مدارس هدف مخالفان واکسیناسیون؛ ضد واکسن‌ها برای والدین نامه‌های جعلی فرستادند

مقامات بهداشتی در بریتانیا تزریق واکسن نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله را تایید کردند

اسرائیل از اولین کشورهایی بود که شروع به تزریق واکسن کرونا برای نوجوانان کرد-JACK GUEZ / AFP

مقامات بهداشتی در بریتانیا تزریق یک دوز واکسن کووید-۱۹ فایزر برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله را تائید کردند.

مدارس انگلستان پس از تمرکز بر روی واکسیناسیون نوجوانان، درگیر یک کارزار بسیار ناخوشایند علیه واکسیناسیون شده‌اند. گذشته از دادن اطلاعات غلط، اعتراضات و همچنین تهدید به صدمه و تهدیدات قانونی علیه مدارس و معلمان هم گزارش‌شده است.

در بریتانیا تاکنون چندین مورد تلاش برای جلوگیری از واکسیناسیون انجام‌شده است. علاوه بر برگزاری تجمعات، متأسفانه مدارس، والدین و نوجوانان قربانی «پخش اطلاعات غلط بر ضد واکسیناسیون» شده‌اند. به‌ گزارش رویترز یک «فرم رضایت‌نامه جعلی واکسن» به‌تازگی به بسیاری از مدارس انگلستان ارسال شده است. این فرم رضایت‌نامه از یک ایمیل جعلی که به‌ظاهر از NHS (سازمان بهداشت و درمان بریتانیا) است به مدارس ارسال‌شده و برخی از مدیران مدارس بدون اینکه متوجه جعلی بودن این رضایت‌نامه‌ها شوند، آن را برای والدین و سرپرستان دانش‌آموزان ارسال کرده‌اند.

این فرم حاوی اطلاعات غلط زیادی بود و طبق شواهد طراحی‌شده بود تا با نشان دادن واکسن‌ها به‌عنوان کمتر ایمن و کمتر مؤثر از آنچه هستند، والدین را از دادن رضایت منصرف کند.

پس از اعلام نظر مقامات بهداشتی در بریتانیا درباره امکان تزریق واکسن کووید به نوجوانان، واکسیناسیون به‌عنوان بخشی از سیستم آموزشی در مدارس انجام خواهد شد. افراد زیر ۱۶ سال برای دریافت واکسن نیاز به رضایت والدین دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌ها بسیار بی‌خطر و مؤثر هستند

در ایمیل جعلی آمده است که «۱ به ۲۹۳۸۹ نفر شانس مرگ در اثر دریافت واکسن» وجود دارد و سپس ادعا کرده که آمار واقعی احتمالاً ۱۰ برابر بیشتر است. این ادعا اساساً ساختگی است.

تا زمان نگارش این مقاله ۱۶۸۲ مرگ از میان ۹۴میلیون دوز واکسیناسیون کووید-۱۹ ثبت‌ شده است.

مرگ‌ومیر ناشی از واکسیناسیون ممکن است به دلایل مختلف غیر مرتبط رخ دهد. مهم‌تر از همه اینکه طبق اظهار قانون‌گذاران داروهای انگلستان این گزارش‌ها «نشان نمی‌دهد که واکسن‌ها در این مرگ‌ومیر نقش داشته‌اند».

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد واکسن‌ها باعث کوری یا ناشنوایی می‌شوند. سایر عوارض جانبی ذکر شده، مانند سکته مغزی و اختلالات انعقاد خون، در رابطه با واکسن‌ها رخ داده و برخی جان خود را از دست داده‌اند؛ اما آنچه در فرم ذکر نشده این است که این موارد بسیار نادر هستند.

به عنوان مثال لخته شدن خون به ازای هر یک میلیون دوز اولیه واکسن، تقریباً ۱۵ نفر را تحت تأثیر قرار داده است. شایان ذکر است که خطر ابتلا به لخته شدن خون یا سکته مغزی در صورت ابتلا به کووید-۱۹ بسیار بیشتر است. همچنین در انگلستان لخته شدن خون به‌واسطه دریافت واکسن آسترازنکا که به نوجوانان داده نمی‌شود، اتفاق افتاده و به نظر می‌رسد هیچ لختگی خون یا مرگ احتمالی مربوط به آن در افراد زیر ۱۸ سال گزارش نشده است.

میوکاردیت یا التهاب قلب طبق داده‌های ایالات‌متحده بسیار نادر است. به ازای هر یک‌میلیون دز دوم واکسن فایزر که به پسران ۱۲ تا ۱۵ ساله داده‌شده، ۴۳ مورد از این عارضه گزارش‌شده است. با تجزیه‌وتحلیل همه موارد گزارش شده در افراد زیر ۱۸ سال مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده معتقد نیستند که هیچ‌کدام از این موارد منجر به مرگ شده باشد.

به همین دلیل است که تا کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین واکسن و میوکاردیت، دولت به کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله در انگلستان تنها یک دز واکسن فایزر خواهد داد.

مزایا در گروه‌های سنی مختلف برابر نیست

برخلاف باور اولیه، کودکان در برابر کووید-۱۹ مقاوم نیستند و مواردی بوده که در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. هرچند پیامدهای دیگری مانند بستری شدن در بیمارستان، ابتلا به کووید طولانی، اختلال در تحصیل و انتقال ویروس وجود دارد. خطر همه این موارد با واکسیناسیون کاهش می‎‌یابد.

مقامات ارشد پزشکی انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی به طور مشترک به دولت توصیه کردند که واکسیناسیون برای همه کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله اجرا شود.

تبدیل شدن کووید-۱۹ به یک بیماری بومی غیرقابل اجتناب است و در سال‌های آینده نیز ابتلا به این بیماری در میان انسان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. سطوح بالای حفاظت در سراسر جمعیت امری حیاتی در کاهش بار ویروس خواهد بود. واکسن‌ها در بیشتر موارد امن‌ترین راه برای دستیابی به این هدف هستند.