تحقیقات روسیه درباره «شکنجه نظام‌مند» در زندان‌های این کشور

دست‌کم ۲۰۰ زندانی در زندان‌های روسیه هدف شکنجه و تجاوز قرار گرفته‌اند

بر اساس قوانین روسیه، با زندانیان در زندان‌های این کشور نباید به گونه‌ای رفتار شود که «خشونت‌‌آمیز» یا «ناقض منزلت انسانی» باشد- Dimitar DILKOFF / AFP

پس از درز تصاویری که ظاهرا حاکی از آزار زندانیان است، مقام‌ها در روسیه در حال بررسی ادعاهای شکنجه و تجاوز در سیستم زندان‌های این کشورند.

گروه حقوق بشری «گولاگو.نت» (Gulagu.net) بیش از یک هزار ویدیو منتشر کرده که از پشت میله‌های زندان‌های روسیه فیلمبرداری شده است و نشان می‌دهد صدها نفر آزار و شکنجه شده‌اند.

به گزارش این گروه حقوق بشری، این فیلم‌ها بخشی از مجموعه بزرگی از پرونده‌ها است که افشاگر ناشناس بلاروسی که در زندان ساراتوف زندانی بوده، ارائه کرده است.

در یکی از ویدیوها، به نظر می‌رسد مردی بدون لباس در بیمارستان زندانی در شهر ساراتوف، با چوب مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است. 

در دیگری، ظاهرا تصاویری مردی را نشان می‌دهد که دست‌هایش را پشت سر با نوار چسبانده‌اند، در حالی که نگهبان با چکمه‌ به کمر او فشار می‌دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز سه‌شنبه گفت: «اگر صحت این مطالب تایید شود، زمینه تحقیقاتی جدی خواهد شد.»

وی افزود که سازمان تعزیرات فدرال (اف‌اس‌آی‌ان) که بر زندان‌های روسیه نظارت دارد، در حال بررسی این موضوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیمی از این سازمان به زندان ساراتوف در ۷۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مسکو فرستاده شد تا ادعاها را بررسی کند.

از آن زمان، آن‌ها گفته‌اند که پنج مقام ارشد زندان از کار برکنار شده‌اند؛ از جمله مدیر زندانی که سوء‌استفاده‌ها در آن اتفاق افتاده است و همچنین رئیس زندان‌های منطقه.

کمیته بازرسی روسیه، سازمانی که مامور بررسی جنایت‌های بزرگ است، روز چهارشنبه اعلام کرد تحقیقاتی درباره خشونت جنسی و سوء‌استفاده از قدرت در زندان‌ها را آغاز کرده است.

در همین حال، ظاهرا رئیس شعبه اف‌اس‌آی‌ان در منطقه ساراتوف به دلیل این رسوایی، سه‌شنبه شب استعفا داده است. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، الکسی فدوتوف نامه استعفای خود را تقدیم کرده است.

ولادیمیر اوشکین، بنیان‌گذار گولاگو.نت به خبرگزاری فرانسه گفت: «این اولین بار است که مدافعان حقوق بشر به چنین حجم عظیمی از اطلاعات دست می‌یابند که ماهیت نظام‌مند شکنجه در روسیه را اثبات می‌کند.»

آقای اوشکین در گفت‌وگو با رویترز افزود: «یک سیستم شکنجه اجرا می‌شده و هنوز هم اجرا می‌شود.»

وی افزود: «[مقام‌ها] از اعتراف به حقیقت در ملاعام می‌ترسند و حقیقت هراس‌آور است؛ زیرا حقیقت این است که سرویس‌های ویژه آن‌ها مردم را به صورت گروهی شکنجه کرده‌اند.»

به گفته آقای اوشکین، دست‌کم ۲۰۰ زندانی در زندان‌های روسیه هدف شکنجه و تجاوز قرار گرفته‌اند که ۴۰ مورد از آن‌ها در فیلم‌ها نشان داده شده است. وی وعده داده است که در روزهای آینده محتوای بیشتری را منتشر خواهد کرد.

بر اساس قوانین روسیه، با زندانیان در زندان‌های این کشور نباید به گونه‌ای رفتار شود که «خشونت‌‌آمیز» یا «ناقض منزلت انسانی» باشد. مقامات زندان‌ها که از موقعیت خود سوءاستفاده کنند‌، ممکن است تا ۱۰ سال مجازات زندان بگیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان