‌های تندروی سپاه پاسداران، ۳۰ تیر اخطار شلیک شده است. به گفته کربی، قایق‌های سپاه در آن روز به طور خطرناکی در اطراف شناورهای آمریکایی در تنگه هرمز مانور می‌دادند.

بنا بر گزارش‌ها، در آن رخداد، شش شناور آمریکایی در حال اسکورت یک زیردریایی و ناو یو‌اس‌اس‌ جورجیا در تنگه هرمز بودند که با گروهی متشکل از ۱۳ قایق تندرو سپاه مواجه شدند. این قایق‌ها با سرعتی زیاد به سوی شناورهای آمریکایی حرکت می‌کردند و تا فاصله حدود ۱۳۷ متری نزدیک شدند. گارد ساحلی آمریکا پس از اجرای تمام اقدام‌های لازم شامل به صدا درآوردن بوق هشدار، برقراری ارتباط رادیویی و استفاده از دیگر راه‌های ارتباطی، از ناوچه مائوئی ۳۰ تیر اخطار شلیک کرده است و پس از دومین دور شلیک تیر اخطار، قایق‌های سپاه منطقه را ترک کرده‌اند.

آنچه حرکت «خطرناک و غیرایمن و غیرحرفه‌ای» قایق‌های سپاه در اطراف ناوها و شناورهای آمریکایی خوانده می‌شود، پیش از این مورد هم سابقه داشته است. در فروردین ماه هم یک ناو ایرانی به ۶۳ متری محل فعالیت کشتی‌های آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شد.

قبل از آن نیز مانورهای نمایشی قایق‌های سپاه در نزدیکی کشتی‌های آمریکایی سابقه داشته است.