معلمان ایرانی: بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است

بیانیه‌های اعتراضی فرهنگیان ایران هم‌زمان با روز جهانی معلم؛ بگیر و ببند به جای تقدیر و تکریم

در دوران همه‌گیری کرونا، معلمان بار اصلی آموزش را بر دوش داشته‌اند - خبرگزاری فارس

هم‌زمان با ۵ اکتبر، روز جهانی معلم، تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌های جداگانه‌ به مشکلات معیشتی معلمان، بازگشایی مدارس در میانه همه‌گیری کرونا، پایین بودن دستمزد معلمان، مشکلات دانش‌آموزان، دستگیری فعالان صنفی و بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های این قشر اعتراض کردند. در هفته‌های گذشته، معلمان بازنشسته و شاغل ایران با فراخوان «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان»، جلو ساختمان‌های آموزش و پرورش شهرهای مختلف تجمع کرده‌اند. یکی از اصلی‌ترین موارد اعتراضی معلمان ایرانی تصویب نشدن «طرح رتبه‌بندی» در مجلس شورای اسلامی است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، ضمن اعتراض به «احضار»، «پرونده‌سازی»، «دستگیری» و «برخورد چکشی» با فعالان صنفی هر نوع احضار، پرونده‌سازی، بازداشت و زندانی کردن فرهنگیان را محکوم کرد و آزادی و بازگشت به کار معلمان زندانی را خواستار شد. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه خود، به ناکامی‌های نظام آموزشی در تامین زیرساخت‌های ضروری آموزش مجازی اشاره و تاکید کرد که در دوران همه‌گیری کرونا، معلمان بار اصلی آموزش را بر دوش داشته‌اند. این شورا در بیانیه اخیر خود، به‌عنوان یک «مطالبه جدی» از دولت خواست برای دانش‌آموزان و معلمان گوشی تلفن هوشمند، تبلت و اینترنت رایگان فراهم کند. 

اعتراض به اظهارنظرهای متناقض مسئولان درباره بازگشایی مدارس و ناکامی دولت در واکسیناسیون عمومی از دیگر مواردی‌اند که در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان بر آن‌ها تاکید شده است. 

در این بیانیه همچنین با هشدار درباره عواقب بازگشایی مدارس، آمده است: «برخی مسئولان بی‌آنکه به عواقب بازگشایی مدارس بیندیشند، اظهارنظرهای متناقض بیان می‌کنند؛ تا جایی که در برخی مناطق و مدارس، از والدین می‌خواهند فرزندان خود را با دادن رضایت‌نامه به مدرسه بفرستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق، جمعیت دانش‌آموزان در یک کلاس بالای ۳۵ نفر است و فاصله‌گذاری امکان‌پذیر نیست،‌ بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون فرهنگیان استان اصفهان نیز روز سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی معلم در بیانیه‌ای به دستگیری معلمان اشاره کرد و یادآور شد: «شایسته نیست به جای تقدیر و تکریم و چاره‌اندیشی برای بهبود، زندگی معلمان در مضیقه و زیر ستم و بگیروببند قرار گیرند.» در این بیانیه آمده است: «هيچ وقت معلمان ميهنمان به اندازه امروز تحت تعقيب و نياز نبوده‌اند.»

کانون معلمان استان همدان نیز در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است که جامعه فرهنگیان به جز خدمت در «سیستمی عادلانه و قانونمند»، دغدغه‌ای دیگر نداشته باشند. فرهنگیان همدان نیز به بازداشت، پرونده‌سازی و حبس فعالان صنفی معلمان اعتراض کرده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، «شورای بازنشستگان ایران» نیز با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی معلم، ضمن گرامیداشت این روز، نگاه کالایی به آموزش و سیاست‌های غلط حکومت در این خصوص و در نهایت مشقت‌های وارده بر زندگی معلمان شاغل و بازنشسته در ایران را محکوم کرد.

شورای بازنشستگان ایران در این بیانیه، افزایش دستمزد معلمان ایران بر اساس هزینه‌های واقعی «سبد معیشت» را خواستار شد. در اولویت قرار گرفتن سلامت دانش‌آموزان و معلمان در «بحران کرونا» و تخصیص بودجه حداکثری برای تامین زیرساخت‌ها و نیازهای آموزشی مدرن و رایگان در تمام مقاطع تحصیلی، نیز از مواردی‌اند که در این بیانیه بر آن‌ها تاکید شده است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در آخرین روزهای شهریور ۱۴۰۰، با انتشار فراخوانی از معلمان بازنشسته و شاغل دعوت کرد در تجمع‌های اعتراضی شرکت کنند. در متن این فراخوان، با اشاره به تصویب نشدن طرح رتبه‌بندی، تاکید شده بود که مقام‌های جمهوری اسلامی با وجود نامه‌نگاری‌ها و مذاکرات، مطالبات فرهنگیان را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. در پی این فراخوان، برای روزهای متوالی تجمع‌های اعتراضی معلمان در بیش از ۳۰ شهر ایران برگزار شد و برخی از فعالان صنفی نیز دستگیر شدند. 

معلمان می‌گویند در صورت اجرای طرح رتبه‌بندی، حقوق و مزایای آنان حداقل ۸۰ درصد حقوق و مزایای اعضای‌ هیئت‌علمی دانشگاه‌ها می‌شود. این لایحه مدت‌ها در مجلس بلاتکلیف مانده بود و حالا برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که امکان افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق معلمان وجود دارد. پیش‌تر علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مدعی شده بود که در صورت تصویب این طرح، این وزاتخانه برای اجرای آن آماده است.