طالبان دختران دانشجو را از خوابگاه بلخ اخراج کردند

طالبان دروازه دانشگاه بلخ را به روی دختران دانشجو بستند و آنان را از خوابگاه این دانشگاه بیرون کردند

از روز یکشنبه، ویدیوی میان کاربران افغان شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد یک دانشجوی دختر ضمن جمع کردن کتاب، دفتر، قلم و سایر وسایل خود با گریه و ناله می‌گوید که طالبان دروازه دانشگاه بلخ را به روی دختران دانشجو بسته و آنان را از خوابگاه این دانشگاه بیرون رانده و اعلام کرده‌اند که همه باید به خانه‌های خود بازگردند.

این دانشجوی بلخی که نامش ذکر نشده و در حال جمع‌آوری کتاب‌هایش است، می‌گوید: «غمناک‌ترین روز برای ما است. طالبان گفتند کتاب‌هایتان را جمع کنید بروید. کتاب‌های شما برای اینجا نه، بلکه برای خانه است.»

او می‌افزاید: «ما امسال فارغ‌التحصیل می‌شدیم و درس می‌خواندیم تا به کشور خود خدمت کنیم اما حالا می‌بینیم که همه‌چیز پایان یافته است و دیگر نمی‌توانیم به درس و آموزش ادامه بدهیم که برای ما بسیار سخت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دانشجوی اخراج شده در ادامه اظهار داشت: «طالبان فقط به ما گفتند که وسایلتان را جمع کنید و بروید؛ چون ما می‌خواهیم این خوابگاه را برای منظور دیگری استفاده کنیم.»

طالبان تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند اما این گروه پس از به قدرت رسیدن در افغانستان، رفتن دختران افغان به دانشگاه در تمام استان‌های این کشور را ممنوع کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در کنفرانس‌های مختلف و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشته، بارها تاکید کرده است که طالبان در حال کار روی سازوکاری‌اند که دختران افغان بتوانند در چارچوب قوانین اسلام دوباره به تحصیل خود ادامه دهند اما هنوز مشخص نیست این سازوکار و چارچوب اسلامی که طالبان مدعی‌ آن‌اند چیست و چگونه است.

دانش‌آموزان دختر افغان پس از منع از حضور در مدرسه و دانشگاه، در گردهمایی‌های مختلف و اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جامعه جهانی خواستند به طالبان فشار بیاورند تا اجازه دهند دختران افغان به مدرسه و دانشگاه بروند اما این اعتراض‌ها هنوز هیچ نتیجه مثبتی در پی نداشته است و طالبان نیز همچنان بر اجرای تصمیم خود تاکید دارند.