افشای طرح سپاه قدس برای ترور دو اسرائیلی در کلمبیا

یک عضو نیروی قدس سپاه پاسداران با استخدام دو تبهکار کلمبیایی، طرح ترور دو تاجر اسرائیلی را داشت

دو نفری که به اتهام تعقیب تاجران اسرائیلی در کلمبیا بازداشت شده بودند، اعتراف کردند رحمت اسدی استخدامشان کرده بود (تصویر آرشیوی)- Raul ARBOLEDA / AFP

بنابر گزارش‌ها، سازمان اطلاعات ملی کلمبیا بعد از کشف نقش یک عضو نیروی قدس سپاه پاسداران در برنامه‌ریزی برای ترور دو تاجر اسرائیلی، در عملیاتی با مشارکت ۱۵ نهاد امنیتی بین‌المللی، زیرساخت‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران را که درپی برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از ترورها علیه اهداف اسرائیلی و غربی در سراسر جهان بود، افشا کرده‌اند. 

به گزارش وب‌سایت «پروژه تحقیقاتی درباره تروریسم» این عملیات از ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ و زمانی آغاز شد که سازمان اطلاعات ملی کلمبیا (Dirección Nacional de Inteligencia/ DNI) پس از کشف یک طرح ترور علیه دو تاجر اسرائیلی در آن کشور، هشدار امنیتی قریب‌الوقوع صادر کرد. 

به نوشته روزنامه کلمبیایی «ال تیمپو»، برنامه‌ریزی و تامین مالی این طرح ترور را یک افسر عالی‌رتبه نیروی قدس سپاه پاسداران به‌نام رحمت اسدی انجام داده بود و با هشدار سازمان اطلاعات ملی کلمبیا، دو تاجر اسرائیلی و خانواده‌هایشان به‌سرعت بوگوتا، پایتخت کلمبیا را تحت تدابیر شدید امنیتی ترک کردند.

براساس این گزارش، نهادهای اطلاعاتی غربی پیش‌تر رحمت اسدی ۴۰ ساله را به‌عنوان یک تروریست خطرناک معرفی کرده بودند. اسدی که پیش‌تر در طرح قتل دیگری در خارج از ایران نقش داشت، سال ۲۰۱۴ در بانکوک، پایتخت تایلند، بازداشت و به امارات متحده عربی مسترد شده بود. علت استرداد او به امارات، نقش کلیدی او در ربودن و قتل عباس یزدان‌پناه (یزدی)، تاجر دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی ساکن دبی بود. اسدی که تحت عنوان ورزشکار حرفه‌ای و قهرمان پینت‌بال، به خارج از ایران سفر می‌کرد، به اتهام ربودن و قتل یزدان‌پناه در امارات محاکمه و همراه دو مامور ایرانی دیگر به حبس ابد محکوم شدند.

اما بنابر گزارش‌ها، رحمت اسدی ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ در برنامه تبادل زندانیان بین ایران و امارات متحده عربی، بی‌سروصدا آزاد شده است. 

براساس گزارش «ال تیمپو» رحمت اسدی در دوران محکومیت خود در دبی با دو تبهکار کلمبیایی که به جرم سرقت جواهرات در زندان بودند، دوست شده بود. این دو سارق نیز در ماه مارس سال جاری از زندان آزاد شدند. 

این روزنامه کلمبیایی با استناد به یک گزارش محرمانه که در اختیارش قرار گرفته، نوشته است که اسدی ضمن برقراری رابطه دوستی با این دو سارق، کلمبیایی‌ها را در زندان آموزش داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات ملی کلمبیا در ماه آوریل متوجه شد که دو تاجر اسرائیلی تحت تعقیب و زیر نظر قرار گرفته‌اند و در ابتدا تصور می‌کردند که ماجرا به نوعی توطئه آدم‌ربایی برای دریافت پول مرتبط است. طراحان این عملیات، دو زندانی کلمبیایی هم‌بند رحمت اسدی بودند که چند قاتل را برای کشتن دو تاجر یهودی استخدام کرده بودند.

این دو نفر که با نام‌های «جیمی» و «آندرس کی» به آن‌ها اشاره شده است، بازداشت و تمام وسایل ارتباطی‌شان توقیف شد. براساس بعضی گزارش‌ها آن‌ها اعتراف کرده‌اند که اسدی با دادن معادل ۲۰هزار دلار ارز دیجیتالی به‌عنوان پیش‌پرداخت و قول پرداخت ۸۰هزار دلار دیگر پس از انجام عملیات حمله به بازرگانان اسرائیلی، آن‌ها را استخدام کرده است.

به نوشته روزنامه «ال تیمپو» عملیات مشترک سازمان اطلاعات ملی کلمبیا با ۱۵ نهاد اطلاعاتی بین‌المللی در این پرونده، به شناسایی زیرساخت‌های پیچیده نیروی قدس سپاه پاسداران برای انجام ترورهای مشابه از طریق استخدام افراد حرفه‌‌ای و کارتل‌های مواد مخدر در آذربایجان، ایالات متحده، بلغارستان و کشورهای آفریقایی منجر شده است.

موارد بسیاری از این‌گونه برنامه‌ریزی‌های ترور و قتل ازسوی عوامل حکومت جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر افشا شده است. از آن‌جمله می‌توان به دستگیری منصور ارباب سیر در سال ۲۰۱۱ در ایالات متحده به اتهام برنامه‌ریزی و استخدام افرادی برای قتل سفیر عربستان سعودی در آمریکا اشاره کرد. در سال ۲۰۱۹ نیز دولت هلند، جمهوری اسلامی ایران را به استخدام گروه‌های تبهکار برای قتل دو مخالف حکومت در آن کشور متهم کرد که منجر به اعمال تحریم‌هایی ازسوی اتحادیه اروپا بر جمهوری اسلامی شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز بهمن‌ماه سال گذشته در گزارشی به هسته‌های تروریستی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا و تلاش‌های اخیر آن‌ها برای یافتن اهدافی در میان دیپلمات‌های خارجی در کشورهای آفریقایی پرداخته بود.

در آخرین مورد از این دست، پس از بازداشت یک تبعه جمهوری آذربایجان در پرونده طرح ترور یک میلیاردر اسرائیلی در قبرس، یک سخنگوی دولت اسرائیل به‌تازگی اعلام کرد که حکومت ایران پشت ماجرا بوده و قصد داشته است در «حمله‌ای تروریستی»‌ برخی تاجران اسرائیلی را در قبرس ترور کند.