مسعود اندرابی: روز سقوط کابل حمدالله محب با خلیل‌ الرحمن حقانی در تماس بود

با گذشت زمان روشن می‌شود که کدام مقام‌های رده اول دولت سابق افغانستان در سقوط حکومت این کشور دست داشتند

مسعود اندرابی، وزیر کشور پیشین افغانستان - شفقنا افغانستان 

مسعود اندرابی، وزیر کشور پیشین افغانستان، پس از یک ماه سکوت، در فیس‌بوک خود جزئیاتی کوتاه اما مهم درباره روز سقوط کابل به دست طالبان فاش کرده است. او نوشته است: «گزارشی درباره فرار غنی را در «هشت صبح» خواندم. موضوعی که در این یادداشت شاید عمدا درباره آن صحبت نشده یا شاید هم منبع خبر به آن دسترسی نداشته است، تماس‌های مداوم حمدالله محب با خلیل حقانی است.»

آقای اندرابی در مورد روز سقوط کابل به دست طالبان چنین می‌نویسد: «در همان روزی که سلام رحیمی و متین بیک در حال تماس‌ با قطر بودند و توافق شد که طالبان به کابل وارد نشوند و رحیمی به همین منظور از طالبان درخواست اعلامیه‌ای صادر کنند و طالبان هم بلافاصله از قطر اعلامیه دادند، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، با خلیل حقانی چند تماس داشت و حتی قرار شد محب با خلیل حقانی در نزدیک کابل ملاقات کند، ولی بعدتر حمدالله محب ترجیح داد تلفنی به هماهنگی‌ها ادامه دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه نوشت: «مطمئنم که این بخش از آن فرار و چگونگی تسلیم ننگین دولت به گروه حقانی با همدستی و وساطت محب و پاکستان، نیز بعدها افشا می‌شود.»

این افشاگری وزیر کشور پیشین افغانستان پس از آن بود که روزنامه «هشت صبح» در روز شنبه، ۱۰ مهر، گزارش از جزئیات روز سقوط کابل به دست طالبان و فرار اشرف غنی و تیمش به ازبکستان و پس از آن به ابوظبی را منتشر کرد که واکنش‌ تند بسیاری از خواندگان این روزنامه را در پی داشت. بسیاری از خوانندگان روزنامه هشت صبح معتقدند سردبیر این روزنامه (سهیل سنجر) با انتشار این گزارش کوشیده است خیانت اشرف غنی و دزدی میلیون‌ها دلاری او و همراهانش از بیت‌المال را پنهان کند و از روابط محب و سایر همکارانش با خلیل‌الرحمن حقانی هم چشم‌پوشی کرده است. همچنین در این گزارش، اظهارات خلاف واقعی درباره بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع دولت منتشر شده است که با گزارش‌های موثق درباره روز سقوط کابل متفاوت است. 

خلیل‌الرحمن حقانی، از چهره‌های مطرح شبکه حقانی و برادر جلال‌ الدین حقانی رهبر و موسس این شبکه، است. او در جمع‌آوری پول برای شبکه حقانی شهرت دارد و در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام داده است. حقانی یگانه کسی است که پس از سقوط کابل به دست طالبان در انظار عمومی ظاهر شد و با شماری از سیاستمداران افغان در کابل دیدار کرد. او اکنون سرپرست وزارت مهاجران در کابینه جدید طالبان است که در کنار جمعی از حقانی‌ها، بسیاری از سمت‌های ارشد دولت طالبان را در اختیار دارند.