نگرانی کردها از عدم پذیرش جنگجویان داعش، از سوی کشور های غربی

نیرو های دموکراتیک سوریه شاهد خروج پنج هزار جنگجوی داعش است که همراه با خانواده های شان از ‏آخرین مواضع این سازمان به بازداشتگاه ها انتقال یافتند. ‏

پس از اعلام پایان دولت "خلافت" سازمان داعش در سوریه، سرنوشت شماری از جنگ جویان، زنان و کودکان اعضای داعش که تعدادی از آنها در درگیری های اخیر شهر باغوز سوریه در اسارت نیروهای اداره خود گردان کردها در آمدند، این اداره را به نگرانی وا داشته است.

عبدالکریم عمر، رئیس دفتر روابط خارجی دولت خود گردان کرد، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "هزاران جنگجو، و همچنین کودکان و زنان از 54 کشور، به غیر از شهروندان سوریه و عراق نزد ما می باشند."

این مقام کردی هشدار داد که علی رغم پایان دولت "خلافت" داعش، هزاران جنگجوی خارجی که با خانواده شان در سوریه بازداشت شده اند، تهدید بزرگی برای امنیت منطقه به شمار می روند. او از جامعه بین المللی خواست تا در مورد بازگشت و توانبخشی این بازداشت شدگان، اقدامات مناسبی اتخاذ کند.

از آغاز سال 2019 تا کنون نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) هنگام پیشرفت به سمت مواضع نیرو های «داعش» بیش از 66 هزار نفر را شمار کردند که به مراکز بازداشت انتقال یافتند. از این جمله حد اقل پنج هزار آن ها افراد جنگجو هستند. علاوه بر آن، شمار زیادی از خانواده های اعضای داعش نیز به اردوگاه ها به ویژه اردوگاه الهول در شمال شرق سوریه منتقل شدند.

آقای عمر گفت: "در جریان 20 روز اخیر حمله به باغوز، شمار افرادی که از این منطقه بیرون شدند بشدت رو به افزایش بوده است. وی تأکید نمود لازم است میان ما و جامعه بین المللی هماهنگی فراگیری برای مقابله این تهدید وجود داشته باشد. زیرا هزاران کودکی که در این میان اندیشه افراط گرایی داعش را در سر دارند، اگر در فرایند ذهنیت سازی سالم و آموزش سازگاری با جامعه قرار نگیرند، هر کدام این ها می توانند پروژه های تروریستی تازه ای را شکل دهند. این مقام کرد اضافه نمود: " وقوع هر گونه تهدید و یا جنگ می تواند فرصتی برای فرار این افراد از بازداشتگاه ها باشد."

اما کشور های غربی تا هنوز در مورد بازگشت جنگجویان داعش و خانواده های آن ها به کشورهای غربی که تابعیت آن ها را دارند، متردّد هستند، زیرا واکنش تند افکار عمومی که منجر به وقوع حملات خونین در برخی از کشور ها گردید، برای مقامات غربی نگران کننده است.

به دنبال یک حمله گسترده که با حمایت ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده شش ماه پیش آغاز شده بود، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) روز شنبه گذشته، کنترل آخرین مواضع داعش را بدست گرفتند. از روز 9 ماه فوریه درگیری ها میان دو طرف، همزمان با شلیک توپخانه و بمباران نیروهای ائتلاف ادامه داشت.

پس از تصمیم ایالات متحده برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، کردها با ادامه تهدید حمله مجدد ترکیه بر مواضع نیروی های حفاظت از مردم کرد، در نزدیکی مرز ترکیه روبرو می باشند.

اردن از "پیروزی بزرگ" استقبال می کند

کشور اردن ضمن استقبال از " پیروزی بزرگ" جنگ علیه داعش که با کنترل آخرین مواضع نیرو های این سازمان بدست آمده است، تأکید نمود که: "از دست دادن مواضع سازمان داعش در عراق و سوریه به معنای پایان جنگ علیه تروریسم نیست."

آقای ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن، در بیانیه ای اظهار داشت که "این پیروزی مهم و آسیب بزرگی که در نتیجه از دست دادن مواضع داعش در کشور های برادر عراق و سوریه، به آن سازمان رسیده است را نمی توان به مفهوم پایان چالش های تروریستی دانست. تروریسم تا هنوز به عنوان یک تهدید بزرگ امنیتی و فکری برای جامعه بشری به شمار می رود."

صفدی تأکید کرد که "کشور پادشاهی اردن در پیشبرد تلاش های بین المللی برای مبارزه علیه تروریسم و زدودن اندیشه های ظلمت سرشت تروریستی، همواره پیش گام خواهد بود."

مایک پومپئو: تا هنوز کار های زیادی مانده است که بایستی انجام شود

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز شنبه در رابطه به شکست داعش گفت: " تا هنوز اقدامات زیادی برای از بین بردن تهدید افراط گرایی اسلامی باقی مانده است که بایستی انجام شود."

پومپئو با نشر پیامی در تویتر گفت: " بخش های از سر زمین سوریه و عراق که روزی در کنترل داعش بود، امروز آزاد شده است." "ما برای این موفقیت شگفت انگیز به ارتش آمریکا، نیروهای دموکراتیک سوریه و نیرو های ائتلاف تبریک می گوییم".

اندیپندنت عربی

تاریخ نشر: 24 مارس 2019

برگردان متن عربی به فارسی: شفیق انصاری