تمام طرح‌های عمرانی تهران به سپاه پاسداران واگذار می‌شود

عمده قراردادهای سپاه با شهرداری تهران به صورت محرمانه منعقد شده است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از واگذاری پروژه‌های شهر تهران به قرارگاه خاتم خبر داد.

به گزارش  پایگاه خبری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، مهدی چمران با اشاره به همکاری مدیریت شهری (اعم از شورا و شهرداری) با مجموعه سپاه، گفت: «از ادوار گذشته مدیریت شهری همکاری نزدیکی با سپاه و قرارگاه خاتم برای انجام پروژه‌های بزرگ در قالب مگاپروژه داشته است که این موضوع در شورای چهارم بسیار بیشتر بود.»

چمران افزود: «با توجه به ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌ها، قاعدتاً شهرداری تهران تمایل زیادی به واگذاری این پروژه‌ها به قرارگاه خاتم دارد. البته در کنار قرارگاه خاتم، از پیمانکارانی که واجد شرایط نیز باشند، استفاده می‌کنیم.»

رئیس شورای شهر تهران به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر اولویت‌بندی در این زمینه انجام شده است و ما تلاش داریم که ابتدا خط ۶ و ۷ مترو را به اتمام برسانیم که به‌زودی نیز یک ایستگاه از خط ۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردیبهشت ماه امسال، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت که در دوره شهرداری قالیباف قراردادهای محرمانه‌ای با قرارگاه خاتم منعقد شد که حجم آن از بودجه سالیانه شهرداری هم بیشتر بود: «قراردادی با عنوان فاینانس ۱ و فاینانس ۲ (با قرارگاه خاتم) بسته می‌شود و حجم آن به اندازه بودجه کل یک سال شهرداری است... حجمی که هنوز بعد از ۵ سال راجع به این عدد داریم صحبت می‌کنیم، با قیمت امروز بالغ ‌بر ۴۰ هزار میلیارد است.»

حق‌شناس گفت که دو قرارداد با نام‌های فاینانس ۱ و ۲ به صورت محرمانه با قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه امضا شده است تا تامین مالی پروژه‌هایی را که به صورت خارج از تشریفات به این قرارگاه واگذار شده است، خود آنان از محل شهرفروشی و تراکم تامین کنند: «این قراردادها برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ،‌ مقیاسی هستند که در شهر توسط خاتم اجرایی شده. یعنی ما یک پیمانکار به نام خاتم داریم که مثلا دارد بزرگراه امام علی را می‌سازد یا مثلا تونل توحید را می‌خواهد تمام کند یا بزرگراه طبقاتی صدر را به یک جایی برساند. این‌ها پول می‌خواهد. پول را باید از کجا تهیه کنیم؟ از جیب مردم تهران. چگونه؟ برویم پروانه صادرکنیم، زمین‌های شهرداری را که متعلق به همه شهر است و سرمایه‌های شهر است و مربوط به آینده شهر و بچه‌های این شهر است، بارگذاری سنگین می‌کنیم. این شهر مگر چقدر ظرفیت زندگی دارد؟»

ورود سپاه به پروژه‌های بزرگ ساخت وساز در شهر تهران، از دهه ۷۰ و با ساخت پل‌های شهری آغاز شد. در دهه ۸۰ و ۹۰ و در دوران شهرداری محمود احمدی‌نژاد و پس از آن محمدباقر قالیباف، سپاه به صورت انحصاری تمام قراردادهای بزرگ شهری را در حوزه ساخت اتوبان، تونل، مترو، و پارک‌های شهری به دست آورد. بخش مهمی از این قراردادها بدون طی‌شدن تشریفات قانونی و به صورت یک‌طرفه به سپاه واگذار شده است. میزان تخلف و فساد در این پروژه‌ها به حدی بوده است که اخیرا محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، گفت که قرارگاه خاتم پذیرفته است که ۵ هزار میلیارد تومان به عنوان خسارت به شهرداری تهران مسترد کند.

عمده قراردادهای سپاه با شهرداری تهران به صورت محرمانه منعقد شده است و به همین دلیل راهی برای سنجش میزان دقیق فسادی که در آن‌ها رخ داده است، وجود ندارد.