کشف توالت اعیانی چندهزار ساله در بیت‌المقدس

در دنیای باستان داشتن فضای خصوصی برای قضای حاجت بسیار نادر و مخصوص ثروتمندان بود

در گذشته کاربرد این نیمکت‌های سوراخ‌دار برای باستان شناسان رمزآلود بود-YOLI SCHWARTZ / ISRAELI ANTIQUITIES AUTHORITY / AFP

باستان شناسان اسرائیلی یک توالت «کمیاب» را در چهار کیلومتری جنوب مسجدالاقصی کشف کرده‌اند که قدمت آن به بیش از ۲۷۰۰ سال پیش می‌رسد. به گفته‌ کارشناسان شی آهکی کشف‌شده توالت خصوصی یک اتاق مجلل بوده است.

یاکوف بیلیگ، مدیر حفاری سازمان آثار باستانی اسرائیل، می‌گوید: «یک اتاقک توالت خصوصی در دوران باستان بسیار نادر بوده و تا به امروز تعداد کمی از آن‌ها پیدا شده است که بیشتر آن‌ها در شهر داوود (نام عبری منطقه) بوده‌اند. در حقیقت تنها ثروتمندان وسعشان می‌رسید که از توالت استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی همچنین افزود که یک خاخام معروف یک‌بار گفته است که ثروتمند بودن یعنی «داشتن توالت در کنار میز خود».

سخنگوی اداره آثار باستانی اسرائیل گفت که این اتاقک دارای یک توالت حجاری‌شده با یک سوراخ در مرکز است که روی یک مخزن فاضلاب عمیق قرار گرفته بود. توالت در یک اتاقک مستطیل شکل قرار داشت که بخشی از عمارتی وسیع مشرف به شهر قدیمی است.

کارشناسان معتقدند که این توالت به دوره معبد اول -First Temple- برمی‌گردد و اعتقاد بر این است که متعلق به یک ملک سلطنتی باستانی است که در قرن هفتم قبل از میلاد مورد استفاده بوده است.

الی اسکوسیدو، مدیر اداره آثار باستانی اسرائیل، به تایمز اسرائیل گفت: «دیدن اینکه چگونه چیزی که امروزه استفاده از آن برای ما بدیهی است، مانند توالت، در دوران پادشاهی پادشاهان یهودا یک کالای لوکس بوده، بسیار جذاب است.»

حدود ۲۰۰۰ سال پیش توالت‌های عمومی مردمان باستان، فضایی شلوغ با بوی بد بود. این فضاها در رم معمولاً یک نیمکت عریض از جنس مرمر با حدود ۵۰ سوراخ به‌اندازه یک بشقاب بود که در امتداد دیوارها نصب می‌شد.

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که «نقاشی‌های دیواری خارج توالت‌های عمومی در رم بیانگر صف‌های طولانی برای ورود به این فضا بوده است.» احتمالاً افراد زمان کافی برای نوشتن یا حک کردن پیام‌های خود را قبل از نشستن روی نیمکت برای قضای حاجت را داشتند.

در گذشته کاربرد این نیمکت‌های سوراخ‌دار برای باستان شناسان رمزآلود بود. در سال ۱۹۱۳، هنگامی‌که جاکومو بونی یکی از آن‌ها را پیدا کرد در گزارش خود نوشت «بخشی از مکانیزم پیچیده‌ای که به گمان او آب را به طبقات بالا پمپاژ می‌کرده» را یافته است. جالب اینکه که او نمی‌توانست تصور کند چیزی که پیدا کرده در حقیقت یک توالت باستانی است.

با گذشت یک قرن، توالت‌های باستانی دیگر یک موضوع عجیب نیستند. Koloski- حالا علاوه بر باستان‌شناس‌ها، متخصصان بیماری‌های عفونی و دیگر متخصصان هم در بقایای این توالت‌ها به دنبال یافتن رمز و رازهای دیگری هستند. از جمله بیماری‌های باستانی، رژیم غذایی و سایر اطلاعات ارزشمندی هستند که ممکن است در پس مانده‌ها و بقایای دفع شده انسانی باقی مانده باشد.

بیشتر از زندگی