جایزه نوبل برای کاشفان راز حس لامسه و گرما در پوست انسان

«این تحقیق‌ها از یکی از اسرار طبیعت پرده برمی‌دارد و خیلی مهم و ژرف‌اند زیرا موضوعشان واقعا در بقای انسان نقش حیاتی دارند»

دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان پارسال هم مشترکا جایزه معتبر عصب‌شناسی کاولی (Kavli Award) را برنده شده بودند - AFP

دو دانشمند برای کشف اساسی‌ترین راه‌های ارتباط ما با جهان، جایزه نوبل گرفتند.

تحقیقات این دو نفر در مورد دما و لمس کردن (ما چگونه گرمای خورشید یا پوست شخص دیگر را حس می‌کنیم) جایزه فیزیولوژی یا پزشکی را نصیب آن‌ها کرد.

این تحقیقات علاوه بر کمک به روشن کردن این تجربیات که در جهان اهمیت بسیار دارند، به توضیح بقای طولانی انسان در جهان هم یاری می‌رساند.

توماس پرلمان، دبیرکل انجمن نوبل، روز دوشنبه، برنده شدن دیوید جولیوس و آردم پاتاپوتیان را که هر دو ساکن ایالات متحده‌اند، اعلام کرد.

پاتریک ارنفورس، از انجمن نوبل، گفت جولیوس ۶۵ ساله برای شناسایی حس‌گرهای عصبی واکنش پوست به گرما، از «کپسایسین» که جزء فعال فلفل تند است، استفاده کرد.

به گفته او، پاتاپوتیان نیز حس‌گرهای دیگری در این یاخته‌ها را کشف کرد که به فشار حساس‌اند و به تحریک مکانیکی پاسخ می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرلمان می‌گوید: «این تحقیق‌ها در واقع از یکی از اسرار طبیعت پرده برمی‌دارد. این کشف‌ها خیلی مهم و ژرف‌اند زیرا موضوعشان واقعا در بقای ما نقش حیاتی دارند.»

این دو محقق سال گذشته هم به طور مشترک جایزه معتبر عصب‌شناسی کاولی (Kavli Award) را برنده شده بودند؛

جایزه نوبل پزشکی سال گذشته (۲۰۲۰) به سه دانشمندی رسید که ویروس هپاتیت سی ویران‌کننده کبد را کشف کردند؛ دستاوردی غیرمنتظره که به درمان این بیماری کشنده و آزمایش‌هایی برای جلوگیری از انتشار مخرب آفت از طریق بانک‌های خون منجر شد.

این جایزه معتبر شامل مدال طلا و ۱۰ میلیون کرون سوئد جایزه نقدی (بیش از هشتصدوچهل هزار پوند) است. وجه نقدی جایزه از میراث بنیان‌گذار جایزه، آلفرد نوبل، مخترع سوئدی که در سال ۱۸۹۵ درگذشت، تامین می‌شود.

این جایزه نخستین جایزه نوبل امسال (۲۰۲۱) است و سایر جایزه‌ها به کارهای برجسته در حوزه‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد تعلق می‌گیرد.

گزارش تکمیلی در اسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از علوم