امیرعبداللهیان: از روسیه انتظار داریم نسبت به تغییر مرزهای منطقه حساس باشد

سفر وزیر خارجه ایران به مسکو

حسین امیر عبداللهیان، وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران، خواستار واکنش روسیه به «تغییرات احتمالی در مرزهای کشورها در منطقه» شد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان سه‌شنبه شب و در بدو ورود به روسیه، گفت: «انتظار داریم مسکو به تغییرات احتمالی در مرزهای کشورها در منطقه حساسیت نشان دهد.»

در هفته‌های اخیر، تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران از اختلاف دو کشور بر سر مسیر اصلی ترانزیت کالا میان ایران و ارمنستان، بازداشت دو راننده ایرانی و دریافت عوارض عبور از کامیون‌های ایرانی به‌دلیل ورود به خاک آذربایجان، آغاز شد.

در هفته گذشته، شاهد رزمایش‌های پی‌در‌پی در مرزهای شمالی ایران بودیم. در آخرین نمونه از این رزمایش‌ها، ترکیه از روز سه‌شنبه ۱۳ مهر تا جمعه ۱۶ مهر، رزمایشی مشترک با جمهوری آذربایجان با عنوان «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» در نخجوان برگزار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته نیز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایشی با عنوان «فاتحان خیبر» در شمال غرب و در نزدیکی مرز‌های ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار کرد که با واکنش تند الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان مواجه شد.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، هم‌زمان با برگزاری این رزمایش، دلیل افزایش حساسیت جمهوری اسلامی ایران به این منطقه مرزی را حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، نیز پیش‌تر از مقام‌های جمهوری آذربایجان خواسته بود که اجازه ندهند اسرائیل «خاک آن کشور را بستری برای تحقق اهداف خود قرار دهد».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۱ مهر، با اشاره ضمنی به تنش‌های اخیر، بدون نام بردن از جمهوری آذربایجان، به آن کشور هشدار داد که «از دادن مجوز حضور به بیگانگان خودداری کند». او گفت: «حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

وزیر خارجه ایران در سفر به مسکو قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار کند. امیرعبداللهیان گفت در این دیدار، مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تحولات قفقاز هماهنگ خواهد شد.