جمهوری آذربایجان و ترکیه در نزدیکی مرز ایران رزمایش برگزار می‌کنند

این رزمایش با عنوان «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» پنجم تا هشتم اکتبر در منطقه نخجوان برگزار می‌شود

تصویر آرشیوی از رزمایش نظامی مشترک نیروهای زمینی ترکیه و جمهوری آذربایجان - عکس از حساب توییتر  @AzerNewsAz

همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و جمهوری آذربایجان و پس از رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان رزمایش مشترک برگزار می‌کنند. 

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، پینار کارا، سخنگوی وزارت دفاع آن کشور، روز یکشنبه، ۱۱ مهرماه، از برگزاری رزمایش مشترک نیروهای نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان و ترکیه در منطقه نخجوان آذربایجان خبر داد. به گفته او، این رزمایش با عنوان «برادری خدشه‌ناپذیر ۲۰۲۱» در روزهای پنجم تا هشتم اکتبر (۱۳ تا ۱۶ مهرماه) برگزار می‌شود.

رزمایش نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان درحالی برگزار می‌شود که نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از روز جمعه، نهم مهرماه، رزمایشی با عنوان «فاتحان خیبر» در منطقه شمال غربی ایران و نزدیک به مرزهای جمهوری آذربایجان برگزار کردند.

سخنگوی وزارت دفاع ترکیه هدف از رزمایش مشترک دو کشور را «افزایش سطح هماهنگی میان نیروی زمینی ارتش دو کشور» دانست و افزود: «بر مبنای اصل دو دولت، یک ملت، مانند گذشته در آینده نیز در هر شرایطی در کنار خواهران و برادران آذربایجانی خود خواهیم ایستاد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پینار کارا این رزمایش مشترک را بخشی از همکاری‌های نظامی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان با عنوان پروژه «تیپ برادری» دانست که برای افزایش همکاری و توان عملیاتی مشترک میان ارتش دو کشور آغاز شده است.  

پیش از این، برگزاری رزمایش مشترک نظامی ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان موسوم به «دوستی سه برادر ۲۰۲۱» در خاک آذربایجان با واکنش‌هایی ازسوی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود.

علاوه‌بر این، در هفته‌های اخیر تنش‌ میان جمهوری آذربایجان و ایران از اختلاف دو کشور بر سر یک مسیر اصلی ترانزیت کالا میان ایران و کشور همسایه ارمنستان، بازداشت دو راننده ایرانی و متوقف کردن و دریافت عوارض عبور از کامیون‌های ایرانی به‌دلیل ورود به خاک آذربایجان آغاز شد. پس از آن گزارش‌هایی از انتقال نیروها و تجهیزات نظامی ایران به منطقه‌ مرزی با حمهوری آذربایجان و برگزاری رزمایش نیروی زمینی سپاه منتشر شد و الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان، از برگزاری این رزمایش نظامی به‌شدت انتقاد کرد، اما پس از آن، ارتش جمهوری اسلامی نیز در همان منطقه رزمایش برگزار کرد. کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، هم‌زمان با برگزاری رزمایش، دلیل افزایش حساسیت جمهوری اسلامی به این منطقه مرزی را حضور اسرائیل در جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز پیش از آن، از مقام‌های جمهوری آذربایجان خواسته بود که اجازه ندهند اسرائیل «خاک آن کشور را بستری برای تحقق اهداف خود قرار دهد».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه، ۱۱ مهرماه، با اشاره ضمنی به تنش‌های اخیر، بدون نام بردن از جمهوری آذربایجان، به آن کشور هشدار داد که به گفته او از دادن مجوز حضور به بیگانگان خودداری کند. او گفت: «حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»