تیم ملی ایران: فهرست آشنا، ترکیب بی‌ثبات

دراگان اسکوچیچ هنوز در انتخاب یازده بازیکن اصلی تردید دارد

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در حال تمرین- فدراسیون فوتبال

در فهرست جدید، تیم ملی ایران ۷ بازیکن از لیگ ایران دارد و ۱۹ لژیونر انتخاب شده‌اند. دعوت از این ۲۶ نفر قابل پیش‌بینی بود، اما ترکیب اصلی تیم ملی را در چند جایگاه حساس نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم و اسکوچیچ در هر بازی، ترکیبی متفاوت می‌چیند. این روش آیا باعث سردرگمی حریفان می‌شود، یا تیم ملی ایران را بی‌ثبات می‌کند؟

ایران در مرحله سوم بازی‌های مقدماتی جام جهانی قطر باید روز ۱۵ مهر مقابل امارات در خانه حریف بازی کند، و روز ۲۰ مهر در تهران میزبان کره‌جنوبی باشد. اردوی‌ جدید تیم ملی از روز شنبه، ۱۰ مهر، در کمپ تیم‌های ملی آغاز شد. دراگان اسکوچیچ برای این اردو ۲۶ بازیکن زیر را به تیم ملی ایران دعوت کرد:

دروازه‌بان‌ها:

علیرضا بیرانوند (بوآویشتا)

امیر عابدزاده (پونفرادینا)

پیام نیازمند (پورتیموننزه)

مدافعان:

حسین کنعانی‌زادگان (الاهلی قطر)

شجاع خلیل‌زاده (الریان قطر)

مجید حسینی (کایسری اسپور)

سیاوش یزدانی (استقلال)

صادق محرمی (دیناموزاگرب)

احسان حاج‌صفی (آاِک)

امید نورافکن (سپاهان)

میلاد محمدی (آاِک)

صالح حردانی (فولاد خوزستان)

هافبک‌ها:

سعید عزت‌اللهی (وایله بولدکلاب)

میلاد سرلک (پرسپولیس)

احمد نوراللهی (شباب الاهلی امارات)

سامان قدوس (برنتفورد)

وحید امیری (پرسپولیس)

علی قلی‌زاده (شارلروا)

علیرضا جهانبخش (فاینورد)

مهدی ترابی (پرسپولیس)

یاسین سلمانی (سپاهان)

مهاجمان:

کریم انصاری‌فرد (آاِک)

کاوه رضایی (اود هورلی)

مهدی قایدی (شباب الاهلی امارات)

سردار آزمون (زنیت)

مهدی طارمی (پورتو)

تیم ملی ایران فهرستی قابل پیش‌بینی دارد و مثلا در خط حمله، بازیکنی نیست که بتواند با ۵ مهاجم مد نظر اسکوچیچ رقابت کند. از درون دروازه تا خط دفاع و خط میانی هم رقابت برای هر تازه‌وارد دشوار است. اما این فهرست قابل پیش‌بینی به معنای ثبات در ترکیب تیم ملی نیست. دراگان اسکوچیچ در بازی‌هایی که سرمربی تیم ملی ایران بوده، ترکیب‌های مختلفی را امتحان کرده است. گاهی مصدومیت و محرومیت باعث شده  است که اسکوچیچ در ترکیب تیمش تغییر ایجاد کند، اما او هنوز به یازده بازیکن ثابت در تیمش نرسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تیم ملی ایران، حتی بازیکنانی در قواره سعید عزت‌اللهی و سامان قدوس مطمئن نیستند که در ترکیب اصلی تیم ملی جایگاهی همیشگی دارند. گاه آن‌ها از ترکیب بیرون می‌مانند و اسکوچیچ ترجیح می‌دهد از گزینه‌های دیگری استفاده کند. در کناره‌های خط دفاع و جایگاه‌‌های دیگر نیز تغییرات کم نیست و اسکوچیچ هنوز به انتخاب‌های قطعی نرسیده است.

اگر تیم ملی در آستانه حساس‌ترین بازی‌های خود در راه جام جهانی قطر صعودی، بی‌دردسر برای خود متصور است، شاید بهتر می‌بود که به ثبات بیشتری در ترکیب خود برسد.

اسکوچیچ هنوز در جایگاه ثابت علی قلی‌زاده، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و حتی مهدی طارمی دچار تردیدهایی می‌شود و آن‌ها را در جایگاه‌‌های مختلف امتحان می‌کند. این آزمودن‌‌ها باید زودتر تمام شود و سرمربی تیم ملی با شناخت دقیق، بازیکنانش را در بهترین جایگاه با بالاترین کارآیی به بازی بگیرد. این که تیم ملی هنوز در استفاده از جهانبخش در راست، چپ، یا روی نیمکت دچار تردید باشد، خبر خوبی برای تیم ملی به هنگام بازی حساس مقابل کره‌ جنوبی نیست. این وضعیت فقط یک نمونه از وضعیتی است که در جایگاه‌‌های دیگر و درباره بازیکنان دیگر نیز مصداق دارد.

در فهرست بازیکنان تیم ملی ایران، ۷ بازیکن از تیم‌های لیگ برتر ایران و ۱۹ بازیکن شاغل در خارج از کشور حضور دارند. تعداد کم‌شمار بازیکنان شاغل در ایران، نشان می‌دهد که کمتر بازیکنی با کیفیت بازی در تیم ملی ایران، در باشگاه‌های ایرانی ماندگار می‌شود و بازیکنان برجسته لیگ برتر، از هر فرصتی برای انتقال به لیگ‌های اروپا یا قطر و امارات استفاده می‌کنند. بازیکنان جوان تیم ملی، مثل صالح حردانی و یاسین سلمانی، تجربه بازی در خارج از کشور را ندارند، اما بازیکنانی مثل وحید امیری، امید نورافکن، و مهدی ترابی که از لیگ ایران دعوت شده‌اند، تجربه بازی در بلژیک، ترکیه، و قطر داشته‌اند. تیم ملی فقط ۴ بازیکن (سیاوش یزدانی و میلاد سرلک، صالح حردانی و یاسین سلمانی) دارد که بازی در خارج از ایران را تجربه نکرده‌اند. آن‌ها شانس اندکی دارند که در ترکیب اصلی جایی پیدا کنند؛ هرچند، اسکوچیچ سرلک را به ترکیب اصلی نزدیک کرده است. سهم لیگ برتر ایران در تیم ملی ناچیز است و این می‌تواند کیفیت فنی لیگ ایران را پایین‌تر از همیشه جلوه دهد.

فهرست جدید تیم ملی ایران در رسانه‌ها چندان بحث‌برانگیز نیست. بیرون ماندن بازیکنانی مثل وریا غفوری و رامین رضاییان، دیگر در فضای رسانه‌ای و هواداری پذیرفته شده است. این تردید در ذهن بسیاری از هواداران فوتبال وجود دارد که وریا غفوری، کاپیتان استقلال، به دلیل مواضع اجتماعی و سیاسی‌اش، در مواردی در گذشته با اراده‌ای خارج از فوتبال، از چند اردو کنار گذاشته شده باشد. اما در شرایط امروز، بیرون ماندن وریا از تیم ملی دلایل فنی کافی دارد. اگر حقوق او به عنوان یک بازیکن فوتبال در گذشته به دلایلی غیر فنی نادیده گرفته شده و از تیم ملی دور مانده باشد، مایه تاسف و نگرانی است.

تیم ملی ایران بازی‌های سرنوشت‌سازی در راه جام جهانی پیش رو دارد. اگرچه اسکوچیچ با تیم ملی نتایج امیدوارکننده‌ای گرفته و با پیروزی‌های پی‌در‌پی امید به صعود را افزایش داده است، اما در بازی‌های آینده توقعات از او بیشتر است و شاید پس از بازی مقابل کره‌ جنوبی، عملکرد او را جدی‌تر از همیشه قضاوت و بررسی کنند. 

اسکوچیچ پس از تجربه‌های باشگاهی‌اش در ایران، اولین تجربه مربی‌گری در تیم ملی را پشت سر می‌گذارد. او می‌گوید: «کار در تیم ملی با باشگاه‌ها بسیار متفاوت است. در باشگاه‌ها می‌شود اشتباهات را اصلاح کرد و زمان بیشتری در اختیار دارید. اما در تیم ملی این‌گونه نیست. در تیم ملی مهم این است که نفرات خوبی انتخاب کنید و صاحب دیدگاه و بینش باشید. برای بازی‌های تیم ملی فقط دو روز زمان نیاز دارید که اطلاعات لازم را کسب کنید و همین نشان می‌دهد که باید تصمیمات فوری و مهمی گرفت. یک مربی باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصمیم بگیرد که تیمش برای مسابقه بعد چگونه بازی کند. باید تحلیل و ارزیابی‌های خوبی صورت بگیرد تا ببینیم کدام بازیکن برای مسابقات بعد به کار مربی می‌آید.»

بیشتر از فوتبال