ذوب یخ‌های قطب شمال، خطر رها شدن مواد رادیو‌اکتیو و سویه‌های جدید کرونا

لایه منجمد زمین به عمق سه متر از معدود محیط‌هایی است که تاکنون در معرض آنتی‌بیوتیک‌ قرار نگرفته است

بیشتر یخ‌های دائمی قطب شمال حدود یک میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند- Kt MILLER / POLAR BEARS INTERNATIONAL / AFP

بنا به گزارشی، ذوب سریع لایه منجمد عمیق زمین در قطب شمال ممکن است باعث آزاد شدن زباله‌های رادیواکتیو بازمانده از زیردریایی‌های اتمی جنگ سرد، باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و انواع جدید ویروس شود.

در فاصله سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۹۰ اتحاد جماهیر شوروی در مجمع‌الجزایر نووایا زملیا در مجاورت سواحل شمالی روسیه ۱۳۰ آزمایش سلاح اتمی انجام داد. بر اثر انجام این آزمایش‌ها حدود ۲۶۵ مگاتن انرژی اتمی و بیش از ۱۰۰ زیردریایی اتمی از کار افتاده در دریاهای کارا و برنت منهدم شدند. تسهیلات تحقیقاتی زیر یخی ایالات متحده واقع در گرینلند و موسوم به کمپ سنچری که با انرژی اتمی کار می‌کرد نیز «مقادیر چشمگیری زباله‌ اتمی و دیزلی» تولید کرد.

لایه منجمد زمین به عمق سه متر از معدود محیط‌های زمین است که تاکنون در معرض آنتی‌بیوتیک‌های امروزی قرار نگرفته است. بیش از ۱۰۰ ریزجاندار مختلف در لایه منجمد عمیق سیبری پیدا شده‌اند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم‌اند و با ذوب این لایه ممکن است این باکتری‌ها با اختلاط با آبِ یخ‌ها موجب پدید آمدن سویه‌های جدیدی از ویروس‌های موجود شوند که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاوم‌اند.

دکتر آروین ادواردز از دانشگاه ابریستویت از نویسندگان این گزارش بوده است که در نشریه «رایتینگ این نیچر کلایمت چنج» (نوشته‌هایی در زمینه تغییر اقلیم در طبیعت) منتشر شده است. این گزارش با همکاری دانشگاهیانی از ایالات متحده و آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی تهیه شده است.

دکتر آروین ادواردز گفت: «تغییر اقلیم و محیط زیست در قطب شمال بر جای‌جای زمین اثر خواهد گذاشت زیرا باعث بازگرداندن کربن به جو و افزایش سطح آب دریاها می‌شود. در این گزارش مشخص کرده‌ایم گرمایش قطب شمال چه خطرهای دیگری به همراه خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «سالیان سال است که این منطقه سرماسازی با دمای بسیار کم بوده است که علاوه بر گازهای گلخانه‌ای انواع چیزهای خطرناک را در خود جای داده است. باید بیش از این از سرنوشت این میکروب‌ها، آلاینده‌ها و مواد هسته‌ای زیان‌آور آگاه شویم تا به طور کامل از خطرهای احتمالی این مواد سر در بیاوریم. در گذشته از مسائلی آگاه بودیم که ممکن است در اثر تداوم روند ذوب این یخ‌ها حادث شود، اما حالا از خطرات جدیدی باخبر شده‌ایم. با انتشار این یافته‌های بسیار نگران‌کننده، باید در نشست ماه آینده کوپ۲۶ به طور مشخص اقداماتی صورت گیرد.»

دکتر ادواردز گفت: «علاوه بر رسیدن به اهداف پیمان پاریس و کاهش میزان افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد، کشورها باید به شدت و به سرعت متعهد شوند که به تحقیقات در این زمینه بودجه اختصاص خواهند داد.»

او افزود: «نگرانی ما باید این باشد که یافته‌هایمان درباره قطب شمال هنوز بسیار کم است. باید نگران اهمیت این موضوع برای آینده همه ما و ارزشی باشیم که حفاظت از آن دارد.»

لایه منجمد عمیق زمین یا سرزمین همیشه یخ‌بندان حدود ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد. بیشتر یخ‌های دائمی قطب شمال حدود یک میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند.

این سرزمین در مدت هزاران سال علاوه بر میکروب، انواع مختلف ترکیبات شیمیایی را چه از راه فرایندهای طبیعی، چه اتفاقی و چه با ذخیره عمدی در خود جای داده است. اما بر اساس این گزارش به علت تغییر اقلیم ممکن است تا سال ۲۱۰۰ تا دو سوم لایه رویی یخ‌های قطب شمال ذوب شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان