«آمریکا در صورت شکست دیپلماسی با ایران، راه‌های دیگر را آزمایش می‌کند»

مقام ارشد آمریکایی: ما آماده انجام اقدامات لازم هستیم

جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد کرده است-HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

یک مقام ارشد آمریکایی از سفر مشاور امنیت ملی اسرائیل به ایالات متحده خبر داد و گفت، به مقام‌های اسرائیلی خواهیم گفت که دولت بایدن به دیپلماسی با ایران پایبند است، اما در صورت لزوم و برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به «راه‌های دیگر» متوسل خواهیم شد.

این مقام ارشد آمریکایی که نام وی فاش نشده، به رویترز گفت که سفر روز سه شنبه (۱۳ مهر) ایال هولاتا ، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن، به دو متحد اجازه می‌دهد تا اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و «ارزیابی اولیه» از میزان پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران داشته باشند.

یه گفته این مقام مسئول، کارشناسان آمریکایی معتقدند زمان لازم برای دستیابی ایران به «فرار هسته‌ای»، یعنی دست‌یابی به اورانیوم غنی‌شده لازم برای ساخت بمب اتمی، از زمان خروج آمریکا از برجام تا امروز، از حدود ۱۲ ماه به چند ماه رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی در حال بررسی است و آیا شامل گزینه‌های نظامی نیز می‌شود، گفت: «ما آماده انجام اقدامات لازم هستیم» وی توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

این مقام مسئول همچنین گفت که ایران «نشانه‌هایی را برای تعدادی از طرفین مبنی بر آماده شدن خود برای بازگشت به مذاکرات وین ارسال کرده است.»

به گزارش رویترز، مشاور امنیت ملی اسرائیل در سفر خود به واشینگتن قرار است با جیک سالیوان همتای آمریکایی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کردند. این مذاکرات در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه در ایران با درخواست تهران به حال تعلیق دٰرآمد.

زمان برگزاری دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه دوم مهرماه گفت: «ضمن اینکه بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم،  نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.»

امیرعبداللهیان همچنین از دولت آمریکا خواسته تا به منظور نشان دادن حسن نیت خود، ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را آزاد کند.

یک مقام آمریکایی نیز روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه ابراز امیدواری کرده که مذاکرات هسته‌ای با ایران به زودی از سر گرفته شود. او در عین حال از «پیشرفت هشداردهنده ظرفیت هسته‌ای رو به توسعه ایران» ابراز نگرانی کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که مذاکرات می‌تواند از ماه نوامبر یعنی حدود یک ماه دیگر از سرگرفته شود.