آمریکا، فرانسه و جنجال زیردریایی: بلینکن در راه پاریس

بحران کنونی در تاریخ دویست ساله روابط دوستانه فرانسه با آمریکا سابقه نداشته است

وزیران خارجه آمریکاو فرانسه در حاشیه مجمع عمومی در نیویورک دیدار کردند-NICHOLAS KAMM / AFP

پس از بحرانی که بر سر خرید زیردریایی‌های ساخت فرانسه از سوی استرالیا به تیرگی روابط پاریس و متحدانش منجر شد، وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به فرانسه می رود.

آنتونی بلینکن از دوشنبه تا چهارشنبه در پاریس خواهد بود تا هم در نشست وزیران سازمان همکاری و توسعه اقتصادی شرکت کند و هم با مسئولان دولت فرانسه وارد گفتگو شود.

به گفته ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در این سفر جان کری، نماینده آمریکا در امور اقلیمی، کاترین تای، نماینده تجارت خارجی آمریکا، و دیگر مسئولان آمریکایی آقای بلینکن را همراهی خواهند کرد.

پس از چند روز توفانی که در آن فرانسه واکنشی خشمگین به توافق نظامی آمریکا برای ارائه زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا نشان داد، واشنگتن حالا در صدد ترمیم روابط با قدیمی‌ترین متحد خود است. 

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز ۲۳ سپتامبر در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود، ملاقات کرد.

به دنبال بحران دیپلماتیکی که هفته گذشته میان واشنگتن و پاریس بر سر قرارداد مربوط به زیردریایی رخ داد، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که وزیران خارجه دو طرف اکنون درباره طرح «مشورت‌های عمیق دوجانبه» به توافق رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر شهریور ماه بود که «بحران زیردریایی» شروع شد. آمریکا هم‌زمان با اعلام یک پیمان نظامی جدید با بریتانیا و استرالیا، اعلام کرد که قرار است به کانبرا زیردریایی‌هایی با انرژی هسته‌ای بدهد؛ تصمیمی که هم‌زمان بدین معنی است که استرالیا توافق پیشین ۶۵ میلیارد دلاری (۹۰ میلیارد دلار استرالیا) برای خرید زیردریایی‌ از فرانسه را لغو کرده است. در پی آن، ماکرون در اقدامی بی‌سابقه، سفرای فرانسه را از کانبرا و واشنگتن فراخواند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز کوشید تا اوضاع را آرام کند. او تاکید کرد که هدف ائتلاف جدید «کنار گذاشتن بقیه نیست»، و افزود: «کسی لازم نیست نگران این موضوع باشد. به‌خصوص دوستان فرانسوی ما.» جانسون که برای شرکت در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، گفت که رابطه لندن و پاریس «بسیار دوستانه» و «بسیار مهم» است، و تاکید کرد: «عشق ما به فرانسه از میان‌ نرفتنی است.»

این نخستین بار در طول تاریخ بیش از ۲۰۰ سال روابط فرانسه و آمریکا بود که پاریس دست به فراخواندن سفیر خود زد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه در توجیه این تصمیم گفت که پاریس می‌خواسته است نشان دهد که «بحرانی جدی در میان است.» او در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون فرانسه گفت: «دروغ و تزویر و نخوت در کار بوده است.»

کاخ الیزه هم گفت که پاریس از ماه ژوئن تردیدهایی جدی در مورد قرارداد خود با استرالیا داشته است، اما آمریکا هرگز پاسخی به پرسش‌های آن در این مورد نداده است.

بخشی از توافق جدید کانبرا-واشنگتن-لندن، این است که استرالیا فن‌آوری ساخت زیردریایی‌هایی با انرژی هسته‌ای را دریافت می‌کند که برای آن کشور می‌تواند گزینه‌ای بهتر از خرید زیردریایی‌هایی با فن‌آوری قدیمی‌تر از فرانسه باشد. 

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، با دفاع از تصمیم خود، گفت که کشورش «نگرانی‌های عمیق و جدی» در باره زیردریایی‌های ساخت فرانسه داشته است. 

بیشتر از جهان