فرانسه به سرقت پنج میلیون دوز واکسن آسترازنکای بریتانیا متهم شد

گفته می‌شود مکرون اوایل امسال مقصد محموله بزرگی از واکسن آسترازنکا را به فرانسه تغییر داده است

‌گفته می‌شود این اتفاق تنشی جدی میان آقای جانسون و همتای فرانسوی‌ او ایجاد کرده است‌ـ Stefan Rousseau/AFP

فرانسه به دزدیدن پنج میلیون دوز واکسن کرونا متهم شد. این واکسن‌ها قرار بود به بریتانیا برسد.

گفته می‌شود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با همکاری سران اتحادیه اروپا، اوایل امسال (۲۰۲۱) مقصد محموله بزرگی از واکسن آکسفورد‌ـ‌آسترازنکا را به کشور خود تغییر داده است.

به گزارش روزنامه سان، این واکسن‌ها قرار بود به بریتانیا برود اما در عوض پس از ۱۱ ساعت، از هلند به سوی فرانسه رفته است.

این روزنامه به نقل از منابع عالی‌رتبه دولتی نوشته است که اگر بریتانیا موفق نشده بود برنامه تزریق واکسن فایزر را اجرا کند، این اقدام «شنیع» ممکن بود به قیمت جان تعدادی انسان تمام شود.

رود دابر، رئیس شرکت آسترازنکا، روز ۲۲ مارس (۲ فروردین) علنی اعلام کرده بود که یک محموله واکسن قرار است از طریق دفتر این شرکت در هالیکس هلند به بریتانیا برود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بر اساس گزارش‌ها، هرگز به مقصد نرسید و طبق برنامه‌ریزی اتحادیه اروپا، مقصدش تغییر کرد.

به نوشته سان، گویا فرانسه سربسته بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، را تهدید کرده بود که واکسن فایزر به بریتانیا نخواهد فرستاد که می‌توانست توزیع واکسن در بریتانیا را به خطر اندازد.

گفته می‌شود این اتفاق تنشی جدی میان آقای جانسون و همتای فرانسوی‌ او ایجاد کرده است.

این خبر زمانی اعلام شد که آقای مکرون با انتقاد از واکسن آسترازنکا، مدعی شد این واکسن «تقریبا بی‌اثر» است و به خبرنگاران گفت این واکسن «آن‌طور که انتظار داشتیم اثرگذاری ندارد».

همچنین به نظر می‌رسد او از راهبرد بریتانیا در توزیع واکسن انتقاد کرده است که آن زمان در نتیجه اجرای آن، بریتانیا در ترزیق نوبت اول واکسن از سایر کشورهای اروپایی جلوتر بود.

اتحادیه اروپا هم‌زمان با درگیری شدید با شرکت آسترازنکا که این شرکت را به کاهش ۶۰ درصدی حجم محموله‌های اولیه به مقصد این اتحادیه متهم کرد، تهدید می‌کرد که صادرات واکسن کووید-۱۹ را کنترل خواهد کرد.

یک منبع آگاه دولتی در مصاحبه با سان گفت: «فرانسوی‌ها هم‌زمان با دزیدن محموله‌ واکسن ما، در عرصه عمومی تاثیر این واکسن‌ها را رد کردند و آن‌ را ناایمن جلوه دادند.»

«این اقدامی شنیع بود و کاری نبود که از یک متحد انتظار برود، که روشن و صریح به آن‌ها گفته شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان