ایران از مالزی «کروکدیل» وارد می‌کند

با فتوای علی خامنه‌ای و به دلیل منافع اقتصادی شرکت‌های وابسته به حکومت، پرورش حیوانات حرام‌گوشت، آزاد است

با فتوای رهبر جمهوری اسلامی پرورش کروکدیل آزاد اعلام شده است - عکس از ایرنا

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به «فتوای آیت‌الله خامنه‌ای» مبنی بر «بلامانع بودن پرورش کروکدیل» اعلام کرد که محموله‌ای شامل ۸۰ سر کروکدیل پرورشی از کشور مالزی به تهران رسیده است که طی روزهای آتی برای پرورش و تکثیر به مشهد منتقل می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجید طاهرپور با تاکید بر اینکه «تولیدات پوست و گوشت این‌گونه صرفاً برای مصرف خارجی و صادرات خواهد بود»، افزود تنها واحد پرورش کروکدیل استان خراسان رضوی در منطقه ملک‌آباد، در حد فاصل مشهد تا نیشابور قرار دارد و این واحد با ظرفیت تولید ۳۰۰ تخته پوست کروکدیل، ظرفیت‌سازی شده و مجوزهای لازم را دریافت کرده است.

او همچنین با بیان اینکه پرورش کروکدیل با توجه به قابلیت صادرات پوست و گوشت این‌گونه، دارای ارزش و درآمد فراوانی است، گفت که پرورش کروکدیل ۲.۵ تا سه سال طول می‌کشد و پس از آن، پوست این‌گونه آماده دباغی و صادرات می‌شود.

به نظر می‌رسد علی‌رغم فتوای علی خامنه‌ای، به دلیل منافع اقتصادی که شرکت‌های وابسته به حکومت از پرورش کروکدیل می‌برند، معامله کالای حرام برای برخی شرکت‌های وابسته به حاکمیت، حلال است. این موضوع پیش‌تر نیز در مورد پرورش قورباغه و میگو رخ داده بود.

پس از صدور فتوای رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر مجاز بودن پرورش کروکدیل، علی محمد سلطانی مسئول پیشین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی و مسئول کمیته فنی کد حلال مؤسسه استاندارد اعلام کرد که برای اولین بار در اسلام ابعاد اقتصادی پرورش کروکدیل حلال اعلام شد. او افزود حلیت پرورش کروکدیل در کشور به دلیل این است که مشخص شود دین اسلام محدودیتی ندارد با توجه به اینکه گوشت آن حرام و مصرف پوست آن نیز اشکال شرعی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در سال ۹۶، آیت الله حسن عالمی، نماینده وقت علی خامنه‌ای در جهاد کشاورزی، گفته بود پرورش کروکدیل از نظر اقتصادی برای تولیدکنندگان جذاب است، زیرا پوست آن برای تولید محصولاتی مانند کیف و کفش و حتی لباس کاربرد دارد اما مردم باید توجه داشته باشند به هنگام نماز خواندن، آن لباس را نپوشند. کروکدیل جزو حیوانات حرام گوشتی است که هیچ مصرفی در داخل ندارد اما با توجه به اینکه کشورهای غیراسلامی از گوشت آن استفاده می‌کنند، می‌توان آن را به شرط صادرات، تولید کرد.

او به نقل از دفتر رهبر جمهوری اسلامی گفت: «بر اساس فتوای بیشتر فقها انجام بیع حرام با کسی که آن را حلال می‌داند، مجاز است؛ البته فتوای رهبر انقلاب اسلامی خلاف این مسئله است اما بیت ایشان اعلام کرد که در این زمینه سخت‌گیری صورت نگیرد و به شرط صادرات، مانعی برای تولید و پرورش ایجاد نشود.»

به نظر می‌رسد تولید و فروش حیوانات حرام گوشت در ایران کم‌کم در حال عادی‌سازی است. این در حالی است که پیش‌تر انتشار چنین اخباری واکنش شدیدی بین اقشار مذهبی و رسانه‌های وابسته به حکومت در پی داشت. 

خبرگزاری تسنیم، در بخشی از گزارشی که در ۲۷ تیر ۱۳۹۵ منتشر کرده، نوشته بود: «اگر قبلاً خرید و توزیع برخی خوراکی‌های حرام گوشت از نظر اسلام، منحصر به برخی اقلیت‌های مذهبی بود که با مجوزهای مخصوص، این کار را انجام می‌دادند اما گسترش قاچاق مواد خوراکی به کشور و تبلیغات ماهواره‌ای، بازار جدیدی را برای فروش برخی مواد خوراکی جدید فراهم کرده است. بدین ترتیب فروش گوشت حیوانات حرام گوشت در هایپرمارکت‌ها و برخی سوپرمارکت‌های خاص در شمال تهران راهی شده برای جذب مشتری بیشتر و راضی نگه داشتن نوکیسه‌هایی که با هر ترفندی می‌خواهند خاص بودنشان را به رخ اطرافیان بکشانند.»

در این گزارش با مراجعه به فروشگاه‌هایی در شمال تهران، ضمن انتقاد از فروش گوشت حیوانات حرام گوشت، ادعا شده بود که «اتحادیه و دولت، آن‌قدر نیرو ندارد که به هر فروشگاه و قفسه‌ای سر بزند و قانونی بودن محصولاتشان را یک به یک چک کند.»

اما به نظر می‌رسد حالا در دولت ابراهیم رئیسی رسماً پرورش و تجارت حیواناتی که روزی حرام گوشت نامیده می‌شدند، آزاد شده است.