فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران شد 

علی صالح‌آبادی سابقه کار در سازمان بورس و ستاد اجرایی فرمان امام را دارد 

با پیشنهاد احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و تایید رئیس‌جمهور، در جلسه هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران در روز چهارشنبه، ۱۴ مهر، علی صالح‌آبادی، به‌عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی ایران معرفی شد. 

علی صالح‌آبادی، دانش‌آموخته رشته معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق است و دکترای خود در رشته مدیریت مالی را از دانشگاه تهران گرفته است. او در حال حاضر عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق نیز هست. 

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس «انجمن مالی اسلامی ایران» و فعالیت در «شرکت سرمایه‌گذاری غدیر»، «سازمان تامین اجتماعی» و «ستاد اجرایی فرمان امام» را در سوابق کاری خود دارد. ستاد اجرایی نهادی است که با فعالیت‌های کلان اقتصادی، زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود. 

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی از سال ۱۳۸۴، هم‌زمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار، به مدت حدود ۱۰ سال ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده داشت. خبرگزاری حکومتی فارس در خبر مربوط به انتصاب صالح‌آبادی، از او به‌عنوان کسی یاد کرد که در بدو تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، «کمیته فقهی» این سازمان را ایجاد کرده و در «توسعه ابزارها و نهادهای مالی منطبق بر مبانی شرعی» نقش بسیاری داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اخبار مربوط به انتصاب وی آمده است که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی بیش از ۲۰ سال سابقه مدیریتی دارد و این در حالی است که او سال ۱۳۵۷ متولد شده است. بیستمین رئیس‌کل بانک مرکزی ایران پس از انقلاب اسلامی، پیش‌‎‌‎ از این نیز مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بوده است. 

هم‌زمان با روزهای اول شروع کار دولت سیزدهم، پایگاه خبری تجارت‌نیوز در تحلیلی پیش‌بینی کرده بود که علی صالحی رئیس‌کل بانک مرکزی شود و درعین‌حال تاکید شده بود که انتخاب این گزینه به‌منظور به تصویر کشیدن اهمیت بازار سرمایه برای دولت رئیسی بوده است چرا که به گمان برخی، دولت رئیسی چاره‌ای جز تقویت بازار سهام ندارد. 

در همین گزارش به نقل از کارشناسان پولی آمده است که انتخاب رئیس ‌کلی که در مدیریت بانکداری مرکزی تخصص و تحصیلات اقتصادی قابل‌توجهی ندارد، فقط با هدف سامان بخشیدن به بازار سرمایه، یک اشتباه بزرگ است. به باور این دسته از کارشناسان، رئیس‌کل بانک‌ مرکزی وظیفه دارد به مدیریت سیاست‌های کلان اقتصادی توجه کند و سایر تصمیم‌ها از این سیاست‌ها متاثر شوند نه آنکه حمایت از بازار سرمایه را در اولویت قرار دهد.

وب‌سایت حکومتی مشرق‌نیوز، پیش‌تر از صالح‌آبادی به‌عنوان یکی از «مدیران سطوح بالای دولت» یاد کرده بود که نه‌تنها از تغییرات دولت احمدی‌نژاد مصون مانده، بلکه در دولت روحانی نیز جایگاهش محکم‌تر شده است. او حالا با حکم ابراهیم رئیسی، در دولت سیزدهم جایگاه مستحکم‌تری یافته است.