ادای احترام گوگوش به صدای خاموش شده زنان آوازخوان ایران و افغانستان

با وقوع انقلاب اسلامی در ایران گوگوش، مجبور به سکوت اجباری شد

گوگوش ستاره موسیقی ایرانی، تور آمریکای شمالی خود را با ادای احترام به صدای خاموش شده زنان هنرمند ایرانی و همدردی با مردم افغانستان آغاز کرد.

 گوگوش که تور ۲۱ را به یادبود بیست و یکمین سالگرد خواندن دوباره‌اش بعد از ۲۱ سال سکوت اجباری برگزار کرده، آلبومی به همین نام نیز با آهنگسازی سیاوش قمیشی منتشر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اجرای دوم اکتبر، دهم مهرماه در تالار قانون اساسی واشنگتن، ایالات‌متحده برگزار شد و گوگوش، برخی از ترانه‌های به‌یادماندنی خود را برای حاضران خواند. گوگوش در قسمتی از این برنامه با ادای احترام به زنان خواننده درگذشته ایرانی قطعاتی را اجرا کرد.

سه زن آوازخان برجسته ایرانی، سوسن، هایده و مهستی که گوگوش با اجرای آثاری از آن‌ها، یادشان را گرامی داشت در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی مجبور به ترک ایران شدند و فعالیت هنری خود را در خارج از کشور ادامه داده و در همان‌جا نیز درگذشتند. در آن سال‌ها گوگوش که پس از وقوع انقلاب اسلامی به ایران بازگشته بود، در سکوتی اجباری، ۲۱ سال از خواندن بازماند.

 گوگوش با یادآوری صداهای خاموش شده زنانی که صدایشان به اجبار خاموش شد با اشاره به وقایع اخیر در افغانستان گفت: «افغانستان این روزها درست مانند کشور ما شده، یعنی همان جور که روزهای اول انقلاب بود و تا امروز زجری که مردم ایران می‌کشند مردم افغانستان شاید بدتر از آن به سرشان آمد.» او با بغض با یادآوری زنان و دختران افغانستانی، گفت: «به‌خصوص زنان و دختران و کسانی که می‌خواندند، بازی می‌کردند...سینما داشتند، همه این‌ها را از ایشان گرفتند.»

شاه ماهی موسیقی ایران در ادامه با آرزوی «رهایی مردم افغانستان از این جهنمی که برایشان ساخته‌شده» ترانه «من آمده‌ام» را که با الهام از موسیقی محلی افغانی و با آهنگسازی جلیل زلاند، هنرمند مشهور این کشور ساخته‌شده بود، اجرا کرد.

گوگوش که خود دو دهه به‌صورت اجباری خانه‌نشین و ساکت شده بود، درک بهتر و بیشتری از رنج زنانی دارد که به‌ناچار مجبور به کنار گذاشتن حرفه هنری خود هستند.

منوچهر چشم آذر، آهنگساز و نوازنده ایرانی نیز که در این کنسرت حضور داشت، با اجرای قطعاتی، با نواختن پیانو گوگوش را در ترانه مخلوق (داغ یک عشق قدیم) همراهی کرد.

خواننده ۷۱ ساله ایرانی در این کنسرت با اجرای تعدادی از سخت‌ترین قطعات آوازی کارنامه خود نشان داد هنوز قدرت صدای خود را حفظ کرده است. او در ادامه تور کنسرت‌های آلبوم «۲۱» ۲۷ نوامبر به نیویورک، ۲۵ دسامبر به لاس وگاس و در ۲۲ ژانویه سال آینده به هیوستون آمریکا خواهد رفت.

بیشتر از موسیقی