حال و روز مداحان؛ از هفت‌تیرکشی تا جاسوسی برای اسرائیل

در روزهای اخیر باردیگر مداحان حکومتی مساله‌ساز شدند

عکس از مشرق‌نیوز

درحالی‌که رئیس بسیج مداحان از دستگیری دو مداح به اتهام جاسوسی برای اسرائیل سخن گفته‌، دستگیری حسن رعیت نیز نقش مداحان در فسادهای مالی را برجسته کرده است.دو اتفاق مهم در چند روز گذشته سبب شد تا دوباره موضوع «مداحان» به شکل گسترده در رسانه‌ها مطرح شود.

در نخستین رویداد، یوسف ارجونی، رئیس سازمان بسیج مداحان در ایران، از دستگیری مداحانی خبر داد که «در اسرائیل تربیت شده بودند» تا «عاشورا را تخریب کنند». ارجونی توضیح نداده است که این مداحان چند نفر بوده‌اند و چه زمانی دستگیر شده‌اند.

موضوع دستگیری مداحان مشهور به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بیش از دو سال است که در رسانه‌های ایران مطرح شده؛ نخستین بار در سال 1396 برخی وبسایت‌ها و کانال‌های تلگرامی از دستگیری سه مداح مشهور به اتهام «روابط نامشروع با کارمند یکی از سفارتخانه‌های اروپایی» و «انتقال اطلاعات و جاسوسی» خبر دادند. در آن زمان گفته شد که سه مداح دستگیر شده رضا هلالی، روح‌الله بهمنی و محمدحسین حدادیان (پسر سعید حدادیان) بوده‌اند. محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضاییه، در نشست خبری خود دستگیری دو مداح را به ظن جاسوسی تائید کرد ولی نام این دو مداح را اعلام نکرد.

در دو سالی که از انتشار این خبر می‌گذرد، قوه قضائیه و نهادهای امنیتی هیچ‌گاه به شکل رسمی جزییات اتهامات این مداحان و نتیجه رسیدگی به پرونده آن‌ها را بیان نکرده‌اند و به همین دلیل مشخص نیست که سخن دو روز پیش رئیس سازمان بسیج مداحان در رابطه با دستگیری «چند مداح اسرائیلی» مربوط به حوادث دو سال پیش است و یا دستگیری‌های جدیدی رخ داده است.

رهبر ایران چند ماه قبل از انتشار نخستین خبرها درمورد دستگیری مداحان مشهور به ظن جاسوسی و ارتباط نامشروع خطاب به آن‌ها گفته بود: «دشمن می‌خواهد باورها را تغییر بدهد؛ باور به اسلام را، باور به کارآمدی نظام اسلامی را، باور به کارآمدی را، باور به امکان تداوم نظام اسلامی را. ... این‌ها آن میدان‌هایی است که جنگ روانی دشمن در این میدان‌ها است و شما به‌عنوان مداح، می‌توانید اثر بگذارید، می‌توانید این جوانان را از لحاظ بنیه‌ فکری تقویت کنید».

مداحی در ویلای رعیت، هفت‌تیرکشی در اتوبان

دومین رویدادی که در چند روز گذشته موضوع مداحان را به صدر اخبار آورد دستگیری حسن میرکاظمی معروف به حسن رعیت به اتهام فساد مالی گسترده بود.حسن رعیت دوست و شریک تجاری دو تن از نزدیک‌ترین مداحان به رهبر جمهوری اسلامی به نام‌های محمدرضا طاهری و محمود کریمی است. رعیت به همراه مسعود میرکاظمی و محمدرضا طاهری در سال 1387 شرکتی برای تولید دی‌وی‌دی خام و محصولات فرهنگی ایجاد کرده‌اند که قراردادهای بزرگی با نهادهای تبلیغاتی و فرهنگی منصوب علی خامنه‌ای و دفتر وی دارد.

رابطه حسن رعیت و محمود کریمی نیز بسیار قدیمی و به سه دهه پیش و کار مشترک در هیئت ثارالله محله شمس‌آباد برمی‌گردد. این دو در سه دهه گذشته شریک تجاری یکدیگر در پروژه‌های واردات کالا و فروش محصولات فولادی بوده‌اند.

در سال 1392 خبری در سایت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه محمود کریمی در اتوبان بابایی تهران به روی راننده یک پژو 206 که با ماشین وی تصادف کرده بود هفت‌تیر کشیده و پنج گلوله به سمت وی شلیک کرده است. اهمیت این خبر در آن بود که محمود کریمی از سه مداح اصلی مراسم‌ مذهبی علی خامنه‌ای است.

بررسی پرونده تیراندازی به سمت مردم عادی، تحت تأثیر رابطه کریمی و رهبر ایران به سادگی در دستگاه قضایی مختومه شد. از معدود خبرهایی که در مورد بررسی این پرونده منتشر شد این بود که برخی مداحان «اجازه حمل سلاح» دارند و قوه قضائیه و نهادهای امنیتی تصمیم گرفته‌اند تعداد مجوز حمل سلاح برای مداحان را کاهش دهد.

گرچه این سوال که به چه دلیل مداحان باید به سلاح گرم مجهز باشند هنوز بی‌پاسخ مانده ولی بعدتر موضوع دیگری در پرونده تیراندازی اتوبان بابایی مطرح شد که جالب توجه است. سخنگوی وقت قوه قضائیه در یکی از نشست‌های خبری اعلام کرد که در حادثه اتوبان بابایی تیرانداز نه محمود کریمی که راننده ماشین وی بوده است. اژه‌ای نامی از راننده ماشین محمود کریمی نبرد ولی بعداً مشخص شد فردی که آن شب در صندلی راننده قرار داشته «حسن رعیت» بوده و وی پس از وقوع تصادف با اسلحه سازمانی خودش به سمت راننده و سرنشینان پژو 206 شروع به تیراندازی کرده است.

پس از وقوع این رویداد، محمود کریمی تنها حدود یک سال در مراسم بیت رهبری شرکت نکرد ولی پس از این دوره کوتاه، وی تقریباً در همه دیدارهای مداحان با رهبر ایران و همچنین برنامه‌های عزاداری در ایام فاطمیه، محرم و ... حضور داشته‌ و غالباً آغوش رهبر ایران برای مصافحه با وی نیز گشوده بوده است.

حسن رعیت تنها با این دو مداح مشهور رفاقت ندارد. ویلای حسن رعیت در اتوبان تهران-کرج نیز پاتوق بسیاری از مداحانی بوده است که لقب «مداح بیت» دارند. مداح بیت به دسته‌ای از مداحان گفته می‌شود که صلاحیت آن‌ها برای مداحی در حضور علی خامنه‌ای و برنامه‌های بیت او تائید شده و در این مراسم‌ها مداحی کرده‌اند.

در سه دهه گذشته مداحان به واسطه توجه ویژه رهبر جمهوری اسلامی نقش پررنگی در سیاست ایران پیدا کرده‌اند. با توجه به محبوبیت مداحان نزد علی خامنه‌ای، مشخص نیست که بررسی پرونده جاسوسی و فساد مالی سبب افول نقش مداحان در صحنه سیاست ایران خواهد شد یا نه.

بیشتر از