طالبان همه مخالفانش را به نام داعش سرکوب می‌کند

مهاجران بلوچ که به دلیل فعالیت‌های سیاسی تحت تعقیب نهادهای امنیتی پاکستان‌اند، به نام داعش سرکوب می‌شوند

در یک ماه اخیر، طالبان بارها از اجرای عملیات نظامی با هدف مهار هسته‌های داعش در شهرهای مختلف افغانستان خبر داده و مدعی شده‌اند که در نتیجه‌ این اقدام‌ها، شماری از اعضای داعش را که قصد حمله داشته‌اند، نابود کرده‌اند. روز چهارشنبه در آخرین مورد، برخی از وب‌سایت‌های طالبان خبر دادند که اعضای این گروه با راه‌اندازی عملیاتی، هشت تن از اعضای گروه داعش در منطقه مولانا در شهر زرنج افغانستان را بازداشت کرده‌اند. طالبان جزئیات بیشتری از فعالیت این افراد را با رسانه‌ها به اشتراک نگذاشته و در مورد هویت افراد بازداشت شده نیز اطلاعاتی منتشر نکرده است.

یک منبع آگاه در شهر زرنج افغانستان می‌گوید که افراد بازداشت شده یک مرد ۸۰ ساله به نام ملک خان‌محمد و افرادی به نام‌های جانی خان، عبدالنبی، ظفرالله، میرگل و جانان‌اند که همگی از فعالان سیاسی بلوچ‌ و شهروند پاکستان‌اند. به گفته این منبع، این افراد چند سال قبل و در پی آزار و اذیت نیروهای امنیتی پاکستان از کشور خود آواره شدند و به قندهار آمدند. با تسلط طالبان بر افغانستان، فعالان سیاسی بلوچ از ترس طالبان، به شهر زرنج که بخشی از ساکنان آن بلوچ‌‌اند، کوچ کردند.

این منبع می‌افزاید به دلیل اینکه بلوچ‌ها در ساختار سیاسی و امنیتی طالبان هیچ سهمی ندارند، مهاجران بلوچ که به دلیل فعالیت‌های سیاسی تحت تعقیب نهادهای امنیتی پاکستان‌اند، به نام داعش سرکوب می‌شوند. در حکومت‌های پیشین افغانستان از آنجا که بلوچ‌ها بخشی از استان‌های جنوبی از جمله فراه، نیمروز و برخی از شهرستان‌های هلمند و هرات را اداره می‌کردند، فعالان سیاسی و فرهنگی بلوچ که از پاکستان آواره می‌شدند، می‌توانستند به‌راحتی در این مناطق ساکن شوند.

به گفته این منبع، در ۲۰ سال اخیر، برخی از اعضای دولت پیشین افغانستان از آزادی‌خواهان بلوچ که از پاکستان به افغانستان می‌آمدند، حمایت می‌کردند. ژنرال رازق، فرمانده اداره امنیت قندهار که به دست طالبان کشته شد، یکی از این افراد بود. فعالان سیاسی بلوچ که با حمایت ژنرال رازق در قندهار زندگی می‌کردند، با به قدرت رسیدن طالبان احساس خطر کردند و به زرنج رفتند. این منبع که خود یکی از فعالان فرهنگی جامعه بلوچ است، می‌گوید که طالبان به دستور نهادهای امنیتی پاکستان، آزادی‌خواهان بلوچ را زیر پوشش مبارزه با داعش سرکوب می‌کنند و اینک در میان بلوچ‌ها، نگرانی از اینکه به این بهانه موجی از کشتار و ترور راه بیفتد، افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تارنمای خبری «بلوچستان پست» به نقل از منابع خود گزارش داده است که طالبان درصددند مهاجران بلوچ در برخی از شهرهای افغانستان از جمله زرنج را بازداشت کنند. در گزارش این پایگاه خبری آمده است افرادی که چهارشنبه در شهر زرنج بازداشت شدند، از جمله مهاجرانی‌اند که در سال‌های اخیر از پاکستان به افغانستان آواره شده‌اند. با این حال، فعالان رسانه‌ای طالبان بازداشت این افراد را در ادامه‌ تلاش‌هایی دانسته‌اند که دولت طالبان در مبارزه با داعش در دستور کار دارد.

در رویدادی دیگر، طالبان روز چهارم اکتبر، از انهدام یک مرکز مربوط به اعضای داعش در شمال کابل، در شهرک خیرخانه، خبر داد. از این رویداد هیچ‌ عکس واضح و جزئیات قابل اعتمادی منتشر نشده و به هیچ یک از خبرنگاران نیز اجازه حضور در صحنه داده نشده است. شاهپور فرهمند، یکی از خبرنگاران ساکن کابل، فردای این رویداد، در توییتر نوشت که او و جمعی از خبرنگاران داخلی و خارجی حدود ۱۰ ساعت منتظر مانده‌اند تا به آنان اجازه داده شود به محل درگیری وارد شوند اما نیروهای طالبان در پایان روز گفته‌اند که هیچ‌کس اجازه ندارد از محل درگیری بازدید کند.

قبل از این رویداد و در تاریخ اول اکتبر هم درگیری سنگینی در شهر چاریکار استان پروان رخ داد که طالبان مدعی شدند یک مرکز اعضای داعش در نتیجه‌ این درگیری منهدم شده است. مانند بقیه رویدادها، هیچ جزئیات و شواهدی که ادعای طالبان را تایید کند، منتشر نشد. در پی این رخداد، ساکنان محل با ارسال ویدیوهایی برای رسانه‌ها، تصاویری از اجساد زنان و کودکانی را که در جریان این درگیری‌ کشته شده بودند، مخابره کردند. در این درگیری، چند خانه در محل حادثه ویران شد و مالکان خانه‌ها از طالبان تقاضا کرده‌اند که به وضعیت آنان رسیدگی شود.

در ادامه‌ همین رویدادها، روز چهارم اکتبر، احمدالله فهیم، یک فعال رسانه‌ای طالبان، با انتشار ویدیویی از اعتراف‌های یک مرد جوان به نام هیبت، در توییتر خود نوشت که اعضای طالبان فرد مذکور را از اطراف حوزه دوم شهر کابل و قبل از پرتاب بمب دستی به سوی ماموران طالبان، بازداشت کرده‌اند. در این ویدیو، فرد بازداشت‌شده خودش را هبت‌الله و عضو یک گروه ۱۵ نفری که تحت امر «فرمانده ناصر» معرفی می‌کند. او می‌گوید که زیر نظر ناصر، از فرماندهان نظامی حکومت پیشین و ساکن استان پروان، کار می‌کند و سایر همکاران او هم ماموریت دارند که به دفاتر نظامی طالبان بمب دستی پرتاب کنند. او بمبی دستی را که با یک دکمه منفجر می‌شود در دست دارد و می‌گوید که قبل از پرتاب بمب، اعضای طالبان بازداشتش کرده‌اند. فرد بازداشت شده در مورد اینکه گروه «فرمانده ناصر» چرا با طالبان می‌جنگد چیزی نمی‌گوید، اما آنچه واضح است او رابطه‌ای با داعش ندارد؛ چون شیوه‌ داعش در جنگ و حملات شهری کاملا متفاوت است و اعضای آن نیز مشخصات ظاهری خاصی دارند که در این ویدیو و در سخنان این مرد جوانِ بازداشت شده به چشم نمی‌خورد.

هرچند جبهه مقاومت ملی تاکنون در مورد هیچ از این درگیری‌ها که در شهرها رخ داده، اظهارنظر نکرده است، به دلیل اینکه داعش مسئولیت چنین رویدادهایی را به عهده نگرفته و روش این گروه برای حمله به اهدافشان هم کاملا متفاوت است، به نظر می‌رسد که افرادی در مخالفت با طالبان به اقدام‌هایی علیه آنان دست می‌زنند. به‌خصوص که بیشتر این رویدادها در مناطقی اتفاق افتاده است که ساکنان آن مناطق هیچ‌گاه مناطق میانه‌ خوبی با طالبان نداشته‌اند.

این رویدادها و در عین حال ادعاهای طالبان که هیچ سند و شاهدی برای تایید آن‌ها ارائه نمی‌کنند، نشان می‌دهد که طالبان به تسویه‌حساب با مخالفانشان کمر بسته‌اند و هر کسی در برابر آنان بایستد به نام داعش سرکوب می‌شود. با در نظر گرفتن فقدان مقبولیت طالبان در جامعه افغانستان و کینه‌ای که فرماندهان طالبان با رفتار انتقام‌جویانه ماه‌های اخیر خود در دل مردم کاشته‌اند، احتمال داده می‌شود که برخی از این حملات کار فرماندهانی باشد که سال‌ها علیه طالبان جنگیده‌اند و معتقدند که اگر به آن‌ها تسلیم شوند هم کشته خواهند شد.

طالبان با نادیده گرفتنِ مخالفانشان از یک‌سو تلاش می‌کنند این تصویر مخدوش را که هیچ گروهی با آنان مخالف نیست به مردم ارائه دهد و از سوی دیگر، به منتقدان و ناظران نشان دهند که برای مبارزه با گروه‌هایی مانند داعش و القاعده عزمی محکم دارند؛ در حالی که تاکنون هیچ سند و شاهدی مبنی بر تایید گفته‌های خود ارائه نکرده‌اند. برای نمونه، با وجودی که نیروهای جبهه مقاومت ملی در مناطق کوهستانی پنجشیر و اندراب فعال‌اند و هر از گاه به مواضع طالبان حمله می‌کنند، طالبان تاکنون در مورد جبهه مقاومت ملی صحبت نکرده است.

به نظر می‌رسد که سخنگویان طالبان نمی‌خواهند با سخن گفتن در مورد جبهه مقاومت ملی، این ادعای خود را که «جنگ در افغانستان تمام شده است» نقض کنند.